23948sdkhjf

Sådan optimeres indsamling af flasker og dåser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

IT-løsning giver færre kørte kilometer og bedre serviceniveau for Sveriges største pantindsamlingsvirksomhed, Returpack

Som Sveriges største aktør på markedet for pant-indsamling har Returpack ansvar for indsamling, administration og udbetaling af pant til 2.700 butikker rundt omkring i landet. Svenskerne indleverer 1,6 milliarder dåser og flasker til pant årligt, så der er masser af holde styr på for Returpack.

For selv at kontrollere pantindsamlingen har firmaet valgt at implementere en komplet løsning med AMCS’ danskudviklede IT- og flådestyringsløsninger Route Planner, Fleet Planner, Mobile Web og Webportal.

- Vi valgte denne løsning, fordi den rummer alle aspekter af planlægningen, fortæller Returpacks logistikudvikler og projektleder, Joakim Andersson.

- I AMCS’ løsning indgår hele transportkæden, og vi kan planlægge både strategisk, taktisk og operativt. På den måde får vi kontrol over alle områder af planlægningen og indsigt i, hvilke services butikkerne efterspørger. Det er en kæmpe fordel.

Ville selv stå får planlægningen

Et af målene for Returpack var, at de skulle overtage transportplanlægningen selv. Den har hidtil været outsourcet til en tredjeparts logistikvirksomhed.

- Vi ønskede at effektivisere transporten ved selv at stå for planlægningen, men vi ønskede fortsat at lade de eksterne transportører stå for selve driften., fortæller Joakim Andersson.

- Et andet mål var at forbedre serviceoplevelsen ude hos de enkelte butikker. De havde hidtil kommunikeret direkte med transportørerne.

Åbningstider og myldretid

Med Route Planner, Fleet Planner, Mobile Web og Webportal har Returpack valgt en bred palette af AMCS’ produkter, som er blevet implementeret i faser.

Systemet er opbygget sådan, at taktisk planlægning af stamruter og strategisk planlægning sker i AMCS Route Planner. Stamruteplanlægningen i Route Planner tager højde for butikkernes snævre tidsvinduer, myldretid, køretøjsbegrænsninger og chaufførens kvalifikationer og terminalernes placering for blot at nævne nogle af elementerne.

Den strategiske planlægning omfatter simuleringer og "what if" scenarier, som blandt andet bruges til at skabe beslutningsgrundlag for ændringer i logistikken og til at kalibrere systemet til at arbejde mere virkelighedstro.

Stamruterne overføres automatisk til AMCS Fleet Planner. Det er blandt andet her, at den operative planlægning og eksekvering foregår. Transportplanlæggerne kan føre ad hoc ordrer ind før eller undervejs i eksekveringen, hvis der opstår behov for det.

Ruterne kan altså optimeres i realtid og i samspil med ERP-system og AMCS Mobile Web, hvorfra transportørerne kan kommunikere med det centrale planlægningskontor.

Der er både opnået direkte kommunikation med butikkerne og tovejskommunikation med chaufførerne i realtid via Mobile Web. I "self billing" portalen godkender de eksterne vognmænd selv udregningerne og fakturaerne. Løsningen integrerer fuldt ud til Returpacks egne systemer - både kunderegisteret, Business Intelligence og fakturahåndteringssystemet.

Returpack har justeret systemerne, så de matcher deres specifikke behov. Returpack ønskede for eksempel brugerdefinerede dialogbokse til håndtering af kundedata i AMCS Fleet Planner, en mailudsendelsesfunktion til butikkerne, når ruterne påbegyndes, og hvordan fakturaer og specifikationer ser ud, har Returpack også selv bestemt.

Fordele

En meget væsentlig fordel er, at lastbilerne kører færre kilometer. Returpack har dermed fået skabt grundlag for at reducere antal biler i drift og tilsvarende reduktioner i omkostningerne.

En anden væsentlig fordel er, at der nu er en mere direkte kontakt mellem Returpack og butikkerne i forhold til planlægning og gennemførelse af indsamlingerne.

Den direkte kontakt giver en bedre kundeoplevelse, og samtidig kan Returpack beregne udfaldet af butikkernes ønskede ændringer.

- Når butikkerne ringer ind og vil have ændret noget, kan vi teste i systemet og se, hvilke konsekvenser ændringen får. Vi kan direkte se, om det bliver dyrere eller billigere for os, siger Joakim Andersson.

Et tredje eksempel på en effektiviserende indsats er sket i Stockholm, som arealmæssigt er en stor by, der oveni har meget vand at navigere udenom. Her har strategiske beregninger i AMCS Route Planner vist, at det betaler sig at have to terminaler fremfor kun én terminal som tidligere. Det sparer på bundlinjen at have placeret endnu en terminal i byen.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Postnord sælger dagligvarelogistikken

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

Nyhedsbrev

9.105 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Online Avis Arkiv

OK-forhandlinger i transportsektoren tæt på klimaks

Dansk Industri og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger i dag for at forsøge at opnå gennembrudsforlig

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Lastbilsalget vil falde i 2020

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Vil du være en del af vores serviceteam?

Send til en kollega

0.187