23948sdkhjf

Den smarte tachograf rykker nærmere

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Branchen glæder sig til et stærkt forbedret værktøj mod ulovlig cabotagekørsel og social dumping

I vognmandsbranchen følger man udviklingen af den såkaldte smarte tachograf med stor interesse. Når den bliver implementeret, bliver det lettere for myndighederne at tjekke for ulovlig cabotagekørsel og kontrollere, om udstationeringsreglerne overholdes.

På det årlige møde for de nordiske transportorganisationer i sidste uge var der optimistiske toner om, at den smarte tachograf vil kunne introduceres tidligere, end der ellers var udsigt til.

- Tachografen foretager løbende GPS-overvågning og registrerer, hver gang man passerer en landegrænse, fortæller underdirektør Ove Holm, DTL, netop hjemkommet fra mødet.

- Det bliver kærkomment værktøj til at komme den ulovlige kørsel til livs. For os er det soleklart, at den smarte tachograf skal være adgangsbilletten, hvis man vil køre cabotage og internationale transporter i EU.

 Træge forhandlinger om vejpakken
Tachografen hænger tæt sammen med et andet tema, som var hovedemnet påmødet: EU’s vejpakke.

- Der var bred enighed om, at reglerne for udstationering af arbejdstagere skal gælde for international transport - i hvert fald tredjelandstransport og kombineret transport, siger Ove Holm.

- Forhandlingerne om vejpakken i går trægt i Europa-Parlamentet, men der er planlagt nye møder mellem de to involverede udvalg - transportudvalget og beskæftigelsesudvalget.

- Samtidig står det klart, at det østrigske formandskab er gået aktivt ind i arbejdet med at nå frem til et kompromis inden årets udgang.

Mere om: EUs vejpakke | tachograf
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.123