23948sdkhjf

Transportgigant om chaufførmangel – Vi er ramt på alle centrale områder

I kølvandet på den seneste tids debat om chaufførmangel, stempler en af Danmarks største aktører inden for transport til bygge- og anlægssektoren, DSV Transport A/S, nu også ind i debatten.

- Vi er stort set ramt på alle vores centrale områder. Vi mangler chauffører og vognmænd til entreprenør-, kran- og asfaltkørsel, siger Lars Dich-Johansen, der er driftsdirektør hos DSV Transport.

- I 2020 steg produktionen af asfalt i Danmark med 11 procent, men på grund af chauffør- og vognmandsmangel skal vi håndtere de stigende mængder med 25 procent færre biler. Det er en kæmpe udfordring for os.

For lave priser 

Et af problemerne ifølge Lars Dich-Johansen er, at priserne for transport er for lave.

- Priserne har simpelt hen ikke fulgt med vognmændenes omkostninger. Det betyder at flere og flere vognmænd opgiver drømmen om at drive vognmandsforretning, og dermed bliver det endnu sværere for os at levere en tilfredsstillende service.

- Som vognmænd skal man afgive en pris, der skal gælde op til flere år ud i fremtiden. Dermed kommer vognmændene til at påtage sig et ansvar for omkostninger, som man ikke har en chance for at prissætte.

- Billedet er det samme på de andre områder, som vi betjener. Både ordrer og opgaver er til stede, men kapaciteten bliver mere og mere presset. Det er meget frustrerende, siger Lars Dich-Johansen, som mener, at der er behov for en anden måde at tænke prissætning på.

Fælles om at finde en løsning 

- Det er ikke kun de vognmænd, der kører for os, der er pressede. Vi - som kontraktholdere - er også pressede. Det er vores entreprenørkunder også pressede, siger Lars Dich-Johansen.

- Det er en situation, som vi hver især ikke kan løse alene. Vi har en fælles udfordring, og den skal løses via en fælles indsats.

- Priserne må reguleres til et niveau, der sikrer, at vi kan løse opgaverne for vores entreprenørkunder, og at økonomien i opgaverne er på et niveau, så flere igen vil finde det attraktivt og økonomisk holdbart at drive vognmandsforretning.

- Vi skal ganske enkelt have gjort det attraktivt at være vognmand igen, slutter Lars Dich-Johansen.

Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.205