23948sdkhjf

Chokeret over sin første DAF

Ny DAF CF 530 til vognmand Freddy Frederiksen i Gadstrup.

Vognmand Freddy Frederiksen fra Gadstrup mellem Roskilde og Køge driver en traditionel vognmandsforretning med entreprenør-, container- og anden forefaldende vognmandskørsel samt udlejning af køreplader.

Nyscan Trucks har netop leveret den allerførste DAF-lastbil til Freddy Frederiksen i hans karriere som vognmand, og det blev han ærlig talt noget chokeret over... på den gode måde.

- Jeg har aldrig tidligere købt en ny DAF; men da min dygtige chauffør Jørgen Andersen skulle have ny bil, ville han gerne have en DAF CF. Og han fik sin vilje, fortæller Freddy Frederiksen.

- Det er første gang i mine snart 17 år som vognmand, at jeg har fået leveret en ny lastbil, hvor alt virker, som det skal. Simpelthen ALT!

- Tidligere har jeg været vant til, at der lige var lidt småting, der skulle rettes eller gøres færdig, når jeg modtog en ny bil; men ikke denne gang. Derfor lyder der herfra stor ros til Nyscan Trucks og SAWO for at levere den nye DAF præcis som aftalt.

Har i dag 22 lastbiler

Hans vognmandsforretning blev grundlagt i 1988 af hans farbror Arne Frederiksen som en enkeltmandsvirksomhed, og efter syv år som chauffør i forretningen overtog Freddy Frederiksen den i 2004 med tre lastbiler. Siden er den vokset støt og roligt, og for et par måneder siden omdøbte Freddy Frederiksen forretningen til Vognmand.dk A/S. I dag kører der 22 lastbiler rundt med det navn på dørene.

Bestiller i god tid

Freddy Frederiksen bestiller altid nye biler i god tid. Det havde han også gjort med den nye DAF CF 530 FAW, som efter planen skulle leveres et par måneder, inden asfalt-sæsonen for alvor går i gang.

Faktisk var bilen klar til levering inden det aftalte tidspunkt, og det har han ikke været vant til hos sine tidligere leverandør.

-Der gik under otte måneder fra bestilling til levering, fortæller han.

Masser af udstyr

Den nye DAF er af typen CF 530 8x4/*4 med tandemtræk og styrbar bogieaksel bag tandemakslerne. Den er udrustet med en 6-cyl. PACCAR MX13-motor på 530 hk/2.600 Nm, 12-trins ZF TraXon gearkasse med aut. gearskift samt enkelt-reducerede trækaksler.

Lastbilen er opbygget af SAWO med en kran af typen HIAB X-HiPro 262 EP-5 CD, som er en 26 ton/meter kran med fem hydrauliske udskud med rækkevidde op til 15,1 meter. Der er dobbelt rørføring til rotator og grab. Kranen har funktionen BDA (Boom Deployment Assistant), som er en udpaknings- og parkeringshjælp til operatøren.

Derover er der monteret et SAWO CLF432S-3W wirehejs, med en optrækskapacitet på 28 ton og tipkapacitet på 25 ton.

Bilen er desuden udrustet med VBG kærretræk samt hydraulik ført bagud til kørsel med en 3-akslet tipkærre.

Bilen er malet og dekoreret hos Haslev Autolakering, mens FL Buur i Vraa har stået for ekstra knappolstring af det rummelige CF-sovekabineførerhus med originalt, to-farvet læderindtræk.

Til asfalt-kørsel

- Bilen skal primært køre med asfalt i sæsonen fra påske og frem til jul i isolerede rundbue-containere. Den er opbygget, så den både kan grabbe asfalten af samt tippe den i en asfaltudlægger. Resten af tiden skal den køre forefaldende entreprenørkørsel, så den er indrettet så fleksibelt som muligt, fortæller Freddy Frederiksen.

Det er ikke, fordi han er nervøs over DAF’ens driftssikkerhed, at Freddy Frederiksen har tegnet en 8-årig service- og reparationsaftale på bilen hos Nyscan Trucks. Han er blot den seriøse type, der vil kende sine præcise driftsomkostninger på forhånd, så han kan fokusere på drive sin forretning i stedet for at ligge under bilerne i weekenden og smøre og reparere. Bilen er solgt og klargjort til levering af Nyscan Truck i Køge.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093