23948sdkhjf

Cabotage skaber flere problemer end den løser

På EU-Kommissionens høring om "Det indre marked for vejgodstransport" tirsdag den 28. februar 2012 var der voldsom kritik af den nuværende cabotage-situation.
Kommissionens forestillinger om, at cabotage vil skabe færre tomme ture og bedre miljø, er mere end tvivlsomme, lyder konklusionen. At lempe cabotage-reglerne yderligere vil få alvorlige konsekvenser for mange landes transporterhverv – med alvorlige økonomiske og sociale konsekvenser for både vognmandsvirksomheder og chauffører.

Diskussionen drejede sig mere om, hvordan de nuværende regler for cabotage bedre kan håndhæves. Det kunne man for eksempel gøre ved:

* bedre information til chaufførerne,

* bedre uddannet politi,

* øget samarbejde mellem politi og skattemyndigheder,

* brug af moms-data til registrering og kontrol,

* udvidet ansvar for bestillerne af transporterne (f.eks. speditører og transportkøbere)

* et europæisk cabotage-register.

Mere harmonisering

Danskeren Michael Nielsen, der er chef for IRUs kontor i Bruxelles, slog til lyd for, at der må ske en harmonisering, før man kan gå videre med liberaliseringen.

Han mener, at der skal harmoniseres på en lang række områder:

* teknik,

* afgifter,

* arbejdsvilkår og

* sanktioner.

Bedre statistik

Den tyske vognmandsorganisation, BGL, stillede et stort spørgsmål ved antallet af tomture.

Tyskerne foreslog blandt andet:

* moms-registreringer skal skabe et bedre kendskab til omfanget af cabotage,

* der sættes fokus på de virksomheder, som køber transporterne,

* der skal opstilles en fælles europæisk tjekliste for kontrol af reglerne.

Danske forslag

DTLs adm. direktør Erik Østergaard deltog i høringen og stillede en række spørgsmål, blandt andet:

* hvad har Kommissionen tænkt sig at opnå med en liberalisering af cabotagen?

* hvor meget har cabotagen reduceret tomkørsel?

- Hvis vi skal have en mere effektivt transport i Europa, findes der andre metoder end cabotage-liberalisering. Man kunne for eksempel skabe en mere effektiv infrastruktur eller anvende modulvogntog, sagde han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062