Cabotage skaber flere problemer end den løser
På EU-Kommissionens høring om "Det indre marked for vejgodstransport" tirsdag den 28. februar 2012 var der voldsom kritik af den nuværende cabotage-situation.
Diskussionen drejede sig mere om, hvordan de nuværende regler for cabotage bedre kan håndhæves. Det kunne man for eksempel gøre ved:
* bedre information til chaufførerne,
* bedre uddannet politi,
* øget samarbejde mellem politi og skattemyndigheder,
* brug af moms-data til registrering og kontrol,
* udvidet ansvar for bestillerne af transporterne (f.eks. speditører og transportkøbere)
* et europæisk cabotage-register.
Mere harmonisering
Danskeren Michael Nielsen, der er chef for IRUs kontor i Bruxelles, slog til lyd for, at der må ske en harmonisering, før man kan gå videre med liberaliseringen.
Han mener, at der skal harmoniseres på en lang række områder:
* teknik,
* afgifter,
* arbejdsvilkår og
* sanktioner.
Bedre statistik
Den tyske vognmandsorganisation, BGL, stillede et stort spørgsmål ved antallet af tomture.
Tyskerne foreslog blandt andet:
* moms-registreringer skal skabe et bedre kendskab til omfanget af cabotage,
* der sættes fokus på de virksomheder, som køber transporterne,
* der skal opstilles en fælles europæisk tjekliste for kontrol af reglerne.
Danske forslag
DTLs adm. direktør Erik Østergaard deltog i høringen og stillede en række spørgsmål, blandt andet:
* hvad har Kommissionen tænkt sig at opnå med en liberalisering af cabotagen?
* hvor meget har cabotagen reduceret tomkørsel?
- Hvis vi skal have en mere effektivt transport i Europa, findes der andre metoder end cabotage-liberalisering. Man kunne for eksempel skabe en mere effektiv infrastruktur eller anvende modulvogntog, sagde han.