23948sdkhjf

Tager på turne for lavere dieselforbrug

Spørring Karrosserifabrik ønsker videnskabelig måling af effekten for sin Eco Top rullepresenning.
En reduktion i brændstofforbrug på 10-20 procent og en lige så stor CO2-reduktion er centrale punkter i salgstalen, når Jakob Jensen, indehaver af Spørring Karrosserifabrik, i løbet af foråret tager på salgsturné for sin hydrauliske rullepresenning, Eco Top.

- Nogle af vore kunder med skarp fokus på driftsregnskabet har konstateret en sådan effekt, når de kører med Eco Top over et tomt lad, fortæller Jakob Jensen.

- Det er troværdige vognmænd, som vi godt tør citere. I idékataloget fra Center for Grøn Transport, anføres der kun en brændstofbesparelse på tre procent, så det er faktisk misvisende.

Eco Top erstatter de manuelle presenninger, som er langsomme og besværlige at lægge på. Desuden er de tit også farlige at arbejde med.

Chauffører og vognmænd bruger derfor kun en manuel presenning, når de kører med læs. Det gør de kun halvdelen af tiden. I den anden halvdel af tiden er kørslen uden læs og foregår med stor sandsynlighed med udækket ladkasse.

- Turbulensen i sådan et tomt lad bevirker et stort og ganske unødvendigt brændstofforbrug, siger Jakob Jensen.

- Når en enkelt lastbil typisk kører mere end 100.000 km om året, hvor altså 50 procent af distancen foregår med tom ladkasse og uden presenning, vil udbredelsen af en hydraulisk rullepresenning som Eco Top have en meget mærkbar effekt. Den vil give en kontant, positiv påvirkning af driftsregnskabet i en vognmandsforretning.

- Derfor er det i alles interesse at få en videnskabelig dokumentation for den faktiske besparelse. Vi er en lille virksomhed, som ikke lige kan fremtrylle flere hundrede tusinde kroner til afprøvning på landevejen eller modelforsøg i vindtunnel; men jeg tror, at vi kan have en endegyldig dokumentation for virkningen af Eco Top inden sommerferien.

Plads til leasing

Eco Top giver andet end brændstofbesparelse. Når Jakob Jensen tager på kundebesøg, ligger der også et regneark på den bærbare PC. Så kan han ud fra vognmandens oplysninger hurtigt komme frem til, hvad der spares i diesel, og hvad miljøet spares for i CO2-udledning.

Sparer tid

Regnearket rummer også tidsbesparelsen på mindst 5-8 minutter pr. læs ved brug af Eco Top sammenlignet med brug af en manuel presenning.

- Tid er jo penge, siger Jakob Jensen.

- Måske ikke for en selvkørende vognmand, for hvem det nærmest er en naturlov, at hans arbejdsdag rummer spildtid og forsinkelser. Mon ikke han også vil ønske at arbejde mere effektivt, mens han for eksempel kører foderstoffer på havnen? Eller komme tidligere hjem? Jeg tror det.

I Jakob Jensens regneark ligger andre variable som for eksempel merudgiften ved leasing af køretøj eller trailer med påmonteret Eco Top.

- Det skal modregnes diverse besparelser, siger han.

- Uanset hvad vil der altid være et mærkbart plus på driftsregnskabet, og samtidig en lige så mærkbar gevinst for miljøet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078