23948sdkhjf

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Fra næste sommer må lastbiler og busser og andre tunge køretøjer over 3500 kg ikke være ældre end fra 2009, mens varebiler ikke må være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne uden monteret partikelfilter.

Det er hovedpunktet i det lovforslag fra miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har fremsat, og som Folketinget førstebehandler den 28. marts.



Den debat kan blive en optakt til en "lastbilernes valgkamp", for lovforslaget er næppe så omfattende, som flere partier i rød blok kunne tænke sig.

Forrige folketingssamling fremsatte fire partier - Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og SF - et beslutningsforslag, der ville indføre frivillige renluftzoner i byer med mere end 25.000 indbyggere samt i københavnske omegnskommuner.

Dengang ville Socialdemokratiet afvente en undersøgelse, så der vil blive lyttet ekstra efter, når partiets ordfører går på talerstolen den 28. marts, hvis folketingsvalget ikke er udskrevet forinden.

Forældede krav
Kravene til dieseldrevne lastbiler og busser er efterhånden overhalet af den teknologiske udvikling, for miljøzonerne er ikke ændret siden 2010, konstaterer miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

De udvides til dieseldrevne varebiler. Det kan de også ifølge den gældende lov, men det er ikke sket.

De eksisterende miljøzoner bibeholdes i København/Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg. Andre kommuner kan kun indføre zoner, hvis trafikforureningen er for stor i forhold til EU’s grænseværdier.

Der føjes altså ikke nye byområder til listen, som mindst fire oppositionspartier ønsker. Det kunne eksempelvis være Esbjerg, Vejle, Fredericia eller Kolding.

Tidsplanen
Stramningerne indføre i to trin for lastbiler og busser - medio 2020 og medio 22.

Der er tre trin for varebiler. Det sidste trin gennemføres medio 2025.

Sidste trin svarer til motornormen Euro VI, medmindre køretøjet har et monteret partikelfilter, der fjerner mindst 80 procent af de sundhedsskadelige partikler. Euro VI blev obligatorisk for nye lastbiler i 2014.

Til sammenligning har Euro IV-lastbiler adgang til miljøzoner i dag, så der skærpes med to normklasser.

Klistermærke afskaffes
De fysiske miljømærker erstattes af et digitalt mærke i det digitale motorregister DMR (køretøjsregistret) automatiseret kontrol via aflæsning af nummerplader.

Det kræver sit eget lovforslag, der ventes klar til efteråret, når DMR er udviklet til de nye regler. Alligevel ophæves det nuværende krav om en mærkat på forruden i det aktuelle lovforslag. Så sparer både virksomheder og staten udgifter og besvær ved salget af 10.000 miljøzonemærker om året til 100 kroner per styk.

Skepsis over for kontrol
Det skulle også gøre det nemmere at kontrollere udenlandske køretøjer, understreger Jakob Ellemann-Jensen. Det tvivler DTL og ITD dog på.

- Det er DTL’s vurdering, at det i realiteten vil ende med, at udenlandske køretøjer vil køre frit ind og ud af miljøzonerne uden at overholde reglerne, og uden at der bliver grebet ind over for dem.

ITD opfordrer regeringen til at igangsætte et europæisk samarbejde om en ensartet regulering eller gensidig anerkendelse af miljøzoneregler.

Første registreringsdato
Aldersgrænsen defineres som den første registreringsdato.

Benzindrevne varebiler slipper for miljøzonekrav. Miljøministeriet begrunder det med, at langt de fleste benzindrevne varebiler har renseudstyr i form af en 3-vejskatalysator, der renser udstødningen effektivt.

Nogle dieselvarebiler er så gamle, at de ikke kan monteres et partikelfilter. De får dispensation.

Sundhedsgevinst
Erhvervslivets omkostninger til omstillingen beregnes til 77 millioner kroner i 2020, 89 millioner i 2022, i alt 166 millioner.

Det giver bedre helbred og længere liv for godt 300 millioner kroner som middeltal. Den velfærdsøkonomiske gevinst opgøres til mellem 120 og 493 millioner kroner.

Skærpelserne giver færre hospitalsindlæggelser og færre sygedage blandt personer med luftvejslidelser takket mindre NOx og partikeludledning.

NOx-udledningen reduceres med 5 procent og partikeludledningen med 25 procent i de fem byer som følge af lovinitiativet.

ITD ønsker dispensationer
Den trinvise indfasning er for lang for Det Økologiske Råd og Frederiksberg Kommune. ITD siger OK, mens DTL foreslår ekstra 24 måneder.

Der er dog ikke stor uenighed mellem vognmandsorganisationerne på dette felt.

ITD foretrækker medio 2023, men accepterer lovforslagets datoer i forventning om dispensationer for specialbyggede køretøjer, hvor opbygningen koster mere end selve køretøjet f.eks. lastbiler med kraner, slamsugere og renovationskøretøjer.

Jakob Ellemann-Jensen forsikrer i lovforslaget, at den nuværende praksis fortsætter for dispensationer, dvs. de afhænger af ansøgerens økonomiske situation, køretøjets brug og formål i miljøzonen.

DTL kigger i kalenderen og tror, at lovforslaget ikke når at blive vedtaget på grund af folketingsvalget.

Der er altså ikke sikkerhed for nye investeringer. Der kan også være problemer med levering af nye lastbiler med opbygning i tide, hvis skæringsdatoen er 1. juli 2020.

To år ekstra vil give rimelig mulighed for at tage stilling til virksomhedens behov og træffe de rigtige beslutninger om eftermontering af filtre eller indkøb af nye lastbiler, mener DTL.

DI Transport ønsker en overgangsperiode 14 måneder.

Personbiler
Frederiksberg og København, De Danske Bilimportører og Dansk Cyklistforbund mener, at miljøzoner også bør gælde personbiler, da de er den største kilde til forurening.

Her henviser Jakob Ellemann-Jensen til, at salget af nye benzin- og dieselbiler skal stoppe i 2030. Desuden er der afsat 100 millioner til forhøjet skrotpræmie for dieselbiler fra før 2006.

DTL: Ønsker grøn omstilling
Københavns Kommune foreslår, at flere byer bør kunne indføre miljøzoner. DI og DTL støtter, at byer med stor trafikforurening kan etablere miljøzone.

Miljøzoner fremmer udskiftning af dieselbiler med dieselbiler, og det er et kortsigtet og dyrt virkemiddel, mener DTL. I stedet burdes der skabes bedre rammer for en grøn omstilling af transportsektoren.

Andre løsninger
DI Transport peger på at andre løsninger såsom flydende trafik (grønne lyskrydsbølger) og modulvogntog til containerhavnen Nordhavn kan mindske luftforureningen.

Jakob Ellemann-Jensen fastholder, at kun de eksisterende miljøzonebyer skal omfattes af de opdaterede regler. Her er der størst miljøeffekt på grund af den bymæssige tæthed.

Desuden vil øvrige kommuner kun kunne indføre miljøzoner, hvis bilpartikler overskrider EU’s grænseværdier. Der har ikke været overskridelser i Danmark siden 2008, erklærer han.

Teknisk strid om filter
ITD og DTL problematiserer omkostningsberegningerne og de tekniske muligheder for eftermontering af effektive partikelfiltre på Euro IV og V.

Det afviser Miljø- og Fødevareministeriet. Erfaringer viser, at de færreste vælger at eftermontere, men køber et nyere erhvervskøretøj, hvorfor miljøzoner er et effektivt virkemiddel til at reducere luftforureningen i byerne.

Stik modsat praktikerne i vognmandsbranