23948sdkhjf

Større bøder mod ulovlig cabotage

Lovforslaget om højere bøder diskuteres i folketingssalen den 13. december. Bøderne for social dumping og ulovlig cabotage hæves kraftigt.
Ulovlig cabotage er blandt de overtrædelser af gods- og buskørselslovene, hvor bødestraffen forhøjes til mindst 10.000 kroner.

Det fremgår af transportminister Henrik Dam Kristensens (S) lovforslag om bekæmpelse af løndumping, som Folketinget førstebehandler tirsdag 13. december.

Regeringens finanslovaftale med Enhedslisten tvinger politiet til at holde mere øje med udenlandsk registrerede lastbiler, der overtræder EU’s loft på højst tre indenrigsture i løbet af en uge, før køleren skal vendes hjemad. Der er afsat 20 millioner kroner ekstra til politiets kontrol med cabotage de næste to år, 10 millioner i både 2012 og 2013.

Cabotagekørsel er ikke optaget på listen over erhvervsaktiviteter, der hører under Register over Udenlandske Tjenesteydelsesudbydere (RUT), men sagen ligger ikke stille.

- Mulighederne for registrering af cabotagekørsel skal undersøges af det udvalg, der nedsættes til at vurdere initiativer til modvirkning af social dumping, siger beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) over for Folketingets arbejdsmarkedsudvalg.

- Arbejdsmarkedets parter inddrages i udvalgets arbejde. Udvalgets rapport skal gives til aftaleparterne senest den 1. oktober 2012.

Mindst 10.000 kroner

Henrik Dam Kristensens lovforslag forhøjer bøderne for overtrædelse af godskørselsloven kraftigt fra i et minimum på 4.000 kroner i dag til et minimum på 10.000 kroner for de alvorligste førstegangsovertrædelser.

Ved længere tids overtrædelser bliver bøden på 25.000 kroner.

Bøden for løndumping skal være på størrelse med det unddragne beløb - og altså minimum 10.000 kroner, lyder det i transportministerens beskrivelse.

Det skal ikke kunne betale sig at underbetale sine chauffører og derved overtræde paragraffen om, at tilladelseshaveren skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster. Denne del af lovforslaget vækker de stærkeste følelser i branchen for og imod.

I øvrigt beskriver transportministeren bødeforhøjelsen som en opskrivning med pristalsregulering siden begyndelsen af 1980’erne. Bødeniveauet har ikke ændret sig siden da.

Mange bøder hæves

Der udstedes også bøder for andre forseelser. Det skal for eksempel koste 1.500 kroner, hvis tilladelsen ikke er medbragt i lastbilen.

Det skal også koste 1.500 kroner for ikke at tilbagelevere en tilladelse, der er tilbagekaldt, frakendt eller bortfaldet.

Bøden sættes til 2.500 kroner for ulovlig overdragelse af en tilladelse.

Manglende sikkerhedsstillelse ved kørsel i udlandet skal koste en bøde på 1.500 kroner, men der er åbenbart ikke ført retssager om dette, for trafikministeriet kan ikke henvise til domme.

Ulovlig formidling af chaufførvikarer koster en bøde på 2.500 kroner efter 1. marts 2012, hvis lovforslaget vedtages uændret. Ændringerne i godskørselsloven og indførelse af arbejdstidsregler for selvkørende vognmænd er samlet i samme lovforslag.

Februar- forslag

Henrik Dam Kristensen er på vej med endnu et lovforslag vedrørende godskørselstilladelser. Det fremsættes i februar og vil indeholde forenkling af tilladelseskravet, kontrol med overenskomster og nedlæggelse af Vejtransportrådet. I stedet oprettes et Transportråd.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078