Oldermand vil på pension

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Kjøbenhavns Vognmandslaug skal have ny oldermand. Jørgen K. Jensen stopper til næste år

Man skulle helt hen til slutningen af oldermandens tale, for at få en virkelig nyhed. Oldermand Jørgen K. Jensen genopstiller ikke på den betydningsfulde post i Kjøbenhavns Vognmandslaug. De afslørede han, da der blev holdt laugsmøde forleden.

Læs også: Vognmandslaug: Påskøn de gode chauffører

- Til orientering går jeg ind i min sidste periode som oldermand, sagde han nærmest undskyldende til allersidst.

- Efter 14 år på posten er det tid til at overlade oldermandskæden til en anden. Jeg er ikke på valg i år; men jeg stiller ikke op til valget i 2019. Der bliver altså god tid til at finde en ny oldermand.

Inden han var kommet så langt i sin tale, havde han i sædvanlig bombastisk stil – og med masser af humor – skudt til både højre og venstre – og på både venner og fjender.

Til ATL og DI Transport, som er arbejdsgiverforening og brancheorganisation for mange af Danmarks største og mest indflydelsesrige transportvirksomheder, sagde han blandt andet:

Læs også: Viagra til vognmændene

- Desværre er uenigheden mellem vognmandsorganisationerne taget til i styrke. De har en skarpt adskilt opfattelse af, hvad de selv mener er bedst for vognmandserhvervet. Nogle satser på billig udenlandsk arbejdskraft. Andre på dyre danske overenskomster.

- Da DI´s branchedirektør Michael Svane mente, at hetzen mod østchaufførerne skulle stoppes, fik han straks et rap over snuden af DTL-direktør Erik Østergaard. I en leder i DTL-Magasinet blev der henvist til, at Michael Svane og DI/ATL huserer på Rådhuspladsen, som er den dyreste adresse i det gamle Matadorspil.

- Oversat til almindeligt vognmandsprog mener DTL-direktøren, at Rådhuspladsen er adressen for de store vognmænds organisation, sagde Jørgen K. Jensen, som også måtte indrømme, at han ikke kender prisen på DTLs eget domicil på Grønningen, men at den er formentlig heller ikke til at ”købe eller leje for fattigrøve”.

Rastepladserne

Jørgen K. Jensen berørte også rastepladserne, så nåede blive en stor slagmark for vognmændenes organisationer, inden der blev fundet en politisk løsning om tidsbegrænsningen.

- Der blev brugt utroligt megen tid på at slås om, P-tiden skulle være 3, 11 eller 24 timer. Nu er der opnået politisk enighed om en tidsbegrænsning på 25 timer. Erik Østergaard er nogenlunde tilfreds. Michael Svane lidt mere skeptisk.

Læs også: Oldermand på fuldtid

- Jeg har svært ved at forstå, hvorfor det er nødvendigt at profilere sig så kraftig i en sag om nogle få timer. Vognmandsorganisationerne har vist tilegnet sig lidt for meget af politikernes metoder og sprog. Det handler om at bruge tid på at pudse egen glorie og smide skidt i hovedet på modparten.

- Organisatorisk er transporterhvervet ved at udvikle sig til en børnehave uden pædagogisk styring. Hvis uenigheden fortsætter, bliver vi alle til tabere sagde Jørgen K. Jensen.

 540 års jubilæum

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan føre sin historie tilbage til 1478. Derfor kan lauget i år fejre 540 års jubilæum.

 

 

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.199