Optimisme præger vognmandsbranchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

ATL’s seneste arbejdskraftundersøgelse viser, at 86 pct. af vognmændene forventer stigende eller uændret vækst i 2018

Der er gang i lastbilhjulene i Danmark, og optimismen er til at tage og føle på i branchen. 20 pct. af ATL’s medlemmer forventer en stigning i omsætningen på mellem to og 10 pct., mens syv pct. forventer en vækst på over 10 pct.

En af de virksomheder, der har fart på, er Arthur Andersen Transport i Horsens, som for nylig bestilte 30 nye containere for at følge med efterspørgslen.

Som de selv siger, går det da også ’fornuftigt godt’, og der er gabende tomt i gården bag administrationsbygningen, da ATL møder op. Alle Arthur Andersens biler og chauffører er ude for at bidrage til væksten.

Inde på kontoret er de seks herrer i administrationen lige ved at være færdige med morgenmaden, mens de drøfter dagens opgaver. På kortet på deres computerskærme blinker små firkanter der, hvor de udsendte biler og kraner arbejder lige nu.

Af skade bliver man klog
Karsten og Søren Tinggård er henholdsvis fjerde og femte generation af virksomheden, som sendte sin første hestevogn på gaden i 1883. Arthur Andersen har været vidt omkring siden da. Det er gået op og ned – ikke mindst med et ordentlig gok i nødden i forbindelse med finanskrisen i 2008 – 2010.

Men af skade bliver man som bekendt klog, og det er de også blevet i Horsens, hvor nøgleordene er hårdt arbejde, tilstedeværelse og selverkendelse:

– Krisen fik os til at tage skyklapperne af og se på, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde. Vi fandt ud af, at vi faktisk ikke er ret gode til volumentransporter, hvor man bare skal fragte en masse gods fra A til B. Vi har været gode til at erkende vores begrænsning. Hvis vi ikke kan skabe værdi for den kunde, vi arbejder for, kan han lige så godt tage en anden, siger Søren Tinggård.

Medarbejderne gør forskellen
Som alle andre vognmænd er Arthur Andersen Transport investeringstung. De har lige bestilt en ny kran til fire millioner, en pris, der næsten kan give Søren Tinggård åndenød ved tanken om, hvad det koster, når den holder stille.

Men selv om udstyret koster svimlende summer, er det medarbejderne, der er den afgørende ressource og en væsentlig årsag til firmaets succes:

– Når vi for eksempel servicerer et rensningsanlæg, har de brug for at kunne stole 200 pct. på os, så det hele ikke går i stå. At der kommer rent vand ud i den anden ende, fordi vi har været der. Det giver en anden relation, end hvis det er en kunde, der bare skal have leveret noget én gang. Det gør, at vi arbejder der, hvor vi synes, vi kan give vores kunder noget.

Ifølge ATL’s arbejdskraftundersøgelse forventer 31 pct. af vognmændene at have flere ansatte, når Dronningen holder sin næste nytårstale. Hos Arthur Andersen har de en helt særlig måde at sikre, at de rekrutterer de helt rigtige medarbejdere med den nødvendige kvalitet:

– Stort set alle dem, vi ansætter, er blevet anbefalet af eksisterende medarbejdere. Det er den bedste måde at gøre det på, erfarer chefen, inden han for en stund må afbryde interviewet for at tale med en chauffør.

Omfavner ’det bøvlede’
Som underleverandør er det de skiftende konjunkturer, der har været Arthur Andersens største udfordring.

– Når konjunkturerne vil, at der ikke er nok til alle, gør det ondt. Det mærkede vi i høj grad under finanskrisen. Heldigvis går det fornuftig godt igen, men vi er stadig ekstra varsomme. Når vi lige har bestilt 30 nye containere, er det, fordi vi har en kunde, som er på vej til at vokse, og vi vil gerne vokse sammen med dem. Når man vokser sammen, kan man tilrette undervejs, og kunden kan få det bedste ud af os, fortæller Søren Tinggård.

Hans virksomhed har eksisteret siden hestevognenes tid, og i takt med at udviklingen går stærkere og stærkere, skal teknologien og nytænkningen følge med. Det kræver konstant åbne øjne og fremsynethed:

– Når vi køber nyt udstyr, ser jeg ikke på, hvad mine konkurrenter har at køre med, men mere på, hvad bliver der udviklet, som kan pille arbejdet fra det, vi har. Når vi hejser glas til altaner med vinduessug, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan det ellers kan gøres. Der er allerede selvkørende biler og droner, og det gælder om at være med. Men igen: Jo mere bøvlet det er, jo sjovere synes vi, det er! konstaterer Søren Tinggård.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hestene får eksklusiv behandling

Emirates flyver årligt 350 kostbare heste til 155 destinationer på seks kontinenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Miljøminister i samråd om dyretransporter

Ny vejledning om særtransporter er ikke i mål endnu

Den nye vejledning om særtransporter fra Færdselsstyrelsen præciserer reglerne for både de tilladelsesfrie og tilladelseskrævende særtransporter, men arbejdet er ikke færdigt endnu

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet

Nyhedsbrev

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Online Avis Arkiv

DTL kom med i overtid

Iveco til byggepladsen - både on og off road

Iveco lancerer sin nyeste Stralis-model, X Way. Det er en entreprenørlastbil, som både kører økonomisk på landevejen og kan klare leverancen helt ud i terrænet på byggepladsen.

BHS solgte mere, men tjente mindre

Bliv klogere på den ny verdenshandel

DTK fik millioner i kassen

Transportkoncern har vækststrategi, der virker

Udsigt til kødannelser på den fynske motorvej

Skærpet kontrol med chauffør-uddannelse

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Vestfyn Trækker 2018
Mød opfinderen fra Ringsted

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Freja-regnskab i top

Fokus på kunder og moderne teknologi driver Freja mod nye mål.

Dinex runder en milliard kroner

Manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Her er Ivecos nye chef i Norden

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AMCS sikrer investering fra Insight Venture Partners og Ireland Strategic Investment Fund

Meldgaard Hydraulik er klar til Vestfyn Trækker 2018

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Send til en kollega

0.307