23948sdkhjf

Bilsyn har haft nok at se til under coronakrisen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

For synshallerne har der kun været tale om en lille nedgang i antallet at syn, viser rundspørge i Transportmagasinet

"Syn dit køretøj, hvis du har muligheden." Sådan lød opfordringen fra Færdselsstyrelsen, da den i starten af april sendte en meddelelse ud om bilsyn under corona-krisen.

"Det er forsat muligt at syne sit køretøj - og så længe man overholder sundhedsmyndighedernes anbefalinger i forhold til at holde afstand, bruge handsker og afspritte eller vaske hænder så ofte som muligt, kan man trygt syne sit køretøj."



Langt de fleste bilejere har rettet sig efter anvisningerne og er dukket op til syn, når de fik indkaldelsen. Det viser en rundspørge, som Transportmagasinet har foretaget hos nogle af de synsvirksomheder, som syner store køretøjer.

Thomas Bilsyn: Nok at se til
- Vi har haft nok at se til. Vi har ikke mærket den store forskel fra før corona-krisen, så det har indtil videre været positivt, fortæller Thomas fra Thomas Bilsyn.

- Her i maj har vi faktisk synet mere, end vi plejer. Vi har købt masser af sprit. Vi syner med handsker på. Vi bruger sædeovertræk og holder afstand.

- I starten valgte vi at gå ned til kun at have to mand på arbejde ad gangen og så skiftes til at arbejde hver anden dag; men efter, at det blev lukket op for aktiviteterne i samfundet, er vi alle fire på arbejde i Vejle igen.

Transportmagasinet: Hvordan er udsigterne?

- Hvis jeg skal sige noget negativt, tror jeg, at markedet kommer til at gå ned om en måned eller to.

- Normalt har vi mange nyregistreringer af køretøjer; men der bliver ikke rigtig leveret nye køretøjer fra lastbilfabrikkerne længere. Desuden er vognmændene lidt afventende, så efterspørgslen bliver nok heller ikke som før corona-krisen.

LB Bilsyn: Kunderne kommer
Heller ikke LB Bilsyn med synshaller i Padborg, Aabenraa, Tønder, Vojens og Kolding har mærket, at corona-krisen har gjort en forskel i antallet af syn.

- Selv om Færdselsstyrelsen udsatte nummerplade-inddragelse og bødeforlæg et par måneder, er folk kommet alligevel, siger Lars Nielsen. De vil godt have ordnet bilsynet med det samme, så de ikke glemmer det.

- Udsættelsen af sanktionerne gælder kun person- og varebiler. Lastbilerne er ikke blevet udsat, så de skal synes alligevel.

Nysyn er der ikke så mange af i Padborg-afdelingen. Til gengæld synes der mange sættevogne. LB Bilsyn foretager også en del flådesyn ude hos kunderne. Det kan være traktorforhandlere, som er godkendt til flådesyn, eller en vognmand med mange blokvogne.

- Det er nemmere, at vi kommer ud til dem i stedet for at fragte køretøjerne til synshallen og tilbage igen, siger Lars Nielsen.

Vestsjælland: Vi har passet meget på
Niels Rask Larsen fra Vestsjællands Bilsyn synes, at man er kommet godt igennem corona-krisen.

- Vi har passet meget på. Vi har et syn hver 20. minut, og vi gør, hvad vi kan med hensyn til at spritte det hele af. Vi bruger også mange blå handsker.

- Set i bakspejlet er det jo gået meget godt. Jeg tror ikke, at vi ligger sønderligt langt fra normalen. Vi kan hverken mærke fremgang eller tilbagegang i forhold til sidste år. Hvis der ikke havde været corona, havde vi nok mærket lidt fremgang.

Dansk Lokalsyn: Varieret billede
Niels Rask Larsen er også formand for Dansk Lokalsyn og for Bilsynsbranchen.

- Vi har lavet vores egen lille undersøgelse blandt medlemmerne, og den viser, at billedet faktisk er meget varieret. Hos nogle medlemmer er der meget stille, mens andre slet ikke har haft nedgang.

