Uber-koncept til godstransport

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Karsten Kjær vil digitalisere transportbranchen, så også den mindre vognmand kan være med.

Book online – og find den nærmeste vogn. Så simpelt er konceptet, som IT-firmaet Wuxus præsenterer i løbet af foråret. Lige nu prøvekøres systemet hos nogle udvalgte kunder, og når deres erfaringer er høstet og systemet tilrettet, rulles det ud i Danmark.

- Det er Uber til godstransporten, udtaler bagmanden, Karsten Kjær.

- Vi nedbryder de hidtil kendte grænser. Det skal være lige så let at få sit gods hentet som at få sine gæster kørt hjem om aftenen. Man booker en vogn på nettet, og så skal man ikke vente længe, før godset bliver hentet og kørt videre, siger Karsten Kjær, og fortsætter:

- Som kunde er man helt herre over, hvilken type vogn man ønsker. Man kan vælge den helt rette type til opgaven og den nærmeste vogn. Om det er den ene eller anden chauffør, der henter dit gods, betyder ikke noget, for alle arbejder under samme høje kodeks og leverer en høj kvalitet.

Kvaliteten sikres gennem kundebedømmelser af de enkelte vognmænd og chauffører – og får man dårlige karakterer, ønsker ingen ifølge Karsten Kjær at benytte den pågældende. Og så ryger man ud af Wuxus.

Udfordringen
Det er ikke selve konceptet, der har været udfordrende at udvikle. Udfordringen har været at skabe et system, der binder transportørerne sammen med kunderne. Det store gennembrud er kommet i takt med smartphonens udbredelse.

- Vi har arbejdet på systemet de seneste to år, og vi er ved at være færdige. Det går i luften i løbet af foråret 2016. Vi er faktisk ved at afslutte forhandlingerne med nogle rigtig store investorer, som tror på systemet, og som kan se det geniale i at skabe en nem måde at købe transport på, samt udnytte ledig kapacitet i vognene.

Man behøver kun adgang til en internet-browser, for at bruge Wuxus’ produkt. Chaufføren har tilsvarende en app til sin smartphone, og gennem den kan han synliggøre sin ledige kapacitet og placering.

Den lille skal overleve
For Karsten Kjær er Wuxus også en digital løsning, der kan få den lille vognmand til at kunne hamle op med de store, etablerede transportører, der ellers sidder tungt på markedet. Ligesom løsningen også overflødiggører speditøren som det fordyrende mellemled.

- De små må stå sammen for at komme med et udspil over for de store spillere på markedet, siger Karsten Kjær, og uddyber:

- Det kan vi netop gøre med vores koncept, som går ud på at skabe et fællesskab – et ’community’. Hele ideen er, at vi støtter og skaber bedre forhold for hele den underskov af små og selvstændige vognmænd, der findes. Samtidig giver vi mulighed for at andre kan tilslutte sig.

IT i cockpittet
Hos Wuxus er man godt klar over, at IT-udstyr kan være svært at implementere i førerhuset hos den lille vognmand.

- Det problem kommer vi helt uden om nu, hvor man kan klare sig med en smartphone. Vi kommer til at digitalisere den danske transportbranche på samme måde, som Uber har gjort det, konkluderer Karsten Kjær, som er klar til den store udrulning.

- Lige nu har vi masser af brugere i vores lukkede udbudssystemer. Vi har fundet den rigtige nøgle, så nu kommer vi ud over stepperne.

Kører ikke optimalt
Ifølge direktøren er der megen forbedring tilbage at ønske, når man tager et kig på den danske transportbranche.

Ifølge Karsten Kjærs vurdering er vejgodstransport en branche, der ikke kører optimalt. Der er for mange restriktioner, og det er for let at snyde. Samtidig er det for svært at få adgang til branchen, og for mange vogne kører halvtomme. Parterne samarbejder ikke. Det er nogle af de problemer, Wuxus skal gøre op med.

- Det handler for os ikke om at skubbe den etablerede branche ud, men om at etablere et smartere og billigere alternativ til den måde, som tingene foregår nu. Vi vil gøre det nemmere for den enkelte vognmand at få fyldt vognene helt op og tror på, at vi kan være med til at strukturere transportmarkedet på en måde, så den enkelte bil kører smartere og får mere gods i lastrummet, siger Karsten Kjær.

Han fortæller desuden, at nogle af de store spillere på transportmarkedet har lagt mærke til udviklingen og synes, at det er smart. For eksempel som løsning på trængselsproblematikker.

Ud med speditøren
- Det er speditørerne, der kommer til at stå med tomme hænder. Der er ikke brug for dem til at hente en pakke, fordi kunden selv søger efter en vogn og lægger en ordre ind, forklarer direktøren.

Prisen kendes i det øjeblik, vognmanden accepterer opgaven, fordi Wuxus på forhånd sammen med vognmændene har kalkuleret priser til den aktuelle opgave. Så når en vognmand for eksempel får en opgave på at køre tre paller til Fredensborg, kan han se sin pris og sige ”ja tak.”

Når godset er afhentet, kan kunde se det. Chaufføren kan tage billeder af godset og håndtere skader med det samme, hvis der er sket noget undervejs. Hele faktureringsgrundlaget ligger også inde i systemet, så når måneden er omme, trykker vognmanden på ”Faktura” – så ryger der en opkrævning ud til alle, der skal faktureres.

Når de store kører for de store, foregår det hele digitalt; men når en lille vognmand skal køre for en stor supermarkedskæde, har han ikke et stort flådestyringssystem. Det kan vi give ham!
Mere om: Wuxus


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.274