23948sdkhjf

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Striden om, hvad et færgerederi skal betale for at anløbe Rønne Havn, er gået i arv fra Danske Færger til Molslinjen, som overtog færgebetjeningen af øen den 1. september i år.

Havnen sænkede rabatten på anløb fra 90 pct. til 70 pct. ved indgangen til i år, og selvom Molslinjen var informeret om den ændrede takst for rabat, da rederiet bød på ruterne i 2016, er det for meget af det gode for rederiet. 

- Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 på på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen til TV2 Bornholm.

I Rønne Havn lyder argumentet, at standardtaksterne i Rønne er sammenlignelige med de gennemsnitlige takster andre steder i landet. Dertil kommer så en rabat på nu 70 pct. Det er dog ikke et regnestykke, man kan genkende i Molslinjen. 

- Vi har jo ganske stor erfaring med at sejle andre steder, og der kan vi altså se, at priserne for anløb i Rønne ligger meget højt – også i forhold til andre havne, siger Carsten Jensen til TV2 Bornholm.

Læs også: Molslinjen opkrævet bod på tre millioner kroner

Rabat fra 1990'erne

Administrerende direktør Thomas Bendtsen udsigten til en sag i styrelsen roligt. 

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere, at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Rabatten på 90 pct. blev indgået tilbage i 1990'erne, før Rønne Havn fik kommunalt selvstyre. Dengang anløb Danske Færger havnen i Rønne omtrent 1000 gange om året, og igennem årene er det tal vokset til 1986 anløb i 2017. Med Molslinjens overtagelse af betjeningen er der kommet yderligere et dagligt anløb, så forventningen til 2019 er 2334 anløb. Derfor mener Rønne Havn, at virkeligheden er løbet fra den gamle rabatstruktur. 

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Læs også: Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

Har ikke betalt regninger

På baggrund af en aktindsigt foretaget af TV2 Bornholm er det kommet frem, at Danske Færger helt har nægtet at betale de højere priser for anløb, som siden årsskiftet har været resultatet af den nedjusterede rabattakst. 

Søfart har været i kontakt med Danske Færger, som ikke kommentere på sagen. Rederiet har dog bekræftet over for TV2 Bornholm, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år. En stigning på 8,8 mio. kroner, som rederiet ifølge Rønne Havn ikke har betalt. 

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Der er brug for flere danske chauffører

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Online Avis Arkiv

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Renault viser el-lastbil

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

Transportordførers valgtog forårsager naturbrande

Et valg-arrangement med et damplokomotiv har kørt rundt og skabt naturbrande i Midt- og Vestjylland

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

Ulykker får vognmand til at sælge sine lastbiler

Uerfarne chauffører ødelagde broer, biler, tage og træer

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Send til en kollega

0.204