Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Nagel Danmarks årsregnskab for 2016 viser et resultat før skat på syv millioner kroner, hvilket er en marginal stigning i forhold til årets resultat før skat i 2015. I samme periode er omsætningen faldet med 90 millioner kroner fra 992 til 902 mio. kr.

Læs også: Ny topchef til Nagel

- I 2016 har vi i højere grad været fokuseret på at vælge lønsomme forretninger til og fravælge engagementer, hvor vi ikke har kunnet skabe et positivt afkast, forklarer Martin Ventker, CEO, Nagel Danmark. Det har været medvirkende til faldet i omsætningen, men det er også med til at forklare stigningen i vores resultat.

- Vi har løbende foretaget optimeringer af virksomheden både for at holde omkostningerne nede og opretholde produktiviteten. Det er initiativer, som vi arbejder videre med de kommende år.

Martin Ventker overtog ledelsen af Nagel Danmark tidligere i år fra Kim Gravesen, som har været adm. direktør i Nagel Danmark siden 2011 og drivkraften i den turn-around, som virksomheden har været igennem.

- Vi har nu skabt en konsolideret og stabil base, så vi igen se fremad, lyder konklusionen fra Martin Ventker.

Nagel-Liller
Et af de tiltag, som Martin Ventker mener har været vigtige, er udskillelsen af den nationale distribution fra Nagel Danmark. Den foregår i dag i det nye distributionsselskab, Nagel Liller. Her ejer Nagel Danmark 62 procent af aktierne. De andre to aktionærer er Peter K. Kristensen og Thomas L. Christensen .

- Indtil 1. april 2017 var Nagel Danmark delt i to divisioner: en international afdeling, som stod for transporter til og fra Danmark, og en national division, som stod for distribution af varerne i Danmark. I dag bruger vi Nagel Liller til distribution af en stor del af varerne. Vi bruger dem som en underleverandør, forklarer Martin Ventker.

Læs også: Nagel Danmark køber op

- Når vi ikke bruger dem til det hele, skyldes det, at en del af vores biler fra Europa kører direkte til supermarkedernes store terminaler; men til vores stykgods, bruger vi Nagel Liller.

Ændring i godsstrukturen
Konkurrencesituationen i Danmark er hård. Det har den altid været – ikke mindst inden for fødevaretransporter. Det holder priserne nede og gør det svært at få en fornuftig fortjeneste. Dertil kommer, at de danske fødevareproducenter til dels har omlagt transporterne de seneste år.

- Der er sket en ændring i godsstrukturen. Før kørte vi mange transporter fra Danmark til udlandet med fødevarer; men det har ændret sig, i takt med at danske fødevareproducenter efterhånden får produceret fødevarer i andre lande udenfor Danmark.

Mere full load end stykgods
- Vi kører i dag flere full load transporter end stykgods, og det skal vi tilpasse vores organisation og vores materiel efter. Vi følger med udviklingen; men vi må hele tiden være opmærksomme på den måde transporterne foregår på og lytte til de ønsker, som vores kunder har.

Hele lagerdelen i Padborg er også vokset de senere år. Her har Nagel Danmark både Padborg Frysehus og egen terminal på Thorsvej, hvor temperaturen kan reguleres i de forskellige sektioner både med frost, køl og varme.

Fiskeforretningen solgt
I slutningen af 2015 solgte Nagel Danmark forretningsområdet fersk fisk til Thermo Transit.

- Vi havde svært ved at tjene penge på det, fortæller Martin Ventker.

- Mængden af fisk var ikke kun meget varierende, men den var også for nedadgående. Desuden skulle terminal og biler være dedikerede til fisketransport. Vi kunne ikke bruge materiellet til vores andre typer af transporter. Det passede ikke længere i vores setup, så vi valgte at afhænde det til Thermo Transit.

- Afviklingen af fiskeforretningen forklarer en stor del af omsætningsnedgangen på 90 millioner kroner fra 2015 til 2016, forklarer Martin Ventker.

Forventninger til Sverige
Martin Ventker har også overtaget ansvaret for Nagel Sverige i år.

