Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Nagel Danmarks årsregnskab for 2016 viser et resultat før skat på syv millioner kroner, hvilket er en marginal stigning i forhold til årets resultat før skat i 2015. I samme periode er omsætningen faldet med 90 millioner kroner fra 992 til 902 mio. kr.

- I 2016 har vi i højere grad været fokuseret på at vælge lønsomme forretninger til og fravælge engagementer, hvor vi ikke har kunnet skabe et positivt afkast, forklarer Martin Ventker, CEO, Nagel Danmark. Det har været medvirkende til faldet i omsætningen, men det er også med til at forklare stigningen i vores resultat.

- Vi har løbende foretaget optimeringer af virksomheden både for at holde omkostningerne nede og opretholde produktiviteten. Det er initiativer, som vi arbejder videre med de kommende år.

Martin Ventker overtog ledelsen af Nagel Danmark tidligere i år fra Kim Gravesen, som har været adm. direktør i Nagel Danmark siden 2011 og drivkraften i den turn-around, som virksomheden har været igennem.

- Vi har nu skabt en konsolideret og stabil base, så vi igen se fremad, lyder konklusionen fra Martin Ventker.

Nagel-Liller
Et af de tiltag, som Martin Ventker mener har været vigtige, er udskillelsen af den nationale distribution fra Nagel Danmark. Den foregår i dag i det nye distributionsselskab, Nagel Liller. Her ejer Nagel Danmark 62 procent af aktierne. De andre to aktionærer er Peter K. Kristensen og Thomas L. Christensen .

- Indtil 1. april 2017 var Nagel Danmark delt i to divisioner: en international afdeling, som stod for transporter til og fra Danmark, og en national division, som stod for distribution af varerne i Danmark. I dag bruger vi Nagel Liller til distribution af en stor del af varerne. Vi bruger dem som en underleverandør, forklarer Martin Ventker.

- Når vi ikke bruger dem til det hele, skyldes det, at en del af vores biler fra Europa kører direkte til supermarkedernes store terminaler; men til vores stykgods, bruger vi Nagel Liller.

Ændring i godsstrukturen
Konkurrencesituationen i Danmark er hård. Det har den altid været – ikke mindst inden for fødevaretransporter. Det holder priserne nede og gør det svært at få en fornuftig fortjeneste. Dertil kommer, at de danske fødevareproducenter til dels har omlagt transporterne de seneste år.

- Der er sket en ændring i godsstrukturen. Før kørte vi mange transporter fra Danmark til udlandet med fødevarer; men det har ændret sig, i takt med at danske fødevareproducenter efterhånden får produceret fødevarer i andre lande udenfor Danmark.

Mere full load end stykgods
- Vi kører i dag flere full load transporter end stykgods, og det skal vi tilpasse vores organisation og vores materiel efter. Vi følger med udviklingen; men vi må hele tiden være opmærksomme på den måde transporterne foregår på og lytte til de ønsker, som vores kunder har.

Hele lagerdelen i Padborg er også vokset de senere år. Her har Nagel Danmark både Padborg Frysehus og egen terminal på Thorsvej, hvor temperaturen kan reguleres i de forskellige sektioner både med frost, køl og varme.

Fiskeforretningen solgt
I slutningen af 2015 solgte Nagel Danmark forretningsområdet fersk fisk til Thermo Transit.

- Vi havde svært ved at tjene penge på det, fortæller Martin Ventker.

Læs også: Erfaren transportmand til Nagel

- Mængden af fisk var ikke kun meget varierende, men den var også for nedadgående. Desuden skulle terminal og biler være dedikerede til fisketransport. Vi kunne ikke bruge materiellet til vores andre typer af transporter. Det passede ikke længere i vores setup, så vi valgte at afhænde det til Thermo Transit.

- Afviklingen af fiskeforretningen forklarer en stor del af omsætningsnedgangen på 90 millioner kroner fra 2015 til 2016, forklarer Martin Ventker.

Forventninger til Sverige
Martin Ventker har også overtaget ansvaret for Nagel Sverige i år.

Sverige var et af de første lande, som Nagel etablerede sig i uden for Tyskland. Det skete i 1994. I dag har Nagel domicil og lagerhotel i Malmø, som er gateway til hele Sverige.

Læs også: Nagel-regnskab en spids bedre end sidste år

- Vores egne biler distribuerer i det sydsvenske område helt op til Gøteborg. I resten af Sverige bruger vi samarbejdspartnere. Det er et typisk svensk set-up, forklarer Martin.

Efterspørger nordisk set-up
- Flere og flere europæiske kunder efterspørger lager-løsninger til deres nordiske set-up. De ønsker ikke at have lager selv, men vil gerne leje sig ind hos os. I dag kan vi tilbyde en lang række løsninger på dette område. Vi står for de Indkommende full load transporter, vi tilbyder plukkeopgaver og forskellige value added services, ligesom vi også står for distributionen i Sverige.

- Vores europæiske kunder er allerede integreret i vores warehouse management system, så det er utrolig nemt at koble dem på i Danmark og Sverige.

- Det er stort set ”copy-paste” og ”plug & play”.

- På IT-siden er vi klar til at investere i en ny topmoderne platform, der skal ruste Nagel Danmark og Sverige til fremtidens vækst. Beslutningen om investeringen er drevet af ønsket om at modernisere vore centrale systemer og derved imødekomme kundernes ønsker og behov, slutter Martin Ventker.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Nyhedsbrev

TV2-dom kan give problemer med Postnord

De politikere, der står klar med penge til PostNord, bør rette blikket mod torsdagens EU-afgørelse, mener DTL

Online Avis Arkiv

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Mærsks speditør-drømme skræmmer investorer

Stort Postnord-byggeri har overhalet tidsplanen

Brugt tunnelboremaskine på langfart

Der var trafikale, administrative og vejrmæssige komplikationer for alle pengene, da Blue Water Frankrig skulle transportere en godt brugt tunnelboremaskine fra Saudi Arabien til Frankrig

Prime Cargo køber svensk andel

Styrker båndet til svensk partner gennem direkte investering i selskabet

Freja styrker den svenske organisation igen

Vognmænd er dybt bekymrede

ITD optrapper modstand mod EU-forslag

Mercedes lancerer nyt brand

Blue Water har kapacitetsproblemer

Europas økonomiske opsving er en god nyhed - men Blue Water har problemer med at skaffe lastbilchauffører nok

Britisk forbud mod ugehvil i førerhuset

Storbritannien følger nu efter Tyskland, Frankrig og flere andre lande med et forbud mod at holde det lange ugentlige hvil i lastbilens førerhus

- Vi skal tale branchen op

Elever fra erhvervsuddannelser fortalte onsdag 230 elever fra 10. Aabenraa om de mange muligheder i transportbranchen

15 nye forslag til regelforenkling for transport

Erfaren transportmand til Nagel

Spor til selvkørende biler inden for 15 år

Der er gode job i transportbranchen

Virksomheder skrotter jobcentre i jobjagt og tyr til sociale medier

Varm sushi i hård kuling

Også takstnedsættelse for lastbiler

Sådan omlægges bilafgifterne

Fylder rundt og fejrer 25 års jubilæum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.195