23948sdkhjf

OK, YX og Shell: Sådan hjælper vi vognmændene på den grønne rejse

Energiselskaberne vil gerne hjælpe vognmændene med at stille om til alternative brændstoffer; men batteri-teknologien og de høje køretøjspriser giver stadig begrænsninger

Energiforsyningen har igen erobret overskrifterne i pressen. Priserne på diesel og benzin har aldrig været højere, interessen for elektriske køretøjer er i top, og kravene fra myndighederne om grøn omstilling og alternative brændstoffer fylder mere og mere i vognmandens hverdag.

Det stiller store krav til energiselskaberne, som jo både skal levere det brændstof, som kunderne efterspørger i dag, og selv være klar til at omstille sig til de nye energiformer, som bliver efterspurgt i morgen.

Midt i denne proces skal de også vejlede kunderne – vognmændene – om, hvilken vej ”vinden blæser.”

Og transportbranchen er i vildrede: Hvilken type køretøjer og brændstoffer skal vognmændene satse på? Når de køber en ny lastbil, skal den gerne kunne køre de næste 10 år; men er det kun el der dur, når vi ser 10 år frem i tiden? Vil de kunne få den el, de skal bruge – og til en konkurrencedygtig pris? Og vil bilerne blive mere tilgængelige i pris?

Svaret fra de energiselskaber, som Transportmagasinet har spurgt, er: Det ved vi ikke.

- Det er rigtigt, at der er stor interesse for lastbiler, der kører på enten el eller brint, siger retaildirektør Søren Møller Maretti fra DCC Energi, der driver landets Shell-stationer.

- Lige nu ligger begrænsningen stadig i teknologien og prisen. Vores erhvervskunder har helt specifikke krav til en lastbils ydeevne, rækkevidde og ikke mindst pris. Lastbiler, der bruger de nye energiformer, har stadig store udfordringer; men udviklingen går rigtig stærkt. Selvfølgelig vil øget fokus og eventuelt politisk støtte kunne fremme brugen af de nye energiformer i transportsektoren; men hvor meget det fremrykker udviklingen, er svært at sige mere præcist.

Det samme siger direktør Michael B. Hansen fra YX.

- Der tales meget om el – også i transportbranchen; men der er mange uopklarede spørgsmål. Er der overhovedet nok vedvarende grøn strøm til rådighed? Vil den store satsning på el skabe andre problemer? Det ved vi faktisk ikke noget om.

- Uanset hvilken vej udviklingen går, vil vi være med. Indtil videre kan vi dog konstatere, at det øgede fokus på el og andre alternative brændstoffer ikke har ændret det nuværende forbrug af diesel og benzin væsentligt. Vi oplever stort set samme forbrug.

Solid omstilling

Hos OK er man allerede i gang med omstillingen til el – i hvert fald når det gælder personbiler. OK har besluttet at opføre 1.000 ladepunkter til el-biler rundt omkring i landet; men det er ikke noget, som transportbranchen kan benytte sig af – men OK har planer om også at opføre el-ladere til lastbiler i takt med udviklingen af lastbilerne og i takt med, at markedet bliver mere modent

- Det handler ikke om at kaste sig ud i det første og bedste. Det er vigtigt, at man kan lave en solid grøn omstilling. Vi skal være sikre på, at vi får vores kunder ordentligt med på den ”grønne” rejse, siger Claus Linnemann, som er markedsdirektør for Erhverv i OK.

- Mange vognmænd har en god og solid forretning. Mange af dem har også erkendt, at der er behov for en omstilling. Det afgørende er, om de gør det solidt. Omstillingen skal være økonomisk forsvarlig, så vognmændene ikke sætter deres økonomiske fundament over styr.

- Alle ved, at den grønne omstilling kommer – og også at den kommer til at koste penge. Det ved man også i transportbranchen; men der ikke økonomi til lige nu. Ingen vognmænd kan stå alene, når de skal købe en elektrisk lastbil, der koster to millioner kroner mere end en almindelig diesel-lastbil.

Højt aktivitetsniveau

Aktivitetsniveauet i samfundet er fortsat højt, og det afspejler sig også i, at der fortsat er meget brug for brændstoffer.

- Generelt ser vi et stabilt forbrug fra vores erhvervskunder. Det har de høje brændstofpriser ikke påvirket i nævneværdig grad, siger Søren Møller Maretti.

- Vi oplever en generelt øget interesse for alternative brændstoffer som for eksempel GTL eller HVO; men det skyldes udelukkende et hensyn til den grønne omstilling. Fra et prisperspektiv ikke er noget at spare, fordi priserne på de alternative brændstoffer følger den generelle udvikling på verdensmarkedet.

Og han ved heller ikke, om energipriserne kommer tilbage til det niveau, vi kendte for et år siden.

- Fortiden har lært os, at hvis der er en ting, man ikke skal spå om, så er det udvikling af brændstofpriserne.

- Prisen fastsættes af udbud og efterspørgsel på verdensmarkedet og den generelle geopolitiske situation spiller også ind. Hvis den ulykkelige situation i Ukraine kunne finde en hurtig løsning, kunne det betyde lavere priser; men det er ikke noget, jeg egentlig tør spå om.

Spurgt om energipriserne snart vil gå nedad svarer Michael B. Hansen, YX, ganske kort: - Det kan vi ikke slet ikke spå om!

Gode råd

- Der er ingen tvivl om, at vognmands- og transportbranchen i denne omstillingstid har brug for gode råd til, hvordan de kommer videre. Hvis de vælger os som leverandør har de en samarbejdspartner og ikke bare en leverandør. Vi har et stort netværk og leverer skræddersyede løsninger, siger Michael B. Hansen.

For DCC Energis Søren Møller Maretti er det vigtigste råd er: Man kan ikke forudsige priserne.

- Man skal lade være med at bruge tid og kræfter på at prøve at gætte, om prisen går op eller ned i morgen eller om tre dage, siger han.

- Vi mener i stedet, at man skal have fokus på, hvordan man kan sænke brændstofforbruget helt grundlæggende. Lær chaufførerne om økonomisk kørsel, sørg for at dækkenes lufttryk bliver kontrolleret hyppigt og optimer ruteplanlægningen.

- Sidst men ikke mindst hjælper vi meget gerne med at se, om man kan køre færre kilometer til nærmeste tankningssted. Med Danmarks største netværk af truck-egnede stationer for vores ShellCard-kunder, har vi nemlig gode muligheder for at hjælpe med en optimal planlægning.

Brug for sparringspartner

- En transportvirksomhed er sat i verden for at levere varer. Det er jo den opgave, som vognmanden fokuserer på. Det betyder, at de har brug for en sparringspartner til at sætte retning på den grønne omstilling og til at sikre, at det bliver en solid omstilling for dem, siger OKs Claus Linnemann.

- Man skal jo huske på, at når en vognmand investerer i en lastbil, bliver de afskrevet over seks, otte eller 10 år. Disse lastbiler forsvinder ikke fra vejene før, de er afskrevet. Så det er en lang periode, de skal overskue, når de investerer.

En ting er, hvad man putter i tanken på sine lastbiler, noget andet er, hvad man som transportvirksomhed kan gøre på de indre linjer i forhold til bygninger, forbrug mm.

- En virksomheds el-, varme- og vandforbrug vil også kunne ses i de grønne regnskaber. Alt tæller med på rejsen mod de 70 procents CO2-reduktion, vi skal nå i 2030. Derfor samarbejder vi på dette felt med vores datterselskab, Energi Data, finder løsninger inden for energistyring og energirådgivning.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125