DAF Trucks runder 90 år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den 1. april 1928 startede den hollandske ingeniør Hub van Doorne et lille værksted i den hollandske by Eindhoven.

Den talentfulde, hollandske ingeniør Hub van Doorne åbnede et lille værksted i Eindhoven for 90 år siden. Værksted var indrettet i et hjørne af det lokale bryggeri, Coolen. Det blev starten på DAF, der i dag er en af verdens store lastbilproducenter.

Læs også: Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Til at begynde med udførte Hub van Doorne svejse- og smedearbejde for kommunen og for lokale virksomheder som for eksempel Philips. Det varede ikke længe, for lillebror Wim van Doorne kom med i firmaet.

På grund af depressionen i 1930’erne slog van Doorne brødrene ind på produktion af anhængerfe og trailere. Det blev en succes. I 1932 blev det lille værksted forvandlet til en decideret fabrik med navnet: Doornes Aanhangwagen Fabriek, forkortet til DAF.

En af grundene til DAF’s succes var, at man svejsede sine chassiser. Det var en nyskabelse, der gjorde anhængerne markant lettere end konkurrenternes. Det gav mere nyttelast – og det var allerede dengang et vigtigt parameter, når man skulle markedsføre sine produkter.

En anden nyskabelse var DAF’s containeranhænger. Den blev introduceret i 1936 og var designet til hurtig læsning og aflæsning af containere fra en jernbanevogn.

Lastbilen ser dagens lys

Efter anden verdenskrig blev trailerproduktionen suppleret med fremstillingen af lastbiler. Den første DAF-lastbil blev fremstillet i 1949, og virksomheden ændrede snart navn til Van Doorne’s Automobiel Fabriek – stadig forkortet DAF. Der blev bygget en fabrik, hvor der udelukkende blev fremstillet lastbiler.

Egen motorproduktion

I starten monterede DAF både Hercules og Perkins motorer i deres lastbiler. Senere begyndte man at designe og fremstille sine egne motorer i samarbejde med den britiske fabrikant Leyland. Senere fulgte licensproduktion samt videreudvikling af Leyland-motorerne, indtil man til sidst gik over til at producere komplet egenudviklede motorer.

Læs også: Virksomhed køber 400 nye DAF

I 1973 introducerede DAF som den første i branchen turbo-intercooling. Teknologien blev oprindeligt udviklet med henblik på at imødekomme kravet om højere motoreffekt og lavere brændstofforbrug, men den skulle vise sig at være uundværlig i bestræbelserne på at opnå renere udstødning.

I 1980’erne lancerede DAF ATi (Advanced Turbo Intercooling), som sikrede yderligere effekt- og effektivitetsforbedringer takket være en endnu mere sofistikeret indsprøjtningsteknologi og en optimeret udformning af forbrændingskammeret.

Førerhus med runde hjørner

De første DAF lastbiler forlod fabrikken som et simpelt chassis med det karakteristiske kølergitter med syv kromstænger foran motoren og et midlertidigt chaufførsæde i træ. Chassiset blev transporteret hen til en karosseribygger, hvor der blev monteret et standardførerhus eller et lokalt fremstillet førerhus.

I 1951 introducerede DAF sit eget førerhus med runde hjørner og et skråt kølergitter, der forbedrede aerodynamikken. Chaufførkomforten blev forbedret med introduktionen af et affjedret sæde.

Mere chaufførkomfort

Op gennem 1960’erne forbedrede DAF chaufførkomforten endnu mere med to senge og vinduer hele vejen rundt. Det gav en rummelig følelse i førerhuset og et optimalt overblik over vejen.

Servobremser og servostyring gjorde chaufførens krævende job nemmere.

Læs også: Nye drivlinjer sikrer top-effektivitet i ny DAF

DAF var en af de første producenter til at introducere en vippemekanisme til førerhuset, så det blev nemmere at komme til motoren.

Konkurs, krise og overtagelse

I 1970’erne var DAF med i et joint venture sammen med Saviem, Magirus-Deutz og Volvo. Krisen i starten af 1990’erne gik hårdt ud over DAF, som i 1993 gik konkurs.

Efter blot en uge blev selskabet rekonstrueret, men krisen blev først løst i 1996, da den amerikanske Paccar-koncern overtog den tilbageværende lastbilsafdeling.

Amerikanerne har bibeholdt DAF som selvstændigt mærke.

DAF lancerede de nye LF, CF og XF serier i 2001 og 2002. Den prisbelønnede XF105 model kom i 2005.

Læs også: Ny salgschef hos DAF

I 2013 påbegyndtes produktionen af en komplet serie af nye, ultrarene Euro 6 modeller. Sidste år 2017 blev den nye CF og den nye XF kåret til International Truck of the Year 2018 på grund af deres klasseførende transporteffektivitet og deres imponerende brændstofeffektivitetsforbedring på 7 procent.

Samme år blev den nye LF kåret til "Commercial Fleet Truck of the Year" i Storbritannien.

Fremtidens teknologier

DAF er også involveret i at udvikle fremtidens teknologi, når det for eksempel gælder selvkørende biler og og alternative elektriske og hybride drivlinjer.

DAF er i dag en global virksomheden med 1.100 uafhængige forhandlere på fem kontinenter. DAF er markedsførende i Holland, Belgien, Storbritannien og Brasilien.

Mere om: DAF | Hub van Doorne


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nyhedsbrev

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Online Avis Arkiv

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Leman nomineret til erhvervspris

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Nyt medlem i bestyrelsen

Tre polske mænd fængslet for tyveri af fyldt sættevogn

Lastbil tømt for millionværdier

Klima-smart vej åbnet i Sverige

Verdens første el-vej er indviet ved Stockholms lufthavn Arlanda.

Massiv interesse for at stille op til ITD's bestyrelse

Der er kampvalg til samtlige ledige poster - på nær en.

Ny sælger til SAWO

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Slut med vognmænd og deadlines

Her er de nominerede til Danish Transport Award

God dialog gav en god oplevelse

Kø i dagevis ved den tyrkiske grænse

Priser til MAN’s dygtigste medarbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.679