23948sdkhjf

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Striden om, hvad et færgerederi skal betale for at anløbe Rønne Havn, er gået i arv fra Danske Færger til Molslinjen, som overtog færgebetjeningen af øen den 1. september i år.

Havnen sænkede rabatten på anløb fra 90 pct. til 70 pct. ved indgangen til i år, og selvom Molslinjen var informeret om den ændrede takst for rabat, da rederiet bød på ruterne i 2016, er det for meget af det gode for rederiet. 

- Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 på på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen til TV2 Bornholm.

I Rønne Havn lyder argumentet, at standardtaksterne i Rønne er sammenlignelige med de gennemsnitlige takster andre steder i landet. Dertil kommer så en rabat på nu 70 pct. Det er dog ikke et regnestykke, man kan genkende i Molslinjen. 

- Vi har jo ganske stor erfaring med at sejle andre steder, og der kan vi altså se, at priserne for anløb i Rønne ligger meget højt – også i forhold til andre havne, siger Carsten Jensen til TV2 Bornholm.

Læs også: Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

Rabat fra 1990'erne

Administrerende direktør Thomas Bendtsen udsigten til en sag i styrelsen roligt. 

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere, at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Rabatten på 90 pct. blev indgået tilbage i 1990'erne, før Rønne Havn fik kommunalt selvstyre. Dengang anløb Danske Færger havnen i Rønne omtrent 1000 gange om året, og igennem årene er det tal vokset til 1986 anløb i 2017. Med Molslinjens overtagelse af betjeningen er der kommet yderligere et dagligt anløb, så forventningen til 2019 er 2334 anløb. Derfor mener Rønne Havn, at virkeligheden er løbet fra den gamle rabatstruktur. 

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Læs også: Minister giver Molslinjen kritik og millionbøde

Har ikke betalt regninger

På baggrund af en aktindsigt foretaget af TV2 Bornholm er det kommet frem, at Danske Færger helt har nægtet at betale de højere priser for anløb, som siden årsskiftet har været resultatet af den nedjusterede rabattakst. 

Søfart har været i kontakt med Danske Færger, som ikke kommentere på sagen. Rederiet har dog bekræftet over for TV2 Bornholm, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år. En stigning på 8,8 mio. kroner, som rederiet ifølge Rønne Havn ikke har betalt. 

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.213