FDL efter møde i Transportudvalget: Nu skal sagen videre til ministeren

Det handler om trafiksikkerhed.
FDL var tirsdag eftermiddag til møde i Transportudvalget for at drøfte bremsekontroller på trailere.
Nu bliver sagen sendt videre til transportministeren – men det er stadig uvist, om det fører til ændringer i lovgivningen.
FDL’s kontorleder, Jens Groot, kalder mødet for ”kort, præcist og godt.”
- Vi fremlagde det, vi gerne ville, og fik et par spørgsmål tilbage. Det var som håbet, siger han.
FDL’s mål er at få ændret reglerne, så bremser på trailere altid fungerer optimalt – og ikke kun ved syn.
- Vi fik at vide, at sagen bliver videresendt til transportministeren, og det var jo det, vi gerne ville opnå, forklarer Groot.
- Vi vil være med til at skabe en ny synslov, der virker efter hensigten – og ikke efter alt muligt andet.
”Bremser skal virke – altid”
En af de største bekymringer for FDL er, at nye trailere leveres typegodkendte, men uden en reel bremsetest.
Det betyder, at vognmænd kan køre op til et år, før det opdages, at bremserne ikke virker optimalt.
- Når en vognmand køber en ny sættevogn, er den typegodkendt. Så henter sælgeren nummerplader på motorkontoret, og vognen kan køre et helt år, før den skal til periodisk syn. Teoretisk set kan vognmanden først opdage, at bremserne ikke er i orden, når der er gået et år – og så hænger han selv på tilpasningen eller bøden, siger Jens Groot.
FDL understregede derfor over for Transportudvalget, at der er behov for ensretning i kontrollen og bedre håndhævelse af reglerne.
- Rent ud sagt skal bremser virke altid – og ikke kun engang imellem, siger Groot.
Udvalg sender sagen videre
Jens Meilvang (LA), fungerende formand i Transportudvalget, bekræfter, at sagen nu bliver vurderet af Transportministeriet.
- FDL fremlagde problematikken på en god måde. Jeg synes bestemt, det er noget, der skal følges op på, siger Meilvang.
Han forklarer, at Transportudvalget ikke selv har eksperter ansat. Derfor sendes sagen nu videre til ministeriet og Færdselsstyrelsen for en faglig vurdering.
- Vi bad også om at undersøge, om der ligger tidligere rapporter om emnet, da et udvalgsmedlem mente, vi havde haft en lignende sag før.
Meilvang understreger, at han ser et problem i, at bremser måske ikke fungerer optimalt i hele deres levetid, men at det kræver en faglig vurdering, før der kan komme konkrete løsninger.
- Der er helt sikkert noget i det, og det er jo vanvittigt vigtigt at få fulgt op på. Vi går jo alle op i sikkerhed, og i at ingen skal køre med bremser, der ikke virker efter hensigten eller skal skiftes for hyppigt, siger han.
Afventer faglig vurdering
På spørgsmålet om konkrete løsningsforslag siger Meilvang, at der er behov for bedre kontrol med synsstederne, men at han afventer en faglig vurdering.
- De sagde i hvert fald, at der skal være mere ensretning og bedre kontrol i synshallerne. Lige præcis hvad man konkret skal gøre, afventer vi eksperternes vurdering af. Når vi har noget på det, kan vi følge op og eventuelt tage ministeren i samråd for at diskutere næste skridt, forklarer han.
Han mener dog, at der er politisk vilje til at se nærmere på sagen.
- Jeg synes, det lød som om, der var politisk vilje. Men det ville være useriøst at sige allerede nu, at vi gør noget ved det, før vi har de faglige vurderinger på plads. Det var bestemt ikke spild af tid," siger han.
Ministeren på banen
For FDL er næste skridt nu at få et møde med transportministeren.
- Det er op til vores kære politikere nu. Vores vej er, at vi skal have et møde med transportministeren, så vi kan forklare ham ansigt til ansigt, hvad problemet er, siger Jens Groot.
På spørgsmålet om, hvorvidt andre brancheorganisationer som DTL og ITD har vist interesse, er svaret kort.
- Nej, det tror jeg ikke. De snakker sammen, men de er åbenbart ikke kommet til den konklusion, at det er nødvendigt at lave om på reglerne, siger han.
Hvad sker der nu?
- Sagen sendes nu videre til Transportministeriet for en faglig vurdering.
- Transportudvalget vil undersøge, om tidligere rapporter om emnet kan bruges i det videre arbejde.
- FDL arbejder på at få et møde med transportministeren.
Om sagen fører til ændringer i lovgivningen, er endnu uvist – men både FDL og politikerne ser ud til at være enige om én ting: Bremser på trailere skal fungere optimalt – altid.