DAF Trucks runder 90 år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den 1. april 1928 startede den hollandske ingeniør Hub van Doorne et lille værksted i den hollandske by Eindhoven.

Den talentfulde, hollandske ingeniør Hub van Doorne åbnede et lille værksted i Eindhoven for 90 år siden. Værksted var indrettet i et hjørne af det lokale bryggeri, Coolen. Det blev starten på DAF, der i dag er en af verdens store lastbilproducenter.

Til at begynde med udførte Hub van Doorne svejse- og smedearbejde for kommunen og for lokale virksomheder som for eksempel Philips. Det varede ikke længe, for lillebror Wim van Doorne kom med i firmaet.

På grund af depressionen i 1930’erne slog van Doorne brødrene ind på produktion af anhængerfe og trailere. Det blev en succes. I 1932 blev det lille værksted forvandlet til en decideret fabrik med navnet: Doornes Aanhangwagen Fabriek, forkortet til DAF.

En af grundene til DAF’s succes var, at man svejsede sine chassiser. Det var en nyskabelse, der gjorde anhængerne markant lettere end konkurrenternes. Det gav mere nyttelast – og det var allerede dengang et vigtigt parameter, når man skulle markedsføre sine produkter.

En anden nyskabelse var DAF’s containeranhænger. Den blev introduceret i 1936 og var designet til hurtig læsning og aflæsning af containere fra en jernbanevogn.

Lastbilen ser dagens lys

Efter anden verdenskrig blev trailerproduktionen suppleret med fremstillingen af lastbiler. Den første DAF-lastbil blev fremstillet i 1949, og virksomheden ændrede snart navn til Van Doorne’s Automobiel Fabriek – stadig forkortet DAF. Der blev bygget en fabrik, hvor der udelukkende blev fremstillet lastbiler.

Egen motorproduktion

I starten monterede DAF både Hercules og Perkins motorer i deres lastbiler. Senere begyndte man at designe og fremstille sine egne motorer i samarbejde med den britiske fabrikant Leyland. Senere fulgte licensproduktion samt videreudvikling af Leyland-motorerne, indtil man til sidst gik over til at producere komplet egenudviklede motorer.

Læs også: Konfigurér din DAF i 3D

I 1973 introducerede DAF som den første i branchen turbo-intercooling. Teknologien blev oprindeligt udviklet med henblik på at imødekomme kravet om højere motoreffekt og lavere brændstofforbrug, men den skulle vise sig at være uundværlig i bestræbelserne på at opnå renere udstødning.

I 1980’erne lancerede DAF ATi (Advanced Turbo Intercooling), som sikrede yderligere effekt- og effektivitetsforbedringer takket være en endnu mere sofistikeret indsprøjtningsteknologi og en optimeret udformning af forbrændingskammeret.

Førerhus med runde hjørner

De første DAF lastbiler forlod fabrikken som et simpelt chassis med det karakteristiske kølergitter med syv kromstænger foran motoren og et midlertidigt chaufførsæde i træ. Chassiset blev transporteret hen til en karosseribygger, hvor der blev monteret et standardførerhus eller et lokalt fremstillet førerhus.

I 1951 introducerede DAF sit eget førerhus med runde hjørner og et skråt kølergitter, der forbedrede aerodynamikken. Chaufførkomforten blev forbedret med introduktionen af et affjedret sæde.

Mere chaufførkomfort

Op gennem 1960’erne forbedrede DAF chaufførkomforten endnu mere med to senge og vinduer hele vejen rundt. Det gav en rummelig følelse i førerhuset og et optimalt overblik over vejen.

Servobremser og servostyring gjorde chaufførens krævende job nemmere.

Læs også: Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

DAF var en af de første producenter til at introducere en vippemekanisme til førerhuset, så det blev nemmere at komme til motoren.

Konkurs, krise og overtagelse

I 1970’erne var DAF med i et joint venture sammen med Saviem, Magirus-Deutz og Volvo. Krisen i starten af 1990’erne gik hårdt ud over DAF, som i 1993 gik konkurs.

Efter blot en uge blev selskabet rekonstrueret, men krisen blev først løst i 1996, da den amerikanske Paccar-koncern overtog den tilbageværende lastbilsafdeling.

Amerikanerne har bibeholdt DAF som selvstændigt mærke.

DAF lancerede de nye LF, CF og XF serier i 2001 og 2002. Den prisbelønnede XF105 model kom i 2005.

Læs også: Virksomhed køber 400 nye DAF

I 2013 påbegyndtes produktionen af en komplet serie af nye, ultrarene Euro 6 modeller. Sidste år 2017 blev den nye CF og den nye XF kåret til International Truck of the Year 2018 på grund af deres klasseførende transporteffektivitet og deres imponerende brændstofeffektivitetsforbedring på 7 procent.

Samme år blev den nye LF kåret til "Commercial Fleet Truck of the Year" i Storbritannien.

Fremtidens teknologier

DAF er også involveret i at udvikle fremtidens teknologi, når det for eksempel gælder selvkørende biler og og alternative elektriske og hybride drivlinjer.

DAF er i dag en global virksomheden med 1.100 uafhængige forhandlere på fem kontinenter. DAF er markedsførende i Holland, Belgien, Storbritannien og Brasilien.

Mere om: DAF | Hub van Doorne


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

Dansk tredjeplads ved kran-VM

ITD: Digitale kørekort er en god ide

Især hvis teknologien kan anvendes på tværs af landegrænser

Biløkonomer besøger Scania

Freja får ny tyrkisk partner

Nyhedsbrev

Løkke vil sætte deadline for udfasning af benzinbiler

Online Avis Arkiv

Kørekortet er på vej som app til smartphone

Fremtidens Chauffør
Jobmesser skal afhjælpe chaufførmangel

Med 12 jobmesser de næste 14 dage vil Dekra afhjælpe den massive mangel på chauffører.

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Få styr på tungvognsjunglen

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Silo Trans udvider i Vejle

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

International rådgivning på højt niveau

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Trailere med kunstig intelligens

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Nu må du parkere på linjerne

Modkørende trafik på Øresund

PNO ansætter kommerciel chef

Gammel Eurocargo blev byttet til en ny

VIDEO: Tre tunge løft på 67 sekunder

Uheld afslørede alvorlige fejl på lastbil

International rådgivning på højt niveau

Konfigurér din DAF i 3D

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ISO 9001 Inspirationsseminar (På dansk og engelsk)

Ny salgskonsulent til salg af kemitankvogne

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 24,3 m3 leveret til Jakob Pedersen

Nyt Fiat bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologien

Bliv inspireret af Returpack: øg den operationelle effektivitet og forbedre bundlinjen

Nyt Citroen bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny Faymonville Telemax til CSK Stårindustri A/S

6 stk. VETTER Meister M svingkraner med elektrisk krøj leveret til Alfa Laval i Søborg.

Stor Effer kran til Maximus

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 23,5 m3 leveret til HvidberG A/S

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Send til en kollega

0.358