23948sdkhjf

Branchen: Nedstemt vejpakke er et selvmål for erhvervet

Politikerne i Europa-Parlamentets transportudvalg mødtes torsdag den 10. januar 2019 i Bruxelles for at stemme om vejpakkens første del. Der var lagt op til en nervepirrende afstemning med forskellige bud på ændringsforslag inden for de tre mest vanskelige dele af vejpakken: køre- og hviletid, cabotage og udstationering.

Hovedelementerne i de vedtagne kompromisændringer på cabotage er følgende:

 - at cabotageperioden begrænses til højest 3 dage med et ubegrænset antal ture

 - at transportvirksomhederne efter cabotagekørslen ikke må foretage cabotage i samme medlemsland inden for 60 timer (karensperiode) efter tilbagevenden til transportvirksomhedens etableringsland, og indtil der er udført en ny international transport fra etableringslandet

 - at køretøjet skal vende tilbage til etableringslandet mindst en gang hver fjerde uge

Afstemningen resulterede i en afvisning af alle kompromisser inden for udstationering samt køre- og hviletid.

Cabotage derimod blev stemt igennem med 27 stemmer for og 21 imod.

Reaktionerne i den danske vejgodstransportbranche er enstemmige - resultatet har efterladt vejpakken i grøftekanten til en usikker fremtid, endnu en hurdle i et allerede langt forløb.

- Dagens resultat viser i høj grad, hvor vanskelig forhandlingsprocessen har været på vejpakkens første del, og det er endnu uvist, hvad næste skridt kommer til at være, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

DTL: - Kæmpe selvmål
Den lunkne holdning i EU Parlamentets transportudvalg om udstationering af chauffører risikerer at blive et kæmpe selvmål for østlandene og de kræfter, der arbejder for den totale frihed til at operere hvor som helst og når som helst, lyder det fra DTL:

Hvis der ikke opnås enighed om regler for udstationering af chauffører, så har nationalstaterne frit spil, og det er derfor et kæmpe selvmål for lavtlønschaufførlandene, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

DTL direktøren peger i den forbindelse på, at en lang række vesteuropæiske lande allerede har indført deres egne regler for udstationering og cabotagekørsel. Og det vil fortsætte, hvis man ikke finder en samlet løsning, der tilfredsstiller alle lande.

- Lande og organisationer, der håber på, at dette problem blot går væk ved at undlade at tage stilling til det, de skyder sig selv i foden. Problemerne vil komme tilbage mangefold. Og det er problemer, som de selvsamme organisationer før har jamret over som hindringer for den fri bevægelighed.

Dansk Erhverv: - Det er skidt
Også Dansk Erhverv udtrykker bekymring på baggrund af afstemningens resultat:

- Vejpakken har et meget blandet indhold efter en længere lovgivningsproces i EU’s institutioner forligsprocedure, men den vil resultere i mere ensartede regler på tværs af EU, hvor alle stilles lige i konkurrencen. Derfor er det skidt, at de ikke kunne nå til enighed i Parlamentet, og at Vejpakken nu er nedstemt, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

Parlamentets transportudvalg har givet sig selv en uge til at komme op med en ny plan for den fortsatte behandling af vejpakken, men vejen mod ensartede regler er bestemt ikke blevet nemmere. Det er således meget uklart om den samlede pakke kan nås vedtaget inden det kommende valg til Europa-Parlamentet i maj 2019.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Blue Water ekspanderer i øst

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Kanonkonge fik ny kanon

Leman: - Flere opkøb på vej

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Teenagealderen er slut for DTL

Parkerede lastbiler skal ud af byen

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

DSV får ny storaktionær

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.186