23948sdkhjf

Mobilt slagteri på en 4-akslet trailer

Alt kan lade sig gøre. Brdr. Platz i Haderslev har fået plads til et helt hønseslagteri på en 4-akslet trailer.
Det lyder måske barskt, men når en æglægger ikke lægger nok æg, er tiden kommer til, at hun skal fra denne verden. Og i dag behøver det ikke ske på en underlødig måde, men det kan ske hurtigt, effektivt og uden at hun mærker smerte. Og så bliver hun genbrugt, samtidig med at hygiejnen er helt i top.

Æglæggere, der ikke lægger æg nok, bliver lavet om til minkfoder. Og selvfølgelig er der udviklet en maskine, der kan klare det arbejde.

Maskinen har hidtil befundet sig på en 3-akslet trailer, men Brdr. Platz i Haderslev har netop færdiggjort opgaven med at flytte maskineriet over på en 4-akslet trailer, så kunden har mulighed for at øgede totalvægten til 56 ton.

Maskineriet – eller det mobile slagteri – består af en tank, en sliske, en kæmpe kødhakker, en generator og et par rum, hvor æglæggerne bliver aflivet ved hjælp af gas – og desinficeret.

Når slagteriet kører ud til en æglæggerfarmene, bakker traileren hen til stalddøren. En stor sliske svinges ud. For enden af slisken er en tragt. Her kommes æglæggerne i.

Hønsefangere

Et antal hønsefangere indfanger hønsene og fører dem hen til tragten. De kommer op ad slisken til et kammer, hvor de bliver slået ihjel. De bliver gasset med CO2.

Herefter kommer de op i en stor hakker – en makulator – og falder ned i en tank, der er neden under makulatoren. Æglæggerne er nu blevet til hønsepulp – minkfoder.

Der bliver tilsat noget syre, så pulpen ikke fordærver.

Hvis det er en mindre farm med færre høns, kan traileren have det hele med. Den kan både hakke hønsene og tage foderet med til den minkavler, der skal have det.

Ellers kræver det, at der lejes en tankbil til at opbevare foderet. Med den nye trailer øges effektiviteten og de 56 ton totalvægt kan udnyttes, så der ikke skal en tankbil med hver gang.

Når traileren kommer til minkavleren, er pulpen lige til at komme i nogle tanke.

Udfordrende opgave

- Kapaciteten på sådan et mobilt slagteri er 120.000 høns på en dag. Så der kan virkelig komme mange igennem, siger Jens Erik Platz, som mener, at dette er den eneste af sin slags i Europa.

- Hele udstyret har vi flyttet over fra en gammel, åben trailer. Opgaven lød på at flytte hele maskineriet over på en 4-akslet

Maskineriet er oprindelig bygget i Finland, og i forbindelse med overflytningen til en ny trailer, er det blevet renoveret.

- Vi har måttet flyttet rundt på maskineriet i processen, så vi bedre kunne udnytte traileren og få plads til det hele samtidig med at vi kunne få øget nyttelasten, siger Jens Erik Platz.

Hydraulisk styrede aksler

Den 4-akslede trailer har også fået hydraulisk styrede aksler, så den er ekstrem manøvredygtig, når den skal bakke ind til farmene. De steder, hvor traileren skal ind, er der ikke altid meget plads.

Chassiset er konstrueret på den gamle Renders-fabrik i Tyskland, som Brdr. Platz flittigt bruger til deres egne chassiser.

- Vi har bygget hele traileren op med lukkede sider. Siderne kan klappes op, og bagenden kan klappes ned, så den langs sliske kan trækkes ud og komme hele vejen rundt om køretøjet i en vinkel på 120 grader bagud.

Nemmere at rengøre

- Det betyder, at hvis han holder et sted, hvor han ikke kan komme helt hen til døren, kan slisken køres hen over og komme om bagved.

Der er inspektionsluger og rengøringsluger på trailerens højre side, hvor der kan gøres ordentligt rent. Traileren skal desinficeres, hver gang den har været ved en farm. Det er vigtigt, at traileren ikke tager smitte med rundt.

Forrest på traileren - på repos’et – står en 6-cylindret dieselmotor. Den fungerer som generator for hele det mobile slagteri.

I den modsatte side er en el-tavle, kraftanlægget og nogle skylletanke til rengøring af udstyret. Der er også gjort plads til forskellige batterier og pumper med CO2 og syre.

Fast gæst på værkstedet

- Hele traileren er lavet i tæt samarbejde med kunden, siger jens Erik Platz.

- Chaufføren har nærmest været fast gæst hos os under hele ombygningen. Han ved, hvordan han helst vil have sit maskineri stående, så han kan få den rigtige arbejdsgang. Så han gik ved os de tre uger, det tog at udføre opgaven.

Traileren er fuldt galvaniseret og bygget i rustfrit stål. Opbygningen består af isolerede paneler, som også er med til at give en god stabil opbygning.

- De er nok en af de mest komplicerede opgave, vi har været ude i, siger Jens Erik Platz. Vi har flyttet det hele over og fået det klemt ind på den meget snævre plads. Det har været de muliges kunst. Det har været en meget spændende opgave.

- Rørføringen, som tidligere lå hen over bunden, har vi nu flyttet ned under traileren. Så nu er bunden helt flad og jævn. Den er nem at spule ren, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125