Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Nagel Danmarks årsregnskab for 2016 viser et resultat før skat på syv millioner kroner, hvilket er en marginal stigning i forhold til årets resultat før skat i 2015. I samme periode er omsætningen faldet med 90 millioner kroner fra 992 til 902 mio. kr.

- I 2016 har vi i højere grad været fokuseret på at vælge lønsomme forretninger til og fravælge engagementer, hvor vi ikke har kunnet skabe et positivt afkast, forklarer Martin Ventker, CEO, Nagel Danmark. Det har været medvirkende til faldet i omsætningen, men det er også med til at forklare stigningen i vores resultat.

- Vi har løbende foretaget optimeringer af virksomheden både for at holde omkostningerne nede og opretholde produktiviteten. Det er initiativer, som vi arbejder videre med de kommende år.

Martin Ventker overtog ledelsen af Nagel Danmark tidligere i år fra Kim Gravesen, som har været adm. direktør i Nagel Danmark siden 2011 og drivkraften i den turn-around, som virksomheden har været igennem.

- Vi har nu skabt en konsolideret og stabil base, så vi igen se fremad, lyder konklusionen fra Martin Ventker.

Nagel-Liller
Et af de tiltag, som Martin Ventker mener har været vigtige, er udskillelsen af den nationale distribution fra Nagel Danmark. Den foregår i dag i det nye distributionsselskab, Nagel Liller. Her ejer Nagel Danmark 62 procent af aktierne. De andre to aktionærer er Peter K. Kristensen og Thomas L. Christensen .

- Indtil 1. april 2017 var Nagel Danmark delt i to divisioner: en international afdeling, som stod for transporter til og fra Danmark, og en national division, som stod for distribution af varerne i Danmark. I dag bruger vi Nagel Liller til distribution af en stor del af varerne. Vi bruger dem som en underleverandør, forklarer Martin Ventker.

- Når vi ikke bruger dem til det hele, skyldes det, at en del af vores biler fra Europa kører direkte til supermarkedernes store terminaler; men til vores stykgods, bruger vi Nagel Liller.

Ændring i godsstrukturen
Konkurrencesituationen i Danmark er hård. Det har den altid været – ikke mindst inden for fødevaretransporter. Det holder priserne nede og gør det svært at få en fornuftig fortjeneste. Dertil kommer, at de danske fødevareproducenter til dels har omlagt transporterne de seneste år.

- Der er sket en ændring i godsstrukturen. Før kørte vi mange transporter fra Danmark til udlandet med fødevarer; men det har ændret sig, i takt med at danske fødevareproducenter efterhånden får produceret fødevarer i andre lande udenfor Danmark.

Mere full load end stykgods
- Vi kører i dag flere full load transporter end stykgods, og det skal vi tilpasse vores organisation og vores materiel efter. Vi følger med udviklingen; men vi må hele tiden være opmærksomme på den måde transporterne foregår på og lytte til de ønsker, som vores kunder har.

Hele lagerdelen i Padborg er også vokset de senere år. Her har Nagel Danmark både Padborg Frysehus og egen terminal på Thorsvej, hvor temperaturen kan reguleres i de forskellige sektioner både med frost, køl og varme.

Fiskeforretningen solgt
I slutningen af 2015 solgte Nagel Danmark forretningsområdet fersk fisk til Thermo Transit.

- Vi havde svært ved at tjene penge på det, fortæller Martin Ventker.

Læs også: Nagel-regnskab en spids bedre end sidste år

- Mængden af fisk var ikke kun meget varierende, men den var også for nedadgående. Desuden skulle terminal og biler være dedikerede til fisketransport. Vi kunne ikke bruge materiellet til vores andre typer af transporter. Det passede ikke længere i vores setup, så vi valgte at afhænde det til Thermo Transit.

- Afviklingen af fiskeforretningen forklarer en stor del af omsætningsnedgangen på 90 millioner kroner fra 2015 til 2016, forklarer Martin Ventker.

Forventninger til Sverige
Martin Ventker har også overtaget ansvaret for Nagel Sverige i år.

Sverige var et af de første lande, som Nagel etablerede sig i uden for Tyskland. Det skete i 1994. I dag har Nagel domicil og lagerhotel i Malmø, som er gateway til hele Sverige.

Læs også: Nagel Liller A/S er en realitet

- Vores egne biler distribuerer i det sydsvenske område helt op til Gøteborg. I resten af Sverige bruger vi samarbejdspartnere. Det er et typisk svensk set-up, forklarer Martin.

Efterspørger nordisk set-up
- Flere og flere europæiske kunder efterspørger lager-løsninger til deres nordiske set-up. De ønsker ikke at have lager selv, men vil gerne leje sig ind hos os. I dag kan vi tilbyde en lang række løsninger på dette område. Vi står for de Indkommende full load transporter, vi tilbyder plukkeopgaver og forskellige value added services, ligesom vi også står for distributionen i Sverige.

- Vores europæiske kunder er allerede integreret i vores warehouse management system, så det er utrolig nemt at koble dem på i Danmark og Sverige.

- Det er stort set ”copy-paste” og ”plug & play”.

- På IT-siden er vi klar til at investere i en ny topmoderne platform, der skal ruste Nagel Danmark og Sverige til fremtidens vækst. Beslutningen om investeringen er drevet af ønsket om at modernisere vore centrale systemer og derved imødekomme kundernes ønsker og behov, slutter Martin Ventker.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Fylder rundt og fejrer 25 års jubilæum

Hackere skærer stor luns af pakkegigants overskud

Cyberangreb og orkanen Harvey koster den amerikanske forsendelseskoncern FedEx dyrt

Freja styrker sin svenske organisation

Online Avis Arkiv

Ny undersøgelse: Trængsel udfordrer produktionen

Forsinkelser i trafikken er skyld i, at virksomheder må stoppe produktionen, viser ny undersøgelse

Innovation vil ændre transporten

Ny fagmesse for transport- og logistikbranchen

Politikerne får øjnene op for multimodale transporter

Rød løber rulles ud for gods i Kastrup

Luftfragten fylder ikke meget i regeringens udkast til luftfragtstrategi, men den udgør en stor del af eksportens værdi

Medarbejdere hos DSV skal lære at læse og skrive

Ønsket er at give medarbejderne mere selvtillid og bedre livskvalitet - men det kan også være med til at knytte medarbejderne tættere til virksomheden

Måtte erstatte lasten

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Gør op med de gamle vaner

Mange vognmænd har faste rutiner for, hvordan de opbevarer oplysninger - men den nye persondatalovgivning gør det nødvendigt at ændre gamle vaner.

Stop for vejprojekter i flere år

Finansministeren afviser at bruge det store overskud fra Storebæltsforbindelsen til at finansiere nye vejprojekter

Unifeeder skærer ned

Temperaturfølsomt gods - hvem har ansvaret?

Kajtiden i Esbjerg bliver forkortet

Ghebre sikrer mangfoldigheden

Hos Prime Cargo i Kolding sætter man pris på mangfoldigheden, fordi den er med til at sikre en arbejdsplads med mange forskellige kompetencer.

Debat
Lastbiler i valgkamp

Vognmændene ansætter flere

Beskæftigelsen i transport fortsætter med at stige. Branchen er godt på vej til at hente de 5.000 medarbejdere, der forlod branchen i kriseåret 2008.

Skal bruge 134 trailere til

Ingen chaufførlempelser på grund af IT-forsinkelse

Orla Horsbøll fylder 70

EU vil lægge chaufføruddannelsen om

Polen kræver følgebil ved sensitive transporter

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.202