23948sdkhjf

DAF Trucks runder 90 år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den 1. april 1928 startede den hollandske ingeniør Hub van Doorne et lille værksted i den hollandske by Eindhoven.

Den talentfulde, hollandske ingeniør Hub van Doorne åbnede et lille værksted i Eindhoven for 90 år siden. Værksted var indrettet i et hjørne af det lokale bryggeri, Coolen. Det blev starten på DAF, der i dag er en af verdens store lastbilproducenter.

Til at begynde med udførte Hub van Doorne svejse- og smedearbejde for kommunen og for lokale virksomheder som for eksempel Philips. Det varede ikke længe, for lillebror Wim van Doorne kom med i firmaet.

På grund af depressionen i 1930’erne slog van Doorne brødrene ind på produktion af anhængerfe og trailere. Det blev en succes. I 1932 blev det lille værksted forvandlet til en decideret fabrik med navnet: Doornes Aanhangwagen Fabriek, forkortet til DAF.

En af grundene til DAF’s succes var, at man svejsede sine chassiser. Det var en nyskabelse, der gjorde anhængerne markant lettere end konkurrenternes. Det gav mere nyttelast – og det var allerede dengang et vigtigt parameter, når man skulle markedsføre sine produkter.

En anden nyskabelse var DAF’s containeranhænger. Den blev introduceret i 1936 og var designet til hurtig læsning og aflæsning af containere fra en jernbanevogn.

Lastbilen ser dagens lys

Efter anden verdenskrig blev trailerproduktionen suppleret med fremstillingen af lastbiler. Den første DAF-lastbil blev fremstillet i 1949, og virksomheden ændrede snart navn til Van Doorne’s Automobiel Fabriek – stadig forkortet DAF. Der blev bygget en fabrik, hvor der udelukkende blev fremstillet lastbiler.

Egen motorproduktion

I starten monterede DAF både Hercules og Perkins motorer i deres lastbiler. Senere begyndte man at designe og fremstille sine egne motorer i samarbejde med den britiske fabrikant Leyland. Senere fulgte licensproduktion samt videreudvikling af Leyland-motorerne, indtil man til sidst gik over til at producere komplet egenudviklede motorer.

Læs også: Konfigurér din DAF i 3D

I 1973 introducerede DAF som den første i branchen turbo-intercooling. Teknologien blev oprindeligt udviklet med henblik på at imødekomme kravet om højere motoreffekt og lavere brændstofforbrug, men den skulle vise sig at være uundværlig i bestræbelserne på at opnå renere udstødning.

I 1980’erne lancerede DAF ATi (Advanced Turbo Intercooling), som sikrede yderligere effekt- og effektivitetsforbedringer takket være en endnu mere sofistikeret indsprøjtningsteknologi og en optimeret udformning af forbrændingskammeret.

Førerhus med runde hjørner

De første DAF lastbiler forlod fabrikken som et simpelt chassis med det karakteristiske kølergitter med syv kromstænger foran motoren og et midlertidigt chaufførsæde i træ. Chassiset blev transporteret hen til en karosseribygger, hvor der blev monteret et standardførerhus eller et lokalt fremstillet førerhus.

I 1951 introducerede DAF sit eget førerhus med runde hjørner og et skråt kølergitter, der forbedrede aerodynamikken. Chaufførkomforten blev forbedret med introduktionen af et affjedret sæde.

Mere chaufførkomfort

Op gennem 1960’erne forbedrede DAF chaufførkomforten endnu mere med to senge og vinduer hele vejen rundt. Det gav en rummelig følelse i førerhuset og et optimalt overblik over vejen.

Servobremser og servostyring gjorde chaufførens krævende job nemmere.

Læs også: Har købt 21 DAF-lastbiler på fire år

DAF var en af de første producenter til at introducere en vippemekanisme til førerhuset, så det blev nemmere at komme til motoren.

Konkurs, krise og overtagelse

I 1970’erne var DAF med i et joint venture sammen med Saviem, Magirus-Deutz og Volvo. Krisen i starten af 1990’erne gik hårdt ud over DAF, som i 1993 gik konkurs.

Efter blot en uge blev selskabet rekonstrueret, men krisen blev først løst i 1996, da den amerikanske Paccar-koncern overtog den tilbageværende lastbilsafdeling.

Amerikanerne har bibeholdt DAF som selvstændigt mærke.

DAF lancerede de nye LF, CF og XF serier i 2001 og 2002. Den prisbelønnede XF105 model kom i 2005.

Læs også: Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

I 2013 påbegyndtes produktionen af en komplet serie af nye, ultrarene Euro 6 modeller. Sidste år 2017 blev den nye CF og den nye XF kåret til International Truck of the Year 2018 på grund af deres klasseførende transporteffektivitet og deres imponerende brændstofeffektivitetsforbedring på 7 procent.

Samme år blev den nye LF kåret til "Commercial Fleet Truck of the Year" i Storbritannien.

Fremtidens teknologier

DAF er også involveret i at udvikle fremtidens teknologi, når det for eksempel gælder selvkørende biler og og alternative elektriske og hybride drivlinjer.

DAF er i dag en global virksomheden med 1.100 uafhængige forhandlere på fem kontinenter. DAF er markedsførende i Holland, Belgien, Storbritannien og Brasilien.

Mere om: DAF | Hub van Doorne
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Nyhedsbrev

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Online Avis Arkiv

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

Nye leveringer

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Debat
ATL-direktør: - Hjemtagning er en farce

Molslinjen gør plads til lastbilerne

Politiet holder øje med seler og telefoner

Transport 2019
Messe sætter grøn omstilling på den politiske dagsorden

EU afviser cabotage i England

Svanemærket vaskehal til busser

Thomas Darving til Leasing Fyn

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Flere unge skal være mekanikere

Brexit-nødplan på vej

Branchen byder nye tiltag velkommen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Endnu en kranløsning er leveret - denne gang en fritstående traverskran med...

Send til en kollega

0.344