23948sdkhjf

PostNord venter på EU for at kunne fyre dyre ansatte

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

En længe ventet EU-godkendelse koster dyrt i PostNord, som taber millioner hver måned på forsinket omstilling.

Hundredvis af ansatte i PostNord har længe været klar over, at deres dage som postmedarbejdere kunne være talte, fordi postselskabet skal spare; men PostNord venter fortsat på en godkendelse fra EU om et statstilskud, før der for alvor kan sættes gang i processen med at dele fyresedler ud til en gruppe tjenestemænd.

Chef for PostNord i Danmark, Peter Kjær, er utålmodig. Hver måned koster det 21 millioner kroner i lønomkostninger. Oprindeligt ventede Peter Kjær en afgørelse i december.

- Det er relativt simpelt. Vi har planlagt at afskedige 3000-4000 mennesker. Mere end 1000 af dem er tjenestemænd, som er dyre at afskedige, fordi de har tre års opsigelse med løn. Så udgiften er lønomkostninger til de ansatte med særlige vilkår, siger Peter Kjær.

Også for de ansatte er uvisheden utilfredsstillende, erkender Peter Kjær.

Fortsat store tab

Torsdag fremlagde det dansk-svenske postselskab regnskab for første kvartal 2018. Det blev til et tab på 142 millioner kroner i den danske del af forretningen, hvor færre breve har givet underskud de senere år.

PostNords danske forretning skal vende minus til plus med en storstilet omstilling af hele butikken. Det indebærer blandt andet, at der samlet skal fyres 3000-4000 ansatte over de kommende år.

Læs også: Staten skyder knap 1,4 milliarder i Postnord-redning

Omstillingen skal finansieres af et stort tilskud fra den danske og svenske stat på 1,7 milliarder kroner; men EU skal først godkende statstilskuddet.

Ingen knaster

- Min forståelse er, at sagen er i proces. Der er som sådan ingen knaster, siger Peter Kjær.

- Jeg forventer, at de sidste spørgsmål bliver løst i løbet af maj, så vi får afklaring tidligt i juni; men det sagde jeg også i november om december.

- Det er noget frustrerende, at det skal tage så lang tid, siger han.

Tidligere har Peter Kjær forventet, at 2019 ville blive året, hvor der igen var overskud i den danske forretning. Det bliver måske først i 2020, venter han nu.

Afskedigelserne kommer gradvist

Når den forventede godkendelse er i hus, vil afskedigelserne komme gradvist, lyder det.

Omstilling af PostNord indebærer blandt andet, at omdeling af pakker fremover bliver kerneopgaven, og det skal være det samme personale, der omdeler både breve og pakker. Dermed kan der spares på personalet.

Mere om: PostNord Danmark
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Online Avis Arkiv

Klar til karriere i Scania

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Leman frygter ikke Brexit

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Send til en kollega

0.227