23948sdkhjf

Hovedstaden må se langt efter vejpenge

De sidste 10 års statslige penge til infrastruktur er i høj grad gået til Sjælland og Østjylland. Ser man på trængslen er Hovedstaden forsømt, mener Dansk Byggeri

Det er især Sjælland og Midtjylland, som løber af med pengene, når staten investerer i infrastruktur.

Det viser en opgørelsen fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, som Dansk Byggeri har regnet videre på.

De seneste 10 år er 27 pct. af de statslige anlægskroner gået til Region Sjælland, mens Regions Midtjylland får 22 pct. Omvendt har staten kun kanaliseret 10 pct. af pengene til Hovedstaden, 9 pct. til Syddanmark og 4 pct. til Nordjylland. 28 pct. af pengene er gået til landsdækkende projekter, viser opgørelsen.

Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur mener, at set ud fra et trængselssynspunkt, så er især Hovedstaden blevet forsømt.

- Der hvor vi har den største samlede trængsel er i Hovedstaden. Her har man brugt 8,6 mia. kroner, men der er behov for et infrastrukturløft på omkring 38 mia. kroner, hvis man skal have udbygget vejinfrastrukturen - for eksempel med Ring 5, en opgradering af Ring 4, en havnetunnel og Frederikssundsmotorvejen. Men også Østjylland burde ud fra en trængselsbetragtning have noget mere, siger han.

Vigtigt med pipeline
Tallene skal dog læses med en vist forbehold, fordi Ringstedbanen med sin pris på 11 mia. kroner udgør en meget stor del af de i alt knap 24 mia. kroner, som Region Sjælland tegner sig for, forklarer Henrik Friis. Han understreger, at der også er andre afgørende faktorer, når man planlægger i frastruktur.

- Det handler ikke altid kun om trængsel, men også om udvikling af områder. Nogle steder i Jylland har man eksempelvis skabt større erhvervsområder ved at anlægge bedre infrastruktur. Og så bliver det op til politikerne, siger han.

Stærke borgmestre

Ønsket fra Dansk Byggeri er, at man laver en samlet plan for de næste mange års infrastrukturprojekter.

- For anlægsentreprenørerne er det vigtige, at man har en pipeline med projekter, som er jævnt fordelt. det er derfor vi efterlyser en samlet plan frem mod 2030. Det gør det lettere, at investere i maskiner og planlægge antallet af folk. Det har man i Norge og Sverige. Det gør, at anlægsentreprenørerne kan drive en mere effektiv forretning og det giver lavere priser for bygherren. Der har vi i Danmark haft mere stop-and-go, siger han.

Venstre-medlem af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg Hans Andersen mener tallene tydeliggør at Hovedstaden og Nordsjælland er blevet forsømt i de statslige infrastrukturinvesteringer.

- Vi har her fået et opdateret grundlag, som kan bruges når vi efter et valg tager fat på den kommende debat om en ny trafikaftale. Når man ser på tallene, så er tiden kommet til at prioritere Nordsjælland, hvor vi bør vedtage både Hillerødmotorvejen og Frederikssundsmotorvejen, siger han.

Hans Andersen mener desuden, at tallene viser, at der gennem tiden har været nogle borgmestre og jyske Folketingspolitikere, der har været bedre til at sikre sig penge til deres infrastrukturprojekter.

Forsømte nordjyder
- Der kunne vi godt lære noget i Nordsjælland. Det stærkeste argument er trængslen og den er der alt for meget af i Hovedstaden og i Nordsjælland, siger han.

Transportordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, er enig i, at man ikke alle steder i landet har været lige gode til at sikre statslige infrastrukturinvesteringer i regionen.

- Men der har også været nogle steder, hvor det har været nødvendigt at afsætte penge til bedre infrastruktur. Det gælder for eksempel ved E45, Silkeborgmotorvejen, Holstebromotorvejen og Letbanen i Aarhus, siger han.

Den Aalborg-valgte politiker mener desuden, at Nordjylland med sine blot 4 pct. af de statslige anlægsinvesteringer i høj grad er blevet forsømt.

- Omkring 10 pct. af befolkningen bor i Nordjylland, så på den måde er der ikke en sammenhæng. Man kan ikke hvert enkelt år give lige store dele til de enkelte regioner, men over en 10-årig periode har Nordjylland fået for lidt penge. Lige nu står den 3. Limfjordsforbindelse og blinker som det vigtigste projekt her og nu, siger han.

Læs mere: Jernbanen løber med statens penge



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

1.287