23948sdkhjf

Ingen penge til e-vejtavler

De elektroniske vejtavler tages ned på seks motorveje med transportministerens godkendelse.

Vejdirektoratet gør det rigtige ved at pille de elektroniske vejtavler ned på nogle motorveje for at spare 30 millioner kroner på driften, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Det er Mattias Tesfaye (S) lodret uenig i, for de variable tavler øger trafiksikkerhed og fremkommelighed.

- Det virker bizart at se vogne fra Vejdirektoratet med mandskab, der er i gang med at slukke for tavlerne og tage dem ned, sagde Mattias Tesfaye, da han i onsdagsspørgetiden fortalte om en køretur på Ring 3 og Køge Bugt-motorvejen.

Tavlerne fjernes også på Holbæk-, Frederikssund- og Helsingørmotorvejene samme messemotorvejen i Herning.

Den socialdemokratiske politiker fra Vestegnen ønsker selvsagt, at de fjernede elektroniske trafiktavler i hovedstadsområdet retableres.

Flere bagendekollisioner
Det samme mener flere brancheorganisationer, hvis nedlemmer værdsætter den større færdselssikkerhed og bedre fremkommelighed, som e-tavlerne medfører.

- Der er op til to procents forbedret trafikafvikling at hente ved brug af ITS, erklærer DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

- Det bliver til rigtig meget trafik over et år. Særligt hovedstadsområdet rammes, hvor trafikken er uhyggelig tæt det meste af tiden. Det er et meget dumt sted at spare,

ITD’s adm. dir. Carina Christensen opfordrer politikerne til at finde penge til driften af de slukkede eller slukningstruede vejtavler.

- Tavlerne er et effektiviserings- og sikkerhedsværkstøj og et vigtigt skridt i digitaliseringen af infrastrukturen, der kan bidrage til en fleksibel og flydende trafik, understreger hun i sin kommentar.

Konsulent Dennis Lange, FDM, mener, at de variable tavler er med til at nedsætte risikoen for bagendekollisioner.

Bevares udvalgte steder
- Det får konsekvenser ude på vejnettet, medgiver områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Vi har ikke længere økonomi til at videreføre alle vores elektroniske tavler, så derfor har vi prioriteret imellem dem ud fra en samlet trafikfaglig og beredskabsmæssig vurdering, skriver hun på Vejdirektoratets netsted

De elektroniske vejtavler bevares på ni strækninger. Det er Limfjords-, Silkeborg-, Guldborgsunds-, og Frederikssundvejstunnelerne, Vejlefjord- og Lillebæltsbroerne, Frøslev grænsesystem, Næstved Svingbro samt kørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen.

Investeringsstop
Trafikforligspartiernes pulje til intelligent trafikstyring (ITS) er udløbet, forklarer Ole Birk Olesen.

- Der er ingen penge i den grønne forligskreds (alle partier bortset fra Enhedslisten og Alternativer, red.). Selv om der måtte være et ønske om at putte flere penge i ITS-systemer, ville pengene ikke være der, erklærede Ole Birk Olesen i folketingssalen.

Finansministeren - tidligere Claus Hjort Frederiksen (V) og nu Kristian Jensen (V) - har nemlig smækket kassen i på grund af investeringsstoppet, selv om der ligger fire milliarder kroner i infrastrukturpuljen.

- Jeg har allerede besluttet, at vi på det næste møde i den grønne forligskreds skal snakke om ITS-systemer. Så vil det vise sig, om nogen er villige til at nedprioritere andre udgifter til fordel for at opprioritere udgifterne til ITS-systemer, sagde Ole Birk Olesen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125