23948sdkhjf

V og K siger nej til nulzoner i København

Venstre og andre borgerlige partier afviser et totalforbud mod benzin- og dieselbiler i særlige byzoner

 - Det er et indgreb i den almindelige bevægelsesfrihed, at folk med særlige køretøjer ikke må køre bestemte steder. Det er helt galt.

Sådan lyder transportordfører Kristian Pihl Lorentzens (V) reaktion på, at Københavns Kommunes overborgmester Lars Weiss (S) og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) foreslår at omdanne hovedstadens centrum - middelalderbyen – til en nulemissionszone, der udelukker benzin- og dieseldrevne køretøjer.

Det kræver en lovændring fra Christiansborg, hvis Københavns Kommune vil gå videre ad forbudsvejen over for benzin- og dieselkøretøjer – og den er Venstre ikke klar til at give.

- Mener overborgmesteren virkelig, at en VVS-mand ikke må køre i en bestemt del af København med sin varebil? Det er helt galt, siger Kristian Pihl Lorentzen.

 - Problemet med partikle-forureningen bliver i øvrigt mindre og mindre med Euro-normerne. Om nogle år er CO2-udfordringen også løst, understreger Venstreordføreren.

Respekt for afskrivning

Kristian Pihl Lorentzen er parat til at diskutere miljøzoner for personbiler, men det skal ske i en moderat takt, så bilister har mulighed for at udskifte deres biler inden for en rimelig horisont.

- Hvis vi forcerer kravene, går det ud over mennesker, som ikke har ret mange penge og kører i en gammel bil. Man kan for eksempel kigge på skrotningspræmie for at få de gamle biler væk fra gaden.

- Jeg ser et kapløb på venstrefløjen om at være grønnest. Vi vil alle gerne være grønne; men omstillingen skal ske i et fornuftigt tempo. Man skal også tage hensyn til, at en bil skal have tid til at blive afskrevet, inden man forlanger den udskiftet, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

K: København går for langt

- Det duer ikke at lave totalforbudszoner i forhold til både beboere og erhvervsliv, siger de Konservatives politisk ordfører Mette Abildgaard.

- Jeg kan sagtens se ræson i at lave zoner i byerne, hvor man kan lave skærpede miljøkrav og på den måde sikre en renere luftkvalitet.

- I takt med, at vi får grønnere og grønnere biler, kommer udskiftningen naturligt, men det er at gå for langt at indføre zoner nu, hvor der ikke må køre diesel- og benzinbiler, slutter Mette Abildgaard.

Miljøminister overvejer

Københavns drøm om at indføre fossilfrie zoner kræver, at lovgivningen ændres. Den socialdemokratiske miljøminister Lea Wermelin ønsker dog ikke på nuværende tidspunkt at fortælle, om hun agter fremsætte det nødvendige lovforslag.

- !deen om nulemissionszoner helt sikkert interessant. Jeg har netop modtaget forslaget fra Københavns Kommune og vil nu se nærmere på det, lyder hendes korte svar.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109