Hovedstaden må se langt efter vejpenge

De sidste 10 års statslige penge til infrastruktur er i høj grad gået til Sjælland og Østjylland. Ser man på trængslen er Hovedstaden forsømt, mener Dansk Byggeri

Det er især Sjælland og Midtjylland, som løber af med pengene, når staten investerer i infrastruktur.

Det viser en opgørelsen fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, som Dansk Byggeri har regnet videre på.

De seneste 10 år er 27 pct. af de statslige anlægskroner gået til Region Sjælland, mens Regions Midtjylland får 22 pct. Omvendt har staten kun kanaliseret 10 pct. af pengene til Hovedstaden, 9 pct. til Syddanmark og 4 pct. til Nordjylland. 28 pct. af pengene er gået til landsdækkende projekter, viser opgørelsen.

Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur mener, at set ud fra et trængselssynspunkt, så er især Hovedstaden blevet forsømt.

- Der hvor vi har den største samlede trængsel er i Hovedstaden. Her har man brugt 8,6 mia. kroner, men der er behov for et infrastrukturløft på omkring 38 mia. kroner, hvis man skal have udbygget vejinfrastrukturen - for eksempel med Ring 5, en opgradering af Ring 4, en havnetunnel og Frederikssundsmotorvejen. Men også Østjylland burde ud fra en trængselsbetragtning have noget mere, siger han.

Vigtigt med pipeline
Tallene skal dog læses med en vist forbehold, fordi Ringstedbanen med sin pris på 11 mia. kroner udgør en meget stor del af de i alt knap 24 mia. kroner, som Region Sjælland tegner sig for, forklarer Henrik Friis. Han understreger, at der også er andre afgørende faktorer, når man planlægger i frastruktur.

- Det handler ikke altid kun om trængsel, men også om udvikling af områder. Nogle steder i Jylland har man eksempelvis skabt større erhvervsområder ved at anlægge bedre infrastruktur. Og så bliver det op til politikerne, siger han.

Stærke borgmestre

Ønsket fra Dansk Byggeri er, at man laver en samlet plan for de næste mange års infrastrukturprojekter.

- For anlægsentreprenørerne er det vigtige, at man har en pipeline med projekter, som er jævnt fordelt. det er derfor vi efterlyser en samlet plan frem mod 2030. Det gør det lettere, at investere i maskiner og planlægge antallet af folk. Det har man i Norge og Sverige. Det gør, at anlægsentreprenørerne kan drive en mere effektiv forretning og det giver lavere priser for bygherren. Der har vi i Danmark haft mere stop-and-go, siger han.

Venstre-medlem af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg Hans Andersen mener tallene tydeliggør at Hovedstaden og Nordsjælland er blevet forsømt i de statslige infrastrukturinvesteringer.

- Vi har her fået et opdateret grundlag, som kan bruges når vi efter et valg tager fat på den kommende debat om en ny trafikaftale. Når man ser på tallene, så er tiden kommet til at prioritere Nordsjælland, hvor vi bør vedtage både Hillerødmotorvejen og Frederikssundsmotorvejen, siger han.

Hans Andersen mener desuden, at tallene viser, at der gennem tiden har været nogle borgmestre og jyske Folketingspolitikere, der har været bedre til at sikre sig penge til deres infrastrukturprojekter.

Forsømte nordjyder
- Der kunne vi godt lære noget i Nordsjælland. Det stærkeste argument er trængslen og den er der alt for meget af i Hovedstaden og i Nordsjælland, siger han.

Transportordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, er enig i, at man ikke alle steder i landet har været lige gode til at sikre statslige infrastrukturinvesteringer i regionen.

- Men der har også været nogle steder, hvor det har været nødvendigt at afsætte penge til bedre infrastruktur. Det gælder for eksempel ved E45, Silkeborgmotorvejen, Holstebromotorvejen og Letbanen i Aarhus, siger han.

Den Aalborg-valgte politiker mener desuden, at Nordjylland med sine blot 4 pct. af de statslige anlægsinvesteringer i høj grad er blevet forsømt.

- Omkring 10 pct. af befolkningen bor i Nordjylland, så på den måde er der ikke en sammenhæng. Man kan ikke hvert enkelt år give lige store dele til de enkelte regioner, men over en 10-årig periode har Nordjylland fået for lidt penge. Lige nu står den 3. Limfjordsforbindelse og blinker som det vigtigste projekt her og nu, siger han.

Læs mere: Jernbanen løber med statens penge



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Silo Trans udvider i Vejle

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Få styr på tungvognsjunglen

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Årets lastbil er tyrkisk

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Trillinger løb med sejren

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

International rådgivning på højt niveau

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

International rådgivning på højt niveau

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Tre jubilæer i samme virksomhed

Dansk vognmand køber op i Sverige

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

EU-valg stopper ikke vejpakken

Trailere med kunstig intelligens

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Droner sænker prisen på offshore-vind

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Offshore-klynge til eksamen

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhængere fra Lastas

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktobe...

Send til en kollega

0.191