23948sdkhjf

Uber-koncept til godstransport

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Karsten Kjær vil digitalisere transportbranchen, så også den mindre vognmand kan være med.

Book online – og find den nærmeste vogn. Så simpelt er konceptet, som IT-firmaet Wuxus præsenterer i løbet af foråret. Lige nu prøvekøres systemet hos nogle udvalgte kunder, og når deres erfaringer er høstet og systemet tilrettet, rulles det ud i Danmark.

- Det er Uber til godstransporten, udtaler bagmanden, Karsten Kjær.

- Vi nedbryder de hidtil kendte grænser. Det skal være lige så let at få sit gods hentet som at få sine gæster kørt hjem om aftenen. Man booker en vogn på nettet, og så skal man ikke vente længe, før godset bliver hentet og kørt videre, siger Karsten Kjær, og fortsætter:

- Som kunde er man helt herre over, hvilken type vogn man ønsker. Man kan vælge den helt rette type til opgaven og den nærmeste vogn. Om det er den ene eller anden chauffør, der henter dit gods, betyder ikke noget, for alle arbejder under samme høje kodeks og leverer en høj kvalitet.

Kvaliteten sikres gennem kundebedømmelser af de enkelte vognmænd og chauffører – og får man dårlige karakterer, ønsker ingen ifølge Karsten Kjær at benytte den pågældende. Og så ryger man ud af Wuxus.

Udfordringen
Det er ikke selve konceptet, der har været udfordrende at udvikle. Udfordringen har været at skabe et system, der binder transportørerne sammen med kunderne. Det store gennembrud er kommet i takt med smartphonens udbredelse.

- Vi har arbejdet på systemet de seneste to år, og vi er ved at være færdige. Det går i luften i løbet af foråret 2016. Vi er faktisk ved at afslutte forhandlingerne med nogle rigtig store investorer, som tror på systemet, og som kan se det geniale i at skabe en nem måde at købe transport på, samt udnytte ledig kapacitet i vognene.

Man behøver kun adgang til en internet-browser, for at bruge Wuxus’ produkt. Chaufføren har tilsvarende en app til sin smartphone, og gennem den kan han synliggøre sin ledige kapacitet og placering.

Den lille skal overleve
For Karsten Kjær er Wuxus også en digital løsning, der kan få den lille vognmand til at kunne hamle op med de store, etablerede transportører, der ellers sidder tungt på markedet. Ligesom løsningen også overflødiggører speditøren som det fordyrende mellemled.

- De små må stå sammen for at komme med et udspil over for de store spillere på markedet, siger Karsten Kjær, og uddyber:

- Det kan vi netop gøre med vores koncept, som går ud på at skabe et fællesskab – et ’community’. Hele ideen er, at vi støtter og skaber bedre forhold for hele den underskov af små og selvstændige vognmænd, der findes. Samtidig giver vi mulighed for at andre kan tilslutte sig.

IT i cockpittet
Hos Wuxus er man godt klar over, at IT-udstyr kan være svært at implementere i førerhuset hos den lille vognmand.

- Det problem kommer vi helt uden om nu, hvor man kan klare sig med en smartphone. Vi kommer til at digitalisere den danske transportbranche på samme måde, som Uber har gjort det, konkluderer Karsten Kjær, som er klar til den store udrulning.

- Lige nu har vi masser af brugere i vores lukkede udbudssystemer. Vi har fundet den rigtige nøgle, så nu kommer vi ud over stepperne.

Kører ikke optimalt
Ifølge direktøren er der megen forbedring tilbage at ønske, når man tager et kig på den danske transportbranche.

Ifølge Karsten Kjærs vurdering er vejgodstransport en branche, der ikke kører optimalt. Der er for mange restriktioner, og det er for let at snyde. Samtidig er det for svært at få adgang til branchen, og for mange vogne kører halvtomme. Parterne samarbejder ikke. Det er nogle af de problemer, Wuxus skal gøre op med.

- Det handler for os ikke om at skubbe den etablerede branche ud, men om at etablere et smartere og billigere alternativ til den måde, som tingene foregår nu. Vi vil gøre det nemmere for den enkelte vognmand at få fyldt vognene helt op og tror på, at vi kan være med til at strukturere transportmarkedet på en måde, så den enkelte bil kører smartere og får mere gods i lastrummet, siger Karsten Kjær.

Han fortæller desuden, at nogle af de store spillere på transportmarkedet har lagt mærke til udviklingen og synes, at det er smart. For eksempel som løsning på trængselsproblematikker.

Ud med speditøren
- Det er speditørerne, der kommer til at stå med tomme hænder. Der er ikke brug for dem til at hente en pakke, fordi kunden selv søger efter en vogn og lægger en ordre ind, forklarer direktøren.

Prisen kendes i det øjeblik, vognmanden accepterer opgaven, fordi Wuxus på forhånd sammen med vognmændene har kalkuleret priser til den aktuelle opgave. Så når en vognmand for eksempel får en opgave på at køre tre paller til Fredensborg, kan han se sin pris og sige ”ja tak.”

Når godset er afhentet, kan kunde se det. Chaufføren kan tage billeder af godset og håndtere skader med det samme, hvis der er sket noget undervejs. Hele faktureringsgrundlaget ligger også inde i systemet, så når måneden er omme, trykker vognmanden på ”Faktura” – så ryger der en opkrævning ud til alle, der skal faktureres.

Når de store kører for de store, foregår det hele digitalt; men når en lille vognmand skal køre for en stor supermarkedskæde, har han ikke et stort flådestyringssystem. Det kan vi give ham!
Mere om: Wuxus


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

0.27