23948sdkhjf

Øget modstand i EU mod mere fri cabotage

Danmark er blandt de lande, som advarer Siim Kallas mod forhastet revision af cabotage
Danmark er med i den gruppe af EU-lande, som gør det klart for transportkommissær Siim Kallas, at han skal tage sig god tid med revisionen af cabotagereglerne.

Den estiske kommissær måtte på seneste ministerrådsmøde for transportministre forsikre, at hans forslag om revision af arbejds- og erhvervsregler i vognmandsbranchen først fremsættes, efter at medlemslandene har debatteret en kommende rapport om EU’s transportmarked.

- Vi er alle enige om at afvente rapporten, meddelte den irske transportminister Leo Varadker efter transportministrenes rådsmøde i Bryssel mandag 11. marts.

Mest overraskende er nok, at fire østeuropæiske kernelande - Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn - advarede EU-kommissionen mod en yderligere liberalisering af vognmandserhvervet.

Ifølge den nordiske vognmandsbranches mand i Bryssel, NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen, frygter de østeuropæiske lande, at en diskussion på nuværende tidspunkt vil bremse for liberalisering.

Håndhævelse frem for liberalisering

- Tiden er ikke til at liberalisere cabotage, fastslår Frankrig, Italien. Belgien, Østrig og Danmark i en fælles erklæring.

De fem lande opfordrer i stedet til at bruge kræfter på at håndhæve de eksisterende regler og stramme op angående arbejdsvilkår og overtrædelser i hele EU.

Søren H. Larsen mener, at Holland og Finland er på linie med disse fem lande.

Imidlertid ønsker andre lande at fortsætte liberaliseringen i overensstemmelse med målsætningen om et indre marked for transport. Her undlader den irske transportminister Leo Varadker at nævne lande.

- Cabotage er ikke det eneste problem i vejtransporten. Der er adskillige andre elementer, som er mere problematiske angående arbejdskraft, arbejdsvilkår, tilladelsesregler, overtrædelser og håndhævelse af eksisterende regler, siger Siim Kallas.

Ubegrænset cabotage ville medføre, at op til 15 procent af Hollands indenlandske fragtmarked ville blive overtaget af lastbiler fra lavlønslande, konkluderer hollandske indenrigs "Policy Research Corporation Nederland B.V." i en nylig rapport bestilt af det hollandske infrastruktur- og miljøministerium.

Mere liberaliseret cabotage ville ikke give den hollandske vognmandsbranche nye muligheder i udlandet, hvor lastbiler med polske nummerplader har overtaget hollændernes førende position, konkluderer rapporten.

Transportminister Henrik Dam Kristensen deltog ikke personligt i ministerrådsmødet, men var repræsenteret af en topembedsmand.

Han mener, at kommissionen skal fokusere på at undgå social dumping. Desuden bør det sikres, at reglerne er klare og entydige, så man kan få en ensartet og effektiv håndhævelse i alle medlemslande.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094