23948sdkhjf

Godkendelse slæber sig af sted: Lang ventetid på kørekort

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ventetiden er lang for folk med mulige trafik-farlige sygdomme, der kræver godkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Har du den mindste anmærkning i den lovpligtige lægeerklæring, når du skal tage kørekort, så kan processen trække i langdrag. På grund af anmærkningen skal lægeerklæringen nemlig sendes til godkendelse hos politiet, og det tager tid.

Op til fem måneders ventetid er normalt, og det kan være problematisk på mange måder.

Mange mister måske et job eller en læreplads, fordi de ikke kan tage kørekortet så hurtigt, som arbejdsgiveren forventer.

Det skriver DR Nordjylland.

Hos AMU Nordjylland afvikler man kurser til stort kørekort, og for kursister med epilepsi, diabetes, ADHD eller lignende sygdomme, kan en lægegodkendelse på fem måneder være belastende, forklarer uddannelseschef Morten Lund Dam.

- Man kan tage et stort kørekort på fire til seks uger. Men vi får først kontakt til kursisterne kort tid før, de starter, og så løber vi hurtigt ind i problemer, hvis de skal vente længe på at blive lægegodkendt, siger han.

Morten Lund Dam har haft kursister, der ikke har kunnet begynde på en læreplads eller i et job som buschauffør, fordi de måtte vente på at få lægeerklæringen godkendt, siger han til DR P4 Nordjylland.

Morten Lund Dam anerkender, at sikkerheden skal være førsteprioritet, men han efterspørger en hurtigere sagsbehandling og støtter et forslag om, at flere ting skal kunne afgøres af egen læge.

- Før godkendelsen blev lagt ud til to centrale enheder, var arbejdet lagt i hænderne på de lokale kørekorts-kontorer. Da var sagsbehandlingstiden mellem to og tre uger.

Transporterhvervets Uddannelser vurderer, at hver 10. af alle kommende lastbilchauffører skal have helbredet godkendt af embedslægerne.

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet, har flere gange stillet spørgsmål til skiftende justitsministre for at få bragt ventetiderne ned.

I marts 2017 kritiserede Ombudsmanden den urimeligt lange sagsbehandlingstid. Tilsyneladende forgæves. Nu kalder Rasmus Prehn justitsminister Søren Pape Poulsen (K) i samråd om sagen.

- Det virker helt urimeligt, at man ikke kan få bragt de her ventetider ned, siger han til DR P4 Nordjylland.

Lederen af Politiets Administrative Center i Holstebro, der behandler kørekortsager i Jylland og på Fyn, politidirektør Jens Kaasgaard siger, at sagsbehandlingstiderne fortsat er lange på grund af forskellige lovændringer sidste år.

- De kom fuldstændig bag på os og har kostet os langt flere ressourcer, end vi havde regnet med. Det er vi ved at gøre noget ved, så vi kommer ned på normale forhold igen. Om et års tid regner vi med at være nede på 45 dage i snit, forudser Jens Kaasgaard.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.253