23948sdkhjf

Beklager udtrykket – men digitale møder er altså røvkedelige

- Coronaen har mange grimme ting på samvittigheden. Ikke alene på sygdomsområdet. Den har stort set lagt foreningslivet dødt. I hvert fald blandt vognmændene.

Sådan sagde formanden for Nordre Birks Vognmandsforening, Ole Frederiksens, da han vanen tro kom med sit debatindlæg på DTLs generalforsamling i lørdags.Og han fortsatte:

- For anden gang må DTLs generalforsamling holdes digitalt. Nordre Birks generalforsamling er igen udskudt til efteråret, og medlemsmøder er noget, der hører fortiden til. Det er altså røvkedeligt. Beklager udtrykket, men kun bandeord kan realistisk beskrive vognmændenes reaktion på savnet af socialt og foreningsmæssigt samvær. Og det har været og er stadigt et større problem end risikoen for at blive smittet med corona.

Vognmændene brokker sig ikke

- Vognmændene har anvendt corona-tiden ganske fornuftigt. Alle har nok at køre med. Ordrebøgerne er fyldt op. Ikke mindst fordi, der er fuld knald på byggesektoren. En tilsvarende positiv situation mindes jeg ikke at have oplevet i mine efterhånden mange år i transportbranchen. Heller ikke at vognmændene hverken brokker eller beklager sig.

- Vognmænd har altid været i stand til hurtigt at omstille sig til nye former for transporter. Den evne er i vid udstrækning anvendt under Corona-krisen. Ikke alene til gavn for os selv, men den har også for at være med til at holde samfundet i gang – et samfund, som i flere perioder var politisk nedlukket.

To motorveje helt i top

- Efter mange års venten har Nordsjælland endelig fået udtrukket et økonomisk lod i lotteriet om hvem, der skal have statspenge til at udbygge den lokale infrastruktur. Der skal fordeles ikke færre end 100 mia. kroner, og forlængelsen af Frederikssundmotorvejen ligger efter transportminister Benny Engelbrechts opfattelse helt i top, når man ser på den samfundsmæssige gevinst. Den er simpelt hen større end først antaget. Det lover godt for fremtiden.

- Forlængelsen af Hillerødmotorvejen har også regeringens interesse, men støttepartierne er skeptiske over for at poste flere penge i motorveje i hovedstadsområdet. De overser bevidst, at lastbilerne spiller en meget betydelig rolle i opgaven med at holde vores forkælede samfund i gang. Det passer nemlig ikke ind i deres politik.

Sjælden hasselmus

- Vi skulle nødigt ende i samme situation, som da en sjælden fynsk hasselmus i 2008 var årsag til, at der blev bygget en såkaldt saunabro til 18 millioner kr. over motorvejen mellem Odense og Svendborg. Det viste sig hurtigt, at de sjældne hasselmus boede på begge sider af broen og ikke havde behov for at besøge hinanden.

- Jeg ved ikke, om der findes sjældne mus i nærheden af en forlængelse af Hillerød-motorvejen, men jeg håber det ikke.

Smuk - men uden tiltrækningskaft 

- Nu er det ikke alle offentlige transportinvesteringer, der lever op til forventningerne. Vi er begunstiget med kronprinsesse Marys Bro. Den er smuk, men - i modsætning til kronprinsessen - uden tiltrækningskraft. Nogle kalder broen en total fiasko, og der er realiteter bag ordene.

- Målsætningen for antal daglige køretøjer var ved indvielsen i 2019 helt oppe på 11.900 køretøjer. I marts i år var tallet beskedne 2.264 køretøjer. Hertil kommer 484 lastbiler, som er tvunget til at benytte broen.

- Mange mener, det skal være gratis at køre over kronprinsses Marys Bro. Blandt andre Nordre Birks Vognmandsforening. Heldigvis synes der i politiske kredse at være en begynde opbakning til gratis-modellen. Den aktuelle brug af broen viser med al tydelighed, at den nuværende situation er uholdbar, sluttede Ole Frederiksen sit indlæg..

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094