Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Nagel Danmarks årsregnskab for 2016 viser et resultat før skat på syv millioner kroner, hvilket er en marginal stigning i forhold til årets resultat før skat i 2015. I samme periode er omsætningen faldet med 90 millioner kroner fra 992 til 902 mio. kr.

- I 2016 har vi i højere grad været fokuseret på at vælge lønsomme forretninger til og fravælge engagementer, hvor vi ikke har kunnet skabe et positivt afkast, forklarer Martin Ventker, CEO, Nagel Danmark. Det har været medvirkende til faldet i omsætningen, men det er også med til at forklare stigningen i vores resultat.

- Vi har løbende foretaget optimeringer af virksomheden både for at holde omkostningerne nede og opretholde produktiviteten. Det er initiativer, som vi arbejder videre med de kommende år.

Martin Ventker overtog ledelsen af Nagel Danmark tidligere i år fra Kim Gravesen, som har været adm. direktør i Nagel Danmark siden 2011 og drivkraften i den turn-around, som virksomheden har været igennem.

- Vi har nu skabt en konsolideret og stabil base, så vi igen se fremad, lyder konklusionen fra Martin Ventker.

Nagel-Liller
Et af de tiltag, som Martin Ventker mener har været vigtige, er udskillelsen af den nationale distribution fra Nagel Danmark. Den foregår i dag i det nye distributionsselskab, Nagel Liller. Her ejer Nagel Danmark 62 procent af aktierne. De andre to aktionærer er Peter K. Kristensen og Thomas L. Christensen .

- Indtil 1. april 2017 var Nagel Danmark delt i to divisioner: en international afdeling, som stod for transporter til og fra Danmark, og en national division, som stod for distribution af varerne i Danmark. I dag bruger vi Nagel Liller til distribution af en stor del af varerne. Vi bruger dem som en underleverandør, forklarer Martin Ventker.

- Når vi ikke bruger dem til det hele, skyldes det, at en del af vores biler fra Europa kører direkte til supermarkedernes store terminaler; men til vores stykgods, bruger vi Nagel Liller.

Ændring i godsstrukturen
Konkurrencesituationen i Danmark er hård. Det har den altid været – ikke mindst inden for fødevaretransporter. Det holder priserne nede og gør det svært at få en fornuftig fortjeneste. Dertil kommer, at de danske fødevareproducenter til dels har omlagt transporterne de seneste år.

- Der er sket en ændring i godsstrukturen. Før kørte vi mange transporter fra Danmark til udlandet med fødevarer; men det har ændret sig, i takt med at danske fødevareproducenter efterhånden får produceret fødevarer i andre lande udenfor Danmark.

Mere full load end stykgods
- Vi kører i dag flere full load transporter end stykgods, og det skal vi tilpasse vores organisation og vores materiel efter. Vi følger med udviklingen; men vi må hele tiden være opmærksomme på den måde transporterne foregår på og lytte til de ønsker, som vores kunder har.

Hele lagerdelen i Padborg er også vokset de senere år. Her har Nagel Danmark både Padborg Frysehus og egen terminal på Thorsvej, hvor temperaturen kan reguleres i de forskellige sektioner både med frost, køl og varme.

Fiskeforretningen solgt
I slutningen af 2015 solgte Nagel Danmark forretningsområdet fersk fisk til Thermo Transit.

- Vi havde svært ved at tjene penge på det, fortæller Martin Ventker.

Læs også: Erfaren transportmand til Nagel

- Mængden af fisk var ikke kun meget varierende, men den var også for nedadgående. Desuden skulle terminal og biler være dedikerede til fisketransport. Vi kunne ikke bruge materiellet til vores andre typer af transporter. Det passede ikke længere i vores setup, så vi valgte at afhænde det til Thermo Transit.

- Afviklingen af fiskeforretningen forklarer en stor del af omsætningsnedgangen på 90 millioner kroner fra 2015 til 2016, forklarer Martin Ventker.

