23948sdkhjf

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vil fremtidens lastbiler køre på biogas, biodiesel eller el? Der er ingen tvivl om, at udledningen af CO2 skal være lavere. Men spørgsmålet er, hvilken teknologi der vinder, og hvor hurtigt omstillingen kommer til at foregå.

Salgsdirektør i Scania Danmark Anton Freiesleben ser optimistisk på mulighederne for, at der inden for en overskuelig årrække ruller eldrevne lastbiler ud på motorvejene.

– Teknologien er der ikke helt endnu, men i løbet af de kommende år kommer batteriudviklingen til at tage fart, og vi vil snart se de første serieproducerede ellastbiler. De vil være kostbare i starten, men i løbet af fem-ti år vil ellastbilerne kunne udkonkurrere diesellastbilerne, forudser Scanias danske salgsdirektør.

Scanias samarbejdspartner Northvolt er i gang med at bygge et såkaldt gigafactory i Sverige til produktion af totalt genanvendelige batterier. Desuden er der en batteriteknologi på vej, som kan give en levetid på over 20 år.

– Vi står overfor nogle teknologigennembrud, som vi slet ikke kan begribe, siger Anton Freiesleben.

Klimavenlig biogas
Batterierne vejer mere end dieseltankene, og derfor bliver lastkapaciteten nedsat, så en distributionsbil eksempelvis kan laste med 12 ton i stedet for 14. Det bør dog ikke afskrække, mener salgsdirektøren.

– Det har selvfølgelig betydning, men i gennemsnit er transporterne kun fyldt med 60 procent af deres lastkapacitet, og i sidste ende er det ikke et spørgsmål om hvorvidt, det kan betale sig. Vi er nødt til at gøre noget, hvis vi skal undgå de her dommedagsscenarier i forhold til klimaforandringerne. Det er lidt skræmmende, men det gode er, at vi godt kan gøre noget ved det, siger Anton Freiesleben.

Her og nu peger Anton Freiesleben på to aktuelle alternativer, hvis man har fokus på at skifte til grøn transport: Biogas og biodiesel.

Lastbiler, der kører på biogas, koster mere, men hvis man fordeler beløbet ud på den enkelte transporterede vare, bliver udgiften minimal. Anton Freiesleben tror, at kunderne er villige til at betale en lille ekstra pris for mere klimavenlig transport.

Diesel holder længe endnu
Claus Jensen, der er produktchef i Volvo Danmark, er overbevist om, at vi vil bruge diesellastbiler til regional- og fjerntransport i adskillige år endnu. Han peger på, at der er en udvikling i gang af bedre og mere miljøvenlige dieselmotorer.

– Der vil fortsat ske rigtig meget med diesel-lastbilerne. På grund af CO2-kravene går udviklingen mod mere effektive motorer og aksler. Der vil også ske en udvikling, når man får motorerne godkendt til et større indhold af biodiesel, GTL (Gas To Liquid, red.) og HVO (Hydrogated Vegetable Oil, red.). Jeg forventer, at dieselmotorerne stadig vil være altdominerende i fem, otte eller måske ti år ud i fremtiden, forklarer Claus Jensen.

Lastbiler, der kører på gas, kan også komme til at spille en rolle i den danske godstransport. Ifølge Volvos danske produktchef kan bilerne køre på LNG, hvis der fra politisk side bliver gjort noget for at gøre det mere attraktivt at køre på gas. Det har man gjort i lande som Tyskland, Sverige, Norge og Finland, hvor der både er mere lempelige afgiftsforhold og et udbygget distributionsnet.

– Til sommer er det to år siden, vi sendte den første Euro 6 LNG-gaslastbil afsted, og nu er der kommet på den gode side af 500 biler på gaden i Europa. Så det er en fuldmoden teknologi. Problemerne herhjemme er, at der ikke er et net af tankstationer, og at afgiften er for høj til, at det kan betale sig, siger Claus Jensen.

Artiklen er bragt i samarbejde med ATL

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Branchen optimistisk over vejpakken

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyhedsbrev

9.057 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Nye leveringer

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Der er kun 11 dage til juleaften, har du styr på julegave ?

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

Send til en kollega

0.159