23948sdkhjf

Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Regeringen med transportministeren i spidsen bakket op af DF er på vej med et nyt lovforslag specielt overfor transport- og logistikvirksomhederne. Ifølge det nye udspil vil man lægge op til en firdobling af p-bøder fra 510 kr. til 2.040 kr. i henhold til de nye restriktioner for lastbiler på de danske rastepladser.

Det skal gentages, at disse restriktioner for rastepladserne, som regeringen og DF fik gennemført pr. 1. juli 2018, stadigvæk er en torn i øjet på danske og internationale transportvirksomheder, der forsøger at afvikle deres lovlige køre- og hviletid i henhold til EU-bestemmelser på dette område.

Nu vil transportministeren med opbakning fra DF yderligere stramme reglerne, helt uhørt med firdobling af bøder for overtrædelse af disse nye parkeringsrestriktioner. Det er, som om man vil gøre nationale og internationale transporter så belastende og umulige, at interessen såvel for tilgang af medarbejdere som nyetablering indenfor erhvervet bliver mere og mere problematisk, jo mere restriktivt forholdene bliver for at udføre transporter i Danmark.

De kære politikere burde da ellers vide, hvor vigtigt et moderne transportsystem er for et samfund, og i dag er det sådan, at dansk producerede varer til såvel indland som udland kræver en mobilitet på et meget højt niveau for at være konkurrencedygtig, men med disse restriktioner, der politisk lægges op til, gøres der alt muligt for at give erhvervet så store hindringer, at såvel nationale som internationale transportvirksomheder har svært ved lovligt at udføre de daglige vigtige transportfunktioner.

Bødeoplægget står fuldstændig i kontrast til den overtrædelse, man vil straffe - at man for at parkere kan få en bøde på over DKK 2000, det hører ingen steder hjemme!

Denne bødestørrelse straffes kriminelle med, så det vil sige at man sammenligner en parkeringsovertrædelse med et kriminelt forhold på et højt niveau. Det finder jeg uanstændigt overfor vore medarbejdere, lige så vel overfor de virksomheder, som udfører et samfundsmæssigt værdifuldt erhverv.

Havde vi ikke alle vore udenlandske transportører, ville det se meget skidt ud for de danske eksportvarers muligheder for at komme ud i Europa, idet danske vognmænd og deres medarbejdere i dag langt fra ville kunne dække dette transportbehov.

Så jeg håber, dette lovforslag kun forbliver et forslag og ikke bliver vedtaget, idet det vil skræmme endnu flere medarbejdere og vognmænd væk fra det danske transportmarked til ulempe for dansk industri og dansk eksport.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11