Ny dansk teknologi skal gøre tung transport grøn – og hurtigere på vejen

Elektrificeringen af tung transport i EU går fremad, men infrastrukturen halter.
I dag kører kun én procent af lastbilerne på batteri, og ifølge EU vil der i 2030 være brug for næsten 280.000 højkapacitetsladere til lastbiler og busser.
Det hul i markedet vil et nyt projekt på Aalborg Universitet lukke med ladestandere på op til tre megawatt.
– Vores rolle i HDPower er at levere den teknologiske kerne. Vi udvikler komponenter, der kan håndtere ekstremt høje effektniveauer – og som samtidig er robuste nok til at indgå i både transport og energiproduktion, udtaler Stig Munk-Nielsen, professor ved AAU ENERGY, i en pressemeddelelse.
Projektet, kaldet HDPower – Heavy Duty Power Electronics for Electrification of Society, har et samlet budget på 22,4 mio. kr., hvoraf Innovationsfonden investerer 15,7 mio. kr.
Foruden AAU ENERGY deltager Norlys med erfaring fra ladeinfrastruktur og APG (Aalborg Power Group), der udvikler og leverer selve ladeelektronikken.
– HDPowers brug af nye kombinationer af halvleder-chips, nye komponenter og knowhow giver mulighed for at udvikle ladeinfrastruktur, der både har højere effekt, bedre stabilitet og samtidig bruger færre materialer. Det er voldsomt interessant for en ladeoperatør som Norlys, og vi er stolte af at være med til at udvikle fremtidens højkapacitetsladere, udtaler Ellen Trolle, direktør for Norlys ladeforretning.
Første prototype med én megawatt forventes klar i sommeren 2026 med test i Port of Aalborg.
Ambitionen er at etablere produktion i Danmark, rulle teknologien ud herhjemme og derefter i resten af Europa.