23948sdkhjf

Syv ud af 10 skader sker i langsomt tempo

 

Ødelagte topklapper, konsekvente bakkeskader eller manøvreskader på samme sted på ruten.

Langt de fleste skader i transportbranchen er gentagende, og faktisk sker 7 ud af 10 skader altid i langsomt tempo. Det viser tal fra Codans Skadestopforløb.

- Desværre har de færreste virksomheder i transportbranchen overblik over, hvor ofte, og hvorfor, skaderne sker. Det er dyrt i længden, fortæller Bruno Hostrup, risikoingeniør i Codan. Han deler derfor sine bedste råd til skadesforebyggelse i de danske transportvirksomheder.

De fleste skader er gentagelser 

Skader på køretøjerne er en naturlig del af en vognmands hverdag. Tal fra Codans Skadestopforløb viser, at langt de fleste skader blandt transportvirksomhederne er gentagelser.

For eksempel sker 7 ud af 10 skader i langsomt tempo, for eksempel når der bakkes eller parkeres.

Opnå hurtige resultater 

- Vi arbejdet med forebyggelse i transportbranchen i rigtig mange år, og den helt klare tendens blandt virksomhederne er, at skaderne sker, når chaufførerne kører i tætpakkede byer, eller når de af- og pålæsser på steder med begrænset plads, siger Bruno Hostrup

- Den positive nyhed er, at man vil hurtigt se positive resultater, hvis man prioriterer at arbejde systematisk med forebyggelse. Man vil opleve store reduktioner i antallet af skader og opnå mærkbare besparelser på bundlinjen.

Selv forebyggelse af små og mellemstore skader kan give besparelser på flere hundrede tusinde kroner i skadesudgifter om året. Mange af skaderne er nemlig så små, at de ligger under selvrisikoen, viser tal fra Codan Skadestop.

 Få et overblik

Forebyggelse kræver dog først og fremmest, at man får overblik over alle sine skader, og det er der meget få virksomheder, der har.

- Et af de vigtigste parametre er at inddrage alle medarbejdere og chauffører i arbejdet, siger Bruno Hostrup.

- Op mod 70 procent af alle skader skyldes adfærd. De opstår, fordi chaufførerne er uopmærksomme et kort øjeblik. Indimellem kan man forebygge den slags skader med et simpelt, praktisk tiltag, som at sætte en refleks på topklappen, så chaufførerne kan se, om den er åben eller lukket, før de bakker. Men generelt set handle det om at skrue ned for tempoet eller at være særligt opmærksom ved udfordrende kørsler, siger Bruno Hostrup og fortsætter:

- Vores erfaring viser, at det gør en kæmpe forskel for skadesforebyggelsen, at chaufførerne deler den slags oplevelser med hinanden og med nye medarbejdere, så de kan undgå at lave samme fejl. Derfor er vidensdeling imellem medarbejderne et af vores vigtige redskaber. Det kan lyde banalt, men det har vist sig at være enormt vigtigt at få nedbrudt tabuet om skader og sørge for at i stedet lære af de skader, der sker.

Brunos seks gode råd

Bruno Hostrup deler nu ud af sine bedste råd til om forebyggeelse:

1 - Ledelsen skal prioritere forebyggelse.
2 - Skab overblik – registrér alt ved de skader.
3 - Involver alle medarbejdere – hold for eksempel chaufførmøder, så alle føler sig inkluderet.
4 - Fjern tabuet – tal ærligt og åbent om skader, og tag ved lære.
5 - Når man har et overblik over årsagerne bag skaderne, er det vigtigt at reagere hurtigt.
6 - Hold fast og brug risiko-styring.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11