23948sdkhjf

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vil fremtidens lastbiler køre på biogas, biodiesel eller el? Der er ingen tvivl om, at udledningen af CO2 skal være lavere. Men spørgsmålet er, hvilken teknologi der vinder, og hvor hurtigt omstillingen kommer til at foregå.

Salgsdirektør i Scania Danmark Anton Freiesleben ser optimistisk på mulighederne for, at der inden for en overskuelig årrække ruller eldrevne lastbiler ud på motorvejene.

– Teknologien er der ikke helt endnu, men i løbet af de kommende år kommer batteriudviklingen til at tage fart, og vi vil snart se de første serieproducerede ellastbiler. De vil være kostbare i starten, men i løbet af fem-ti år vil ellastbilerne kunne udkonkurrere diesellastbilerne, forudser Scanias danske salgsdirektør.

Scanias samarbejdspartner Northvolt er i gang med at bygge et såkaldt gigafactory i Sverige til produktion af totalt genanvendelige batterier. Desuden er der en batteriteknologi på vej, som kan give en levetid på over 20 år.

– Vi står overfor nogle teknologigennembrud, som vi slet ikke kan begribe, siger Anton Freiesleben.

Klimavenlig biogas
Batterierne vejer mere end dieseltankene, og derfor bliver lastkapaciteten nedsat, så en distributionsbil eksempelvis kan laste med 12 ton i stedet for 14. Det bør dog ikke afskrække, mener salgsdirektøren.

– Det har selvfølgelig betydning, men i gennemsnit er transporterne kun fyldt med 60 procent af deres lastkapacitet, og i sidste ende er det ikke et spørgsmål om hvorvidt, det kan betale sig. Vi er nødt til at gøre noget, hvis vi skal undgå de her dommedagsscenarier i forhold til klimaforandringerne. Det er lidt skræmmende, men det gode er, at vi godt kan gøre noget ved det, siger Anton Freiesleben.

Her og nu peger Anton Freiesleben på to aktuelle alternativer, hvis man har fokus på at skifte til grøn transport: Biogas og biodiesel.

Lastbiler, der kører på biogas, koster mere, men hvis man fordeler beløbet ud på den enkelte transporterede vare, bliver udgiften minimal. Anton Freiesleben tror, at kunderne er villige til at betale en lille ekstra pris for mere klimavenlig transport.

Diesel holder længe endnu
Claus Jensen, der er produktchef i Volvo Danmark, er overbevist om, at vi vil bruge diesellastbiler til regional- og fjerntransport i adskillige år endnu. Han peger på, at der er en udvikling i gang af bedre og mere miljøvenlige dieselmotorer.

– Der vil fortsat ske rigtig meget med diesel-lastbilerne. På grund af CO2-kravene går udviklingen mod mere effektive motorer og aksler. Der vil også ske en udvikling, når man får motorerne godkendt til et større indhold af biodiesel, GTL (Gas To Liquid, red.) og HVO (Hydrogated Vegetable Oil, red.). Jeg forventer, at dieselmotorerne stadig vil være altdominerende i fem, otte eller måske ti år ud i fremtiden, forklarer Claus Jensen.

Lastbiler, der kører på gas, kan også komme til at spille en rolle i den danske godstransport. Ifølge Volvos danske produktchef kan bilerne køre på LNG, hvis der fra politisk side bliver gjort noget for at gøre det mere attraktivt at køre på gas. Det har man gjort i lande som Tyskland, Sverige, Norge og Finland, hvor der både er mere lempelige afgiftsforhold og et udbygget distributionsnet.

– Til sommer er det to år siden, vi sendte den første Euro 6 LNG-gaslastbil afsted, og nu er der kommet på den gode side af 500 biler på gaden i Europa. Så det er en fuldmoden teknologi. Problemerne herhjemme er, at der ikke er et net af tankstationer, og at afgiften er for høj til, at det kan betale sig, siger Claus Jensen.

Artiklen er bragt i samarbejde med ATL

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Online Avis Arkiv

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Send til en kollega

0.131