23948sdkhjf

Nu tager en vask under fem minutter

Vask af slamsugere er en kompliceret sag. Djursland Kloak-Service har fundet en god løsning.

Vaskehaller og slamsugere kan godt være en udfordring. Det ved man alt om hos Djursland Kloak-Service, hvor direktør og ejer Ulrik Sinding har fået fundet en god løsning på problemet: der tager lang vasketid at få en flot bil.

- Vi vil gerne have flotte biler, men vi vil også gerne have, at vasken går stærkere end hidtil, siger han.

Vasken er tidligere foregået manuelt af chaufførerne, som to gange om ugen kunne se frem til halvanden time i garagen med vand, sæbe og højtryksrenser.

- Lønningerne er en stor det af vores udgifter, så det er ikke en god idé at have chaufførerne gående i vaskehallen for lang tid, siger Ulrik Sinding. Nu tager en lastvognsvask under fem minutter.

Virksomheden har netop indviet nye kontorer og et nyt garageanlæg til lastbilerne med vaskehal. I den forbindelse er kloaksystemet forberedt til at tage regnvand.

Regnvand kommer fra 8.500 kvadratmeter tag og overfladeareal. Det kommer til at give omkring seks million liter vand om året. Det kører igennem et kæmpe sandfang, som findes under bygningerne.

Ulrik Sinding har valgt et ekstra stort sandfang og flere tanke under jorden til regnvandet. Desuden er der valgt et biofilter, som er dobbelt så stort som et, der normalt hører til sådan en vaskehal.

- Det gør, at vi udover regnvand til at vaske bilerne med, også kan have spulevand i bilerne med ud til kunderne. Så i stedet for at bruge rent byvand, kan vi bruge regnvand, når vi spuler kloakker hos kunderne.

- Spulevandet bliver den største aftager af regnvand, for vaskeanlægget kan reelt set bruge det samme vand igen og igen.

Ifølge H.P. Hau fra Hautek Wash & Water System, som har leveret vaskesystemet og vandrensningsanlægget, er Djursland Kloak-Service den første, der har sådan en vaskehal til slamsugere i Danmark.

Vaskeanlægget er et Hautek/Istobal HeavyWash Rotators gennemkørselsanlæg, hvor der bliver vasket med højtryksspuler. Der sidder otte roterende højtrykshoveder med hver fire dyser, og de kan levere 500 liter vand i minuttet ved 70 bar, hvis de alle kører på samme tid.

Kører igennem på tre minutter

Tidligere kunne chaufførerne hos Djursland Kloak-Service bruge halvanden time på at vaske en slamsuger, så den så pæn ud. I dag kan det tage tre minutter. Når chaufførerne kører ind i vaskehallen, bliver bilerne undervognsspulet og sæbet ind. Herefter kører bilerne frem til en standby-plads, hvor de tanker diesel, AdBlue og spulevand, imens sæben virker. Bagefter kører man igennem vaskeanlægget og får bilen vasket ved hjælp af højtryksdyserne.

- Arbejdsgangene er blevet simplere og kortere. Chaufførerne bruger meget mindre tid på at holde bilerne pæne. Alle er glade, siger Ulrik Sinding.

Vask to gange om ugen

- Bilerne skal vaskes to gange om ugen, hvor chaufførerne nu skal igennem vaskehallen med maskinen i stedet for at stå med børste og højtryksrenser.

Vaskehallen blev taget i brug i starten af februar, og den har allerede vakt opsigt, da Ulrik Sinding lagde nyheden på firmaets Facebook-side forleden. Han blev kort tid efter ringet op af et slamsugerfirma, som også vil have sådan en. De vil vide, hvor jeg har købt anlægget. Så ja, mit opslag er blevet set - og der er interesse rundt omkring.

Har også specialbiler

Djursland Kloak-Service har 18 biler, der dækker hele Djursland og området mellem Randers, Silkeborg og Aarhus. Udover de "almindelige" slamsugere har virksomheden også nogle specialbiler, der kører i hele Danmark. Dertil kommer nogle helt specielle køretøjer, der kan højtryksspule kedler. Det gør man også i Sverige og Norge.

Ifølge Ulrik Sinding er det rensede vand meget fint og kan umiddelbart bruges til vask og spulevand. Alligevel har han investeret i et specialfilter, som renser urenheder i vandet helt ned til 10 my. Dette vand bruges til de slamsugere, der kører op til 3.000 bar.

Mødte Hau på transportmesse

Ulrik Sinding havde længe gået med ideen om at samle så meget vand op som muligt fra sine tage og genbruge det; men det var først da han mødte firmaet Hautek på en transportmesse i Herning, at han fik gjort tankerne til virkelighed.

Direktøren er overbevist om, at det kan svare sig økonomisk at investere i sådan et anlæg.

- Gevinsten er, at vi nu kan have flotte biler til en væsentlig lavere pris; men det er også et vigtigt signal at sende til omverden, at vi opsamler regnvandet og bruger det. Efter at vi har taget anlægget i brug, har vi ingen udledning til offentlig kloak fra regnvandet. Det er kun toiletterne fra kontoret, der går på offentlig kloak, slutter Ulrik Sinding.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094