23948sdkhjf

Sådan kan de rigtige dæk spare branchen for 1,3 mia. kr.

I kapløbet om at være med på det store transportmarked går det stærkt. Hjulene skal holdes i gang, og i den hæsblæsende hverdag er der samtidig et stigende pres på branchen mod at blive mere bæredygtig.

Det er allerede vedtaget, at lastbiler indregistreret før 2009 skal udelukkes fra miljøzonerne i midten af 2020, og lovmæssigt skorter det ikke på tiltag, der skal gøre transporten grønnere.

Det kan nok få sved på panden hos de fleste, hvis vognparken skal til at skiftes ud, men det er ikke alle miljøtiltag, der behøver at gøre ondt i økonomien. Faktisk er der andre greb, der kan spare på såvel pengene som miljøet.

Hos Michelin arbejder de aktivt for at hjælpe kunderne med at køre mere grønt, og er i den forbindelse kommet med en række anbefalinger, der kan gøren brugen af dæk mere bæredygtig. Det sker efter den betragtning, at langt størstedelen af den CO2, et dæk udleder, står på mens dækket sidder på lastbilen.

Samtidig kan nye dæk være en stor udgift, der kan være med til at gøre det sværere at konkurrere i en presset branche.

Genbrug er grønnere
Regummiering er langt fra noget nyt begreb, men det er med til at gøre dækkene mere miljøvenlige, fordi der spares på både penge og råmaterialer, når det samme dæk kan bruges længere.

Hos Michelin anbefaler de ydermere systematisk dækmønsterskæring på udvalgte dækpositioner, når et sæt nye dæk er slidt ned til minimumsdybden. Denne metode er også med til at spare omkostninger og CO2.

Herudover er der nogle gyldne tommelfingerregler, som er oplagte at hive frem, når vi taler om at passe godt på dækkene. At vælge det rigtige dæk til den rigtige opgave er afgørende for dækkets levetid og kan minimere rullemodstand og dermed brændstofforbruget.

Og så kan det ikke siges ofte nok: Det rigtige dæktryk forlænger dækkets levetid, mindsker slid og sparer ikke mindst brændstof.

Kan spare 1,3 mia. kr.
For at afprøve Michelins anbefalinger i praksis, blev der i september foretaget en rullemodstandstest i Malmby lufthavn.

Her blev to identiske køretøjer udrustet med hhv. nye dæk, og dæk der var slidt ned til 1,6 mm. og så mønsterskåret til 4 mm. mønsterdybde. Lastbilerne startede side om side og accelererede til 34 km/t. Præcis samtidig blev de sat i frigear for at rulle længst muligt. Lastbilen med mønsterskårne dæk rullede i snit 37 pct. længere end den med helt nye dæk.

I Danmark, hvor vejene er gode og den lovlige minimumsdybde er 1 mm., kan effekten formentlig blive endnu større.

- Vi vil gerne vise effekten, hvis alle transportører i Norden arbejder ud fra vores fem anbefalinger. Forsøget viser, at transportbranchen omregnet kan spare 1,3 mia. danske kroner og reducere CO2-udledningen med 230.000 tons hvert år. Altså tage et skridt mod mere bæredygtig transport med en enkel indsats, forklarer Richard Andermyr, markedschef for Michelin Nordic.

Dækkene spiller en stor rolle for både sikkerhed, driftsøkonomi og CO2-udledning. Michelin investerer årligt godt €650 millioner i forskning og udvikling. Med ny 3D-teknologi til dækkenes støbeforme har Michelin blandt andet udviklet et selvopbyggeligt mønster, der bevarer sikkerheden og egenskaberne i hele dækkets levetid.

- Vi afsøger hele tiden nye produktionsmetoder og veje til at finde nye, innovative materialer, der kan forbedre vores produkter. Ambitionen er konstant at hjælpe kunderne til en bedre driftsøkonomi og til at nedbringe deres miljøpåvirkning via lavere brændstofforbrug i deres transport, siger Richard Andermyr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109