23948sdkhjf

Oldermand vil på pension

Kjøbenhavns Vognmandslaug skal have ny oldermand. Jørgen K. Jensen stopper til næste år

Man skulle helt hen til slutningen af oldermandens tale, for at få en virkelig nyhed. Oldermand Jørgen K. Jensen genopstiller ikke på den betydningsfulde post i Kjøbenhavns Vognmandslaug. De afslørede han, da der blev holdt laugsmøde forleden.

- Til orientering går jeg ind i min sidste periode som oldermand, sagde han nærmest undskyldende til allersidst.

- Efter 14 år på posten er det tid til at overlade oldermandskæden til en anden. Jeg er ikke på valg i år; men jeg stiller ikke op til valget i 2019. Der bliver altså god tid til at finde en ny oldermand.

Inden han var kommet så langt i sin tale, havde han i sædvanlig bombastisk stil – og med masser af humor – skudt til både højre og venstre – og på både venner og fjender.

Til ATL og DI Transport, som er arbejdsgiverforening og brancheorganisation for mange af Danmarks største og mest indflydelsesrige transportvirksomheder, sagde han blandt andet:

- Desværre er uenigheden mellem vognmandsorganisationerne taget til i styrke. De har en skarpt adskilt opfattelse af, hvad de selv mener er bedst for vognmandserhvervet. Nogle satser på billig udenlandsk arbejdskraft. Andre på dyre danske overenskomster.

- Da DI´s branchedirektør Michael Svane mente, at hetzen mod østchaufførerne skulle stoppes, fik han straks et rap over snuden af DTL-direktør Erik Østergaard. I en leder i DTL-Magasinet blev der henvist til, at Michael Svane og DI/ATL huserer på Rådhuspladsen, som er den dyreste adresse i det gamle Matadorspil.

- Oversat til almindeligt vognmandsprog mener DTL-direktøren, at Rådhuspladsen er adressen for de store vognmænds organisation, sagde Jørgen K. Jensen, som også måtte indrømme, at han ikke kender prisen på DTLs eget domicil på Grønningen, men at den er formentlig heller ikke til at ”købe eller leje for fattigrøve”.

Rastepladserne

Jørgen K. Jensen berørte også rastepladserne, så nåede blive en stor slagmark for vognmændenes organisationer, inden der blev fundet en politisk løsning om tidsbegrænsningen.

- Der blev brugt utroligt megen tid på at slås om, P-tiden skulle være 3, 11 eller 24 timer. Nu er der opnået politisk enighed om en tidsbegrænsning på 25 timer. Erik Østergaard er nogenlunde tilfreds. Michael Svane lidt mere skeptisk.

- Jeg har svært ved at forstå, hvorfor det er nødvendigt at profilere sig så kraftig i en sag om nogle få timer. Vognmandsorganisationerne har vist tilegnet sig lidt for meget af politikernes metoder og sprog. Det handler om at bruge tid på at pudse egen glorie og smide skidt i hovedet på modparten.

- Organisatorisk er transporterhvervet ved at udvikle sig til en børnehave uden pædagogisk styring. Hvis uenigheden fortsætter, bliver vi alle til tabere sagde Jørgen K. Jensen.

 540 års jubilæum

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan føre sin historie tilbage til 1478. Derfor kan lauget i år fejre 540 års jubilæum.

 

 

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094