23948sdkhjf

Branchen: Nedstemt vejpakke er et selvmål for erhvervet

Politikerne i Europa-Parlamentets transportudvalg mødtes torsdag den 10. januar 2019 i Bruxelles for at stemme om vejpakkens første del. Der var lagt op til en nervepirrende afstemning med forskellige bud på ændringsforslag inden for de tre mest vanskelige dele af vejpakken: køre- og hviletid, cabotage og udstationering.

Hovedelementerne i de vedtagne kompromisændringer på cabotage er følgende:

 - at cabotageperioden begrænses til højest 3 dage med et ubegrænset antal ture

 - at transportvirksomhederne efter cabotagekørslen ikke må foretage cabotage i samme medlemsland inden for 60 timer (karensperiode) efter tilbagevenden til transportvirksomhedens etableringsland, og indtil der er udført en ny international transport fra etableringslandet

 - at køretøjet skal vende tilbage til etableringslandet mindst en gang hver fjerde uge

Afstemningen resulterede i en afvisning af alle kompromisser inden for udstationering samt køre- og hviletid.

Cabotage derimod blev stemt igennem med 27 stemmer for og 21 imod.

Reaktionerne i den danske vejgodstransportbranche er enstemmige - resultatet har efterladt vejpakken i grøftekanten til en usikker fremtid, endnu en hurdle i et allerede langt forløb.

- Dagens resultat viser i høj grad, hvor vanskelig forhandlingsprocessen har været på vejpakkens første del, og det er endnu uvist, hvad næste skridt kommer til at være, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

DTL: - Kæmpe selvmål
Den lunkne holdning i EU Parlamentets transportudvalg om udstationering af chauffører risikerer at blive et kæmpe selvmål for østlandene og de kræfter, der arbejder for den totale frihed til at operere hvor som helst og når som helst, lyder det fra DTL:

Hvis der ikke opnås enighed om regler for udstationering af chauffører, så har nationalstaterne frit spil, og det er derfor et kæmpe selvmål for lavtlønschaufførlandene, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

DTL direktøren peger i den forbindelse på, at en lang række vesteuropæiske lande allerede har indført deres egne regler for udstationering og cabotagekørsel. Og det vil fortsætte, hvis man ikke finder en samlet løsning, der tilfredsstiller alle lande.

- Lande og organisationer, der håber på, at dette problem blot går væk ved at undlade at tage stilling til det, de skyder sig selv i foden. Problemerne vil komme tilbage mangefold. Og det er problemer, som de selvsamme organisationer før har jamret over som hindringer for den fri bevægelighed.

Dansk Erhverv: - Det er skidt
Også Dansk Erhverv udtrykker bekymring på baggrund af afstemningens resultat:

- Vejpakken har et meget blandet indhold efter en længere lovgivningsproces i EU’s institutioner forligsprocedure, men den vil resultere i mere ensartede regler på tværs af EU, hvor alle stilles lige i konkurrencen. Derfor er det skidt, at de ikke kunne nå til enighed i Parlamentet, og at Vejpakken nu er nedstemt, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

Parlamentets transportudvalg har givet sig selv en uge til at komme op med en ny plan for den fortsatte behandling af vejpakken, men vejen mod ensartede regler er bestemt ikke blevet nemmere. Det er således meget uklart om den samlede pakke kan nås vedtaget inden det kommende valg til Europa-Parlamentet i maj 2019.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Nyhedsbrev

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Online Avis Arkiv

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Nye leveringer

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Molslinjen gør plads til lastbilerne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Send til en kollega

0.185