Sverige var et af de første lande, som Nagel etablerede sig i uden for Tyskland. Det skete i 1994. I dag har Nagel domicil og lagerhotel i Malmø, som er gateway til hele Sverige.

- Vores egne biler distribuerer i det sydsvenske område helt op til Gøteborg. I resten af Sverige bruger vi samarbejdspartnere. Det er et typisk svensk set-up, forklarer Martin.

Efterspørger nordisk set-up
- Flere og flere europæiske kunder efterspørger lager-løsninger til deres nordiske set-up. De ønsker ikke at have lager selv, men vil gerne leje sig ind hos os. I dag kan vi tilbyde en lang række løsninger på dette område. Vi står for de Indkommende full load transporter, vi tilbyder plukkeopgaver og forskellige value added services, ligesom vi også står for distributionen i Sverige.

- Vores europæiske kunder er allerede integreret i vores warehouse management system, så det er utrolig nemt at koble dem på i Danmark og Sverige.

- Det er stort set ”copy-paste” og ”plug & play”.

- På IT-siden er vi klar til at investere i en ny topmoderne platform, der skal ruste Nagel Danmark og Sverige til fremtidens vækst. Beslutningen om investeringen er drevet af ønsket om at modernisere vore centrale systemer og derved imødekomme kundernes ønsker og behov, slutter Martin Ventker.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tank i det billigste land og spar penge

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

ITD klager til EU over kapitalindskud til Postnord Logistics

Tilførslen af kapital til det skrantende selskab er ulovlig statsstøtte, som ikke kan godkendes efter EU's regler, mener ITD

EU strides om nye regler for lastbilchauffører

EU vil bane vej for bedre vilkår for lastbilchauffører. Men nye regler møder modstand fra østeuropæiske lande

Samlet branche fejrer 30 år med Transport i Herning

En samlet transportbranche står sammen om Skandinaviens førende transportmesse, der nu i 30 år har været gennemført i MCH Messecenter Herning

Shipping.dk skifter navn

Nyhedsbrev

Minister vil ikke være babysitter for chauffører som camperer

Lastbilchauffører må fra søndag ikke opholde sig længere end 25 timer i træk på landets rastepladser

Online Avis Arkiv

Gebyr på alle tyske hovedveje

Mærsk-formand vil presse de små speditører

Politiet på jagt efter lastbilchauffører med sprit i blodet

På opfordring var Sydøstjyllands Politi mandag morgen ude på rastepladserne for at måle promillen på de overnattende chauffører

Nu bliver fotovogne afløst af stærekasser

De borgerlige partier vil have færre mobile fotovogne. Kameraerne bliver flyttet over i faste ATK-standere

63 trailere til NTG

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Miljø-deklaration på lastbiler

Kritik af 'unødig' containerkørsel på E45

Ny rapport om Limfjordstunnelen: Store konsekvenser ved uheld

Ny overenskomst mellem ITD Arbejdsgiver og Krifa

Krifa og ITD Arbejdsgiver har aftalt en fornyelse af overenskomsten. Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2018 og indebærer blandt andet en forhøjelse af mindstelønnen

- Det er svært at bevare pessimismen

Speditionsfirmaet East Logistics vokser sig fortsat større – og mere end fordobler årets resultat

Nye SOR-kasser til HAVI

Spanske glasfiberkasser til den globale transportvirksomhed fra Vejle

TIP Trailer og DSV udvider samarbejdet

600 gardintrailere til DSV’s transporter i Danmark og Sverige.

Fængselsstraf til tyrkisk chauffør

30 dages hæfte og udvisning af Danmark i 6 år bliver prisen for fuskeri med dokumenter

Splittelse i afstemning om EU-vejpakke

Da Europa-Parlamentets transportudvalg denne uge stemte om de sociale dele af vejtransportpakken, var Europa-parlamentarikerne som ventet delte i deres holdninger.

EU åbner for billig leje af lastbiler

EU-forslag om tidsbegrænset leje af udenlandsk registrerede trækkere og anhængere

Nye regler for kombitransport er en kæp i hjulet på vognmændene

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Bliv klogere på den ny verdenshandel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.308