Forventninger til Sverige
Martin Ventker har også overtaget ansvaret for Nagel Sverige i år.

Sverige var et af de første lande, som Nagel etablerede sig i uden for Tyskland. Det skete i 1994. I dag har Nagel domicil og lagerhotel i Malmø, som er gateway til hele Sverige.

Læs også: Nagel-regnskab en spids bedre end sidste år

- Vores egne biler distribuerer i det sydsvenske område helt op til Gøteborg. I resten af Sverige bruger vi samarbejdspartnere. Det er et typisk svensk set-up, forklarer Martin.

Efterspørger nordisk set-up
- Flere og flere europæiske kunder efterspørger lager-løsninger til deres nordiske set-up. De ønsker ikke at have lager selv, men vil gerne leje sig ind hos os. I dag kan vi tilbyde en lang række løsninger på dette område. Vi står for de Indkommende full load transporter, vi tilbyder plukkeopgaver og forskellige value added services, ligesom vi også står for distributionen i Sverige.

- Vores europæiske kunder er allerede integreret i vores warehouse management system, så det er utrolig nemt at koble dem på i Danmark og Sverige.

- Det er stort set ”copy-paste” og ”plug & play”.

- På IT-siden er vi klar til at investere i en ny topmoderne platform, der skal ruste Nagel Danmark og Sverige til fremtidens vækst. Beslutningen om investeringen er drevet af ønsket om at modernisere vore centrale systemer og derved imødekomme kundernes ønsker og behov, slutter Martin Ventker.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV frygter ikke Amazon

Transportvirksomheder over hele verden frygter tabte markedsandele til teknologigiganter som Amazon - men danske DSV tager det roligt

Speditører er imod protektionisme

Søren Pape: Nu skal udenlandske chauffører følge loven

Justitsministeren vil nu have politiet til at håndhæve loven overfor de udenlandske chauffører, der camperer i dagevis på danske rastepladser

Kæmpe efterspørgsel og stigende priser i USA

Transportarbejdere er glade for at gå på arbejde

Danskernes arbejdslyst er god, men den er endnu bedre for lastbilchauffører, disponenter eller lagermedarbejdere, viser undersøgelse fra ITD og Krifa

Vagtskifte i Dachser

Finn Skovbo Pedersen takker af efter 45 år i logistikbranchen. Mød hans afløser.

Nyhedsbrev

Freja i nyt strategisk opkøb

Køber Transcargo i Padborg med virkning fra årsskiftet.

Online Avis Arkiv

Blue Water åbner ny multi-terminal i Esbjerg

Børssucces kan forgylde DSV-ansatte

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Unge skal fortælle transport-historier

DTL: Rasteplads-indgreb er nødvendigt

Forslaget om at tidsbegrænse lastbilernes ophold på rastepladserne er et forsøg på at dæmme op for østchaufførernes camping i dagevis, mener DTL

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Thortrans køber op på Sjælland

I samarbejde med Peter Hvejsel Holding ApS overtager Randers-virksomheden 100% af aktierne i flyttefirma

Branchen: Fordele og mangler i finansloven

Lavere priser på Storebælt fra 2018

Næstformand går på pension

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

DTL: Dårlige veje og unfair konkurrence bremser transportbranchen

Tre Blue Water-kontorer med i vindmølleprojekt

Medie: Disse opkøb er måske interessante for DSV

Finans har undersøgt de oplagte opkøbsmuligheder for den danske speditørkæmpe

Her firedobles lastbilbøderne

Top 100 - 2017
Her er transportbranchens største bundlinjer

Se de 100 største resultater fra Transportmagasinets brancheanalyse

Træf i Folketinget om superlogistik

Netværksmøde hos DSV

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Schneider Electric sikrer fremdrift i deres digitale projekter med konsulen...

KTR Bowex FLE-PA flagekobling til entreprenør- og landbrugsmaskiner

Send til en kollega

0.292