- Der var lidt forvirring i starten, da Færdselsstyrelsen meddelte, at man annullerede sanktionerne frem til den 15. juni. Nogle kunder troede, at synene var blevet udskudt - men det var de ikke. De synshaller, som syner mange busser, har mærket en nedgang, fordi busserne holder stille.

DEKRA Bilsyn: Vi har kørt på fuld tid
Githa Nørbæk, adm. direktør for DEKRA Bilsyn, vil ikke sige, at man ikke har kunnet mærke corona-krisen; men hun synes, aktivitetsniveauet har været fornuftigt.

- Der har faktisk været en lille fremgang i maj, konstaterer hun.

- Vi har ikke holdt lukket i nogle af vores 33 synshaller. Vi har kørt på fuld tid alle steder.

- Vi var lidt lukningstruede i en periode, fordi Færdselsstyrelsen ikke kunne finde ud af, hvad de ville; men vi har holdt alle vores haller åbne. Vi har kørt fuldstændig som normalt.

- Mange af vores synshaller er en-mands betjent, så de går ikke op ad kollegaer - og de steder, hvor vi har kollegaer, har vi haft retningslinjer, som vi har fulgt, og som vi har bedt vores kunder om at følge.

- Det er egentlig blevet en hverdag at spritte af, tage handsker på, holde afstand og ikke stå i kø ved kaffemaskinen. Det har vores synsmedarbejdere været rigtig gode til.

- De har følt sig meget eksponeret, fordi de sætter sig ind i en bil, hvor der har lige siddet én, som jo kan have den virus på sig. Man skal jo røre ved rattet, gearstangen, håndbremse opg så videre. Jeg kan godt forstå, at de i starten syntes, at det var lidt utrygt. Derfor brugte vi meget tid til at snakke om forholdsreglerne.

- Vi gav også vores folk carte blanche til at sige til kunderne, at de var velkommen, men at de skulle vente udenfor indtil synet var overstået. Det har der været stor forståelse for, siger Githas Nørbæk.

Applus Bilsyn: Markedet faldt 1,8 pct.
Hos Applus Bilsyn, der klart er Danmarks største synskæde, konstaterer man, at totalmarkedet for bilsyn er faldet med 1,8 procent i årets første fire måneder.

- I starten herskede der nogen usikkerhed om, hvordan vi bedst kunne passe på vores medarbejdere og vores kunder, fortæller adm. direktør Per V. Rasmussen fra Applus Bilsyn.

- Vores medarbejdere kommer jo i kontakt med mange mennesker og biler. Bakterier og virus bliver let overført. Derfor kom vi på den idé at bruge engangshandsker. Vi bruge cirka 100.000 engangshandsker om måneden nu.

Sygdomsprocent halveret
- En af de uventede effekter af de mange forholdsregler er, at vores sygdomsprocent er halveret. Fordi vi tager så mange forholdsregler, har vi ingen forkølelser, influenza eller maveonde.

- Vi har ikke registreret tilfælde af, at vores folk har fået corona-virus. Det er egentlig imponerende, når man tænker på, at vi har 40-45.000 biler igennem et syn hver måneden.

Selv har Per V. Rasmussen benyttet corona-krisen til at besøge synshallerne i Danmark.

- Jeg har foreløbig nået at besøge omkring 70. Det er dejligt at opleve, at medarbejderne er ved godt mod og er glade for de forholdsregler, der er indført.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Nyhedsbrev

9.170 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Hejselad til Vojens

Online Avis Arkiv

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Skræddersyet til at spare brændstof

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Vejpakken mangler kun formalia

Direktør om krisen: - Vi skal ikke klynke

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Bilsyn har haft nok at se til under coronakrisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Komplet opbygning til entreprenør

Kran og tømmerlad leveret til AVAS

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Dan-Grit A/S med en ny Kel-Berg overføringsanhænger

ISO 9001 Inspirationsseminar

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Efter COVID-19 - Hvordan har transportbranchen det?

Er du leverandør til Banedanmark?

HUSK, vi har åbent hele sommeren

Send til en kollega

0.171