23948sdkhjf

Godstransport skal tilbage på skinnerne hurtigst muligt

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Folketingets transportordførere blev onsdag orienteret om togulykken 2. januar, hvor otte mennesker omkom

Havarikommissionen, Trafikstyrelsen og de øvrige involverede myndigheder har leveret et godt og professionelt arbejde efter togulykken 2. januar på Storebæltsbroen.

Det er meldingen fra transportministeren og en række transportordførere. De fik onsdag af Havarikommissionen en status på de foreløbige undersøgelser af ulykken, hvor otte blev dræbt og 16 kvæstet.

- Det er tydeligt, at der er tale om en meget grundig undersøgelse, som stadig er i gang, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en skriftlig kommentar.

- Det er også nødvendigt, så vi kommer til bunds og får klarlagt ulykkens årsag, og man derefter kan konkludere, om regler eller andre foranstaltninger skal ændres permanent.

- Forløbet de seneste dage viser, at Havarikommissionen og de relevante myndigheder reagerer med nødvendige tiltag, lige så snart de afdækker eventuelle huller i sikkerheden, siger han.

Transportmyndighederne har i første omgang forbudt brugen af sættevogne, der er monteret på såkaldte lommevogne. Derudover er reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstog må køre over Storebælt skærpet.

Ulykken skete efter alt at dømme, da en sættevogn - en lastbiltrailer - rev sig løs fra en lommevogn. Derefter ramte vognen et modkørende passagertog.

Det er fornuftigt med tiltagene. Det mener Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører.

- Trafikstyrelsen anvender nu helt klart et forsigtighedsprincip, og det er meget fint, siger han.

Men der skal findes løsninger. Godstransporten skal helst ikke flyttes fra skinnerne til vejen for længe, mener Hyllested.

- Trafikstyrelsen har en dialog med operatørerne, i det her tilfælde DB Cargo, om at finde andre mekanismer, som man kan låse godset fast med. Og det er godt.

- Det kan ikke nytte noget, at godstransporten på jernbanen går i stå. Vi snakker om mange tusinde trailere, der så skal ud at køre på landevejene, hvilket vil skabe yderligere trængsel og bøvl derude, siger han.

Havarikommissionen har foretaget en test. Den viser, at der kan være risiko for, at sættevognene ikke låses forsvarligt fast til godsvognstoget. Derfor er der indført forbud. I første omgang gælder det to uger.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, er derimod ikke imponeret af EU-jernbanesystemet.

Han undrer sig over, systemet ikke har videreformidlet informationer om en tilsvarende hændelse ved Hamburg i Tyskland.

- Det havde været en nyttig information til de danske myndigheder, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, udtaler, at han er tilfreds med, at transportmyndighederne reagerer straks, når der kommer nyt frem.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Ny specialistgruppe for krantransport

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

HMF: - Ventetiden skal ned

Online Avis Arkiv

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Roadshow er fortsat et hit blandt de unge

Dømt for fusk: Estisk chauffør fik takografen konfiskeret

Hver fjerde 3F'er har problemer med sikkerheden på jobbet

Pas på dieseltyveri i Sverige

Ny minister finder den grønne lup frem

Nye vej- og baneprojekter vil fremover også blive vurderet på, hvilken effekt de har på klimaet

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Contino får ny mand i spidsen

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

TIP-samarbejde med WABCO

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Brændende lastbil gav problemer på Storebælt

Transportminister må gå balancegang

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.21