23948sdkhjf

Vognmandsforening garanterer job til 200 filippinske Beier-chauffører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

De op mod 200 filippinske lastbilchauffører, der har arbejdet for det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport, får nu jobgaranti i deres hjemland.

Garantien kommer fra den filippinske arbejdsgiverforening CTAP, der har 1.200 vognmænd og operatører som medlemmer. Det skriver Fagbladet 3F.

- Vi kan skaffe dem job her i Manila. De skal bare kontakte os. Men det vil være svært for os at få chaufførerne tilbage, fordi de vil tabe ansigt, siger Maria B. Zapata, der er vicepræsident i CTAP, til Fagbladet 3F.

Størstedelen af de filippinske og srilankanske chauffører, der har arbejdet for Kurt Beier Transport, er rejst til Polen for at få nye arbejdstilladelser, så de fortsat kan arbejde i EU. En lille håndfuld chauffører er rejst til deres hjemland.

Både vicepræsidenten og lokalformand i CTAP Jesusito Y. Cortez er overrasket over, at filippinske lastchauffører arbejder i Danmark. Når filippinske chauffører arbejder uden for Filippinerne, sker det normalt i Mellemøsten i lande som Saudi-Arabien og Qatar.

Ifølge CTAP er der mangel på lastbilchauffører i Filippinerne.

- Vi har mangel på chauffører, fordi de tager til udlandet. Om et til to år vil der være krise på grund af manglen på chauffører. Om to-tre måneder vil vi bede regeringen om at stoppe med at sende chauffører ud af landet, siger Jesusito Y. Cortez.

Ifølge lokalformanden har lastbilchauffører i Filippinerne store problemer med den tætte trafik og lønnen for deres arbejde.

- Lønnen for en lastbilchauffør er 1.000-1.200 peso om dagen. Det kan man ikke leve af. Nogle dage får de ikke løn, siger Jesusito Y. Cortez, der mener, at løsningen på problemet er mere uddannelse til lastbilchauffører.

1.000-1.200 peso svarer til cirka 125 til 150 kroner.

De filippinske chauffører har hver tjent i alt 1.060 euro om måneden i løn og diæter, mens de kørte lastbil for Kurt Beier Transport. Det svarer til cirka 7.900 kroner.

Der findes ikke en officiel, landsdækkende fagforening for lastbilchauffører i Filippinerne, men chaufførforeningen Pistone har mange buschauffører og tidligere lastbilchauffører blandt dens cirka 80.000 medlemmer.

- Vognmænd har måske mangel på ansøgere. Men der er ikke mangel på lastbilchauffører. Vores arbejdsløshed i Filippinerne er meget høj, siger George San Mateo, præsident for Pistone.

- Forholdene for lastbilchauffører er ikke gode nok i Filippinerne. Det er derfor, at de vil til udlandet og arbejde. Eller skifte over til at være bus- eller taxichauffør, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Nyhedsbrev

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Online Avis Arkiv

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nye leveringer

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Molslinjen gør plads til lastbilerne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Send til en kollega

0.193