23948sdkhjf

Sådan optimeres indsamling af flasker og dåser

IT-løsning giver færre kørte kilometer og bedre serviceniveau for Sveriges største pantindsamlingsvirksomhed, Returpack
Som Sveriges største aktør på markedet for pant-indsamling har Returpack ansvar for indsamling, administration og udbetaling af pant til 2.700 butikker rundt omkring i landet. Svenskerne indleverer 1,6 milliarder dåser og flasker til pant årligt, så der er masser af holde styr på for Returpack.

For selv at kontrollere pantindsamlingen har firmaet valgt at implementere en komplet løsning med AMCS’ danskudviklede IT- og flådestyringsløsninger Route Planner, Fleet Planner, Mobile Web og Webportal.

- Vi valgte denne løsning, fordi den rummer alle aspekter af planlægningen, fortæller Returpacks logistikudvikler og projektleder, Joakim Andersson.

- I AMCS’ løsning indgår hele transportkæden, og vi kan planlægge både strategisk, taktisk og operativt. På den måde får vi kontrol over alle områder af planlægningen og indsigt i, hvilke services butikkerne efterspørger. Det er en kæmpe fordel.

Ville selv stå får planlægningen

Et af målene for Returpack var, at de skulle overtage transportplanlægningen selv. Den har hidtil været outsourcet til en tredjeparts logistikvirksomhed.

- Vi ønskede at effektivisere transporten ved selv at stå for planlægningen, men vi ønskede fortsat at lade de eksterne transportører stå for selve driften., fortæller Joakim Andersson.

- Et andet mål var at forbedre serviceoplevelsen ude hos de enkelte butikker. De havde hidtil kommunikeret direkte med transportørerne.

Åbningstider og myldretid

Med Route Planner, Fleet Planner, Mobile Web og Webportal har Returpack valgt en bred palette af AMCS’ produkter, som er blevet implementeret i faser.

Systemet er opbygget sådan, at taktisk planlægning af stamruter og strategisk planlægning sker i AMCS Route Planner. Stamruteplanlægningen i Route Planner tager højde for butikkernes snævre tidsvinduer, myldretid, køretøjsbegrænsninger og chaufførens kvalifikationer og terminalernes placering for blot at nævne nogle af elementerne.

Den strategiske planlægning omfatter simuleringer og "what if" scenarier, som blandt andet bruges til at skabe beslutningsgrundlag for ændringer i logistikken og til at kalibrere systemet til at arbejde mere virkelighedstro.

Stamruterne overføres automatisk til AMCS Fleet Planner. Det er blandt andet her, at den operative planlægning og eksekvering foregår. Transportplanlæggerne kan føre ad hoc ordrer ind før eller undervejs i eksekveringen, hvis der opstår behov for det.

Ruterne kan altså optimeres i realtid og i samspil med ERP-system og AMCS Mobile Web, hvorfra transportørerne kan kommunikere med det centrale planlægningskontor.

Der er både opnået direkte kommunikation med butikkerne og tovejskommunikation med chaufførerne i realtid via Mobile Web. I "self billing" portalen godkender de eksterne vognmænd selv udregningerne og fakturaerne. Løsningen integrerer fuldt ud til Returpacks egne systemer - både kunderegisteret, Business Intelligence og fakturahåndteringssystemet.

Returpack har justeret systemerne, så de matcher deres specifikke behov. Returpack ønskede for eksempel brugerdefinerede dialogbokse til håndtering af kundedata i AMCS Fleet Planner, en mailudsendelsesfunktion til butikkerne, når ruterne påbegyndes, og hvordan fakturaer og specifikationer ser ud, har Returpack også selv bestemt.

Fordele

En meget væsentlig fordel er, at lastbilerne kører færre kilometer. Returpack har dermed fået skabt grundlag for at reducere antal biler i drift og tilsvarende reduktioner i omkostningerne.

En anden væsentlig fordel er, at der nu er en mere direkte kontakt mellem Returpack og butikkerne i forhold til planlægning og gennemførelse af indsamlingerne.

Den direkte kontakt giver en bedre kundeoplevelse, og samtidig kan Returpack beregne udfaldet af butikkernes ønskede ændringer.

- Når butikkerne ringer ind og vil have ændret noget, kan vi teste i systemet og se, hvilke konsekvenser ændringen får. Vi kan direkte se, om det bliver dyrere eller billigere for os, siger Joakim Andersson.

Et tredje eksempel på en effektiviserende indsats er sket i Stockholm, som arealmæssigt er en stor by, der oveni har meget vand at navigere udenom. Her har strategiske beregninger i AMCS Route Planner vist, at det betaler sig at have to terminaler fremfor kun én terminal som tidligere. Det sparer på bundlinjen at have placeret endnu en terminal i byen.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.22