DAF Trucks runder 90 år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den 1. april 1928 startede den hollandske ingeniør Hub van Doorne et lille værksted i den hollandske by Eindhoven.

Den talentfulde, hollandske ingeniør Hub van Doorne åbnede et lille værksted i Eindhoven for 90 år siden. Værksted var indrettet i et hjørne af det lokale bryggeri, Coolen. Det blev starten på DAF, der i dag er en af verdens store lastbilproducenter.

Læs også: Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Til at begynde med udførte Hub van Doorne svejse- og smedearbejde for kommunen og for lokale virksomheder som for eksempel Philips. Det varede ikke længe, for lillebror Wim van Doorne kom med i firmaet.

På grund af depressionen i 1930’erne slog van Doorne brødrene ind på produktion af anhængerfe og trailere. Det blev en succes. I 1932 blev det lille værksted forvandlet til en decideret fabrik med navnet: Doornes Aanhangwagen Fabriek, forkortet til DAF.

En af grundene til DAF’s succes var, at man svejsede sine chassiser. Det var en nyskabelse, der gjorde anhængerne markant lettere end konkurrenternes. Det gav mere nyttelast – og det var allerede dengang et vigtigt parameter, når man skulle markedsføre sine produkter.

En anden nyskabelse var DAF’s containeranhænger. Den blev introduceret i 1936 og var designet til hurtig læsning og aflæsning af containere fra en jernbanevogn.

Lastbilen ser dagens lys

Efter anden verdenskrig blev trailerproduktionen suppleret med fremstillingen af lastbiler. Den første DAF-lastbil blev fremstillet i 1949, og virksomheden ændrede snart navn til Van Doorne’s Automobiel Fabriek – stadig forkortet DAF. Der blev bygget en fabrik, hvor der udelukkende blev fremstillet lastbiler.

Egen motorproduktion

I starten monterede DAF både Hercules og Perkins motorer i deres lastbiler. Senere begyndte man at designe og fremstille sine egne motorer i samarbejde med den britiske fabrikant Leyland. Senere fulgte licensproduktion samt videreudvikling af Leyland-motorerne, indtil man til sidst gik over til at producere komplet egenudviklede motorer.

Læs også: Virksomhed køber 400 nye DAF

I 1973 introducerede DAF som den første i branchen turbo-intercooling. Teknologien blev oprindeligt udviklet med henblik på at imødekomme kravet om højere motoreffekt og lavere brændstofforbrug, men den skulle vise sig at være uundværlig i bestræbelserne på at opnå renere udstødning.

I 1980’erne lancerede DAF ATi (Advanced Turbo Intercooling), som sikrede yderligere effekt- og effektivitetsforbedringer takket være en endnu mere sofistikeret indsprøjtningsteknologi og en optimeret udformning af forbrændingskammeret.

Førerhus med runde hjørner

De første DAF lastbiler forlod fabrikken som et simpelt chassis med det karakteristiske kølergitter med syv kromstænger foran motoren og et midlertidigt chaufførsæde i træ. Chassiset blev transporteret hen til en karosseribygger, hvor der blev monteret et standardførerhus eller et lokalt fremstillet førerhus.

I 1951 introducerede DAF sit eget førerhus med runde hjørner og et skråt kølergitter, der forbedrede aerodynamikken. Chaufførkomforten blev forbedret med introduktionen af et affjedret sæde.

Mere chaufførkomfort

Op gennem 1960’erne forbedrede DAF chaufførkomforten endnu mere med to senge og vinduer hele vejen rundt. Det gav en rummelig følelse i førerhuset og et optimalt overblik over vejen.

Servobremser og servostyring gjorde chaufførens krævende job nemmere.

Læs også: Nye drivlinjer sikrer top-effektivitet i ny DAF

DAF var en af de første producenter til at introducere en vippemekanisme til førerhuset, så det blev nemmere at komme til motoren.

Konkurs, krise og overtagelse

I 1970’erne var DAF med i et joint venture sammen med Saviem, Magirus-Deutz og Volvo. Krisen i starten af 1990’erne gik hårdt ud over DAF, som i 1993 gik konkurs.

Efter blot en uge blev selskabet rekonstrueret, men krisen blev først løst i 1996, da den amerikanske Paccar-koncern overtog den tilbageværende lastbilsafdeling.

Amerikanerne har bibeholdt DAF som selvstændigt mærke.

DAF lancerede de nye LF, CF og XF serier i 2001 og 2002. Den prisbelønnede XF105 model kom i 2005.

Læs også: Ny salgschef hos DAF

I 2013 påbegyndtes produktionen af en komplet serie af nye, ultrarene Euro 6 modeller. Sidste år 2017 blev den nye CF og den nye XF kåret til International Truck of the Year 2018 på grund af deres klasseførende transporteffektivitet og deres imponerende brændstofeffektivitetsforbedring på 7 procent.

Samme år blev den nye LF kåret til "Commercial Fleet Truck of the Year" i Storbritannien.

Fremtidens teknologier

DAF er også involveret i at udvikle fremtidens teknologi, når det for eksempel gælder selvkørende biler og og alternative elektriske og hybride drivlinjer.

DAF er i dag en global virksomheden med 1.100 uafhængige forhandlere på fem kontinenter. DAF er markedsførende i Holland, Belgien, Storbritannien og Brasilien.

Mere om: DAF | Hub van Doorne


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Nyhedsbrev

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Online Avis Arkiv

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Politiet kontollerede tung transport ved Roskilde Festival

ITD klager til EU over kapitalindskud til Postnord Logistics

Tilførslen af kapital til det skrantende selskab er ulovlig statsstøtte, som ikke kan godkendes efter EU's regler, mener ITD

EU strides om nye regler for lastbilchauffører

EU vil bane vej for bedre vilkår for lastbilchauffører. Men nye regler møder modstand fra østeuropæiske lande

Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

Der vil blive bedre plads på motorvejene, hvis vi indfører roadpricing, siger forsker. Venstre siger nej

Verdens største konkurrence for lastvognsteknikere er afgjort

Samlet branche fejrer 30 år med Transport i Herning

En samlet transportbranche står sammen om Skandinaviens førende transportmesse, der nu i 30 år har været gennemført i MCH Messecenter Herning

Danske motorveje ved at sprænges af biler

På ti år er der kommet en tredjedel flere biler på motorvejene. Det bliver kun værre frem mod 2030, hvor vi kan imødese "kritisk belastning" af motorvejsnettet

Politi afslører flere fejl på køretøjer til studenterkørsel

Unge med nye eksamensbeviser i Køge blev forsinket på køretur, da politiet tjekkede køretøjer

DTL: Positivt, at energiaftale også omhandler transport

Regeringens energiaftale med alle folketingets partier er kommet til at indeholde elementer til gavn for transportsektoren

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Nye leveringer

Masser af materiel skifter i disse dage hænder. Se et lille udvalg fra denne uge

Minister vil ikke være babysitter for chauffører som camperer

Lastbilchauffører må fra søndag ikke opholde sig længere end 25 timer i træk på landets rastepladser

Miljø-deklaration på lastbiler

FM-signal slukkes ikke

Skræddersyede opbygninger makulerer papir i tonsvis

Mobile anlæg til sikkerhedsmakulering bygges på trailere eller forvogne i Haderslev. Det er en af specialerne hos maskinfabrikken Retec Miljø - og det er håndarbejde fra ende til anden.

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Store bøder til udenlandske lastbiler

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Vestfyn Trækker 2018
Årets opbyggerpris gik til Løgumkloster

Vestfyn Trækker 2018
Årets Varebil fundet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til J. M. Jensen...

Send til en kollega

0.237