23948sdkhjf

Sådan optimeres indsamling af flasker og dåser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

IT-løsning giver færre kørte kilometer og bedre serviceniveau for Sveriges største pantindsamlingsvirksomhed, Returpack

Som Sveriges største aktør på markedet for pant-indsamling har Returpack ansvar for indsamling, administration og udbetaling af pant til 2.700 butikker rundt omkring i landet. Svenskerne indleverer 1,6 milliarder dåser og flasker til pant årligt, så der er masser af holde styr på for Returpack.

For selv at kontrollere pantindsamlingen har firmaet valgt at implementere en komplet løsning med AMCS’ danskudviklede IT- og flådestyringsløsninger Route Planner, Fleet Planner, Mobile Web og Webportal.

- Vi valgte denne løsning, fordi den rummer alle aspekter af planlægningen, fortæller Returpacks logistikudvikler og projektleder, Joakim Andersson.

- I AMCS’ løsning indgår hele transportkæden, og vi kan planlægge både strategisk, taktisk og operativt. På den måde får vi kontrol over alle områder af planlægningen og indsigt i, hvilke services butikkerne efterspørger. Det er en kæmpe fordel.

Ville selv stå får planlægningen

Et af målene for Returpack var, at de skulle overtage transportplanlægningen selv. Den har hidtil været outsourcet til en tredjeparts logistikvirksomhed.

- Vi ønskede at effektivisere transporten ved selv at stå for planlægningen, men vi ønskede fortsat at lade de eksterne transportører stå for selve driften., fortæller Joakim Andersson.

- Et andet mål var at forbedre serviceoplevelsen ude hos de enkelte butikker. De havde hidtil kommunikeret direkte med transportørerne.

Åbningstider og myldretid

Med Route Planner, Fleet Planner, Mobile Web og Webportal har Returpack valgt en bred palette af AMCS’ produkter, som er blevet implementeret i faser.

Systemet er opbygget sådan, at taktisk planlægning af stamruter og strategisk planlægning sker i AMCS Route Planner. Stamruteplanlægningen i Route Planner tager højde for butikkernes snævre tidsvinduer, myldretid, køretøjsbegrænsninger og chaufførens kvalifikationer og terminalernes placering for blot at nævne nogle af elementerne.

Den strategiske planlægning omfatter simuleringer og "what if" scenarier, som blandt andet bruges til at skabe beslutningsgrundlag for ændringer i logistikken og til at kalibrere systemet til at arbejde mere virkelighedstro.

Stamruterne overføres automatisk til AMCS Fleet Planner. Det er blandt andet her, at den operative planlægning og eksekvering foregår. Transportplanlæggerne kan føre ad hoc ordrer ind før eller undervejs i eksekveringen, hvis der opstår behov for det.

Ruterne kan altså optimeres i realtid og i samspil med ERP-system og AMCS Mobile Web, hvorfra transportørerne kan kommunikere med det centrale planlægningskontor.

Der er både opnået direkte kommunikation med butikkerne og tovejskommunikation med chaufførerne i realtid via Mobile Web. I "self billing" portalen godkender de eksterne vognmænd selv udregningerne og fakturaerne. Løsningen integrerer fuldt ud til Returpacks egne systemer - både kunderegisteret, Business Intelligence og fakturahåndteringssystemet.

Returpack har justeret systemerne, så de matcher deres specifikke behov. Returpack ønskede for eksempel brugerdefinerede dialogbokse til håndtering af kundedata i AMCS Fleet Planner, en mailudsendelsesfunktion til butikkerne, når ruterne påbegyndes, og hvordan fakturaer og specifikationer ser ud, har Returpack også selv bestemt.

Fordele

En meget væsentlig fordel er, at lastbilerne kører færre kilometer. Returpack har dermed fået skabt grundlag for at reducere antal biler i drift og tilsvarende reduktioner i omkostningerne.

En anden væsentlig fordel er, at der nu er en mere direkte kontakt mellem Returpack og butikkerne i forhold til planlægning og gennemførelse af indsamlingerne.

Den direkte kontakt giver en bedre kundeoplevelse, og samtidig kan Returpack beregne udfaldet af butikkernes ønskede ændringer.

- Når butikkerne ringer ind og vil have ændret noget, kan vi teste i systemet og se, hvilke konsekvenser ændringen får. Vi kan direkte se, om det bliver dyrere eller billigere for os, siger Joakim Andersson.

Et tredje eksempel på en effektiviserende indsats er sket i Stockholm, som arealmæssigt er en stor by, der oveni har meget vand at navigere udenom. Her har strategiske beregninger i AMCS Route Planner vist, at det betaler sig at have to terminaler fremfor kun én terminal som tidligere. Det sparer på bundlinjen at have placeret endnu en terminal i byen.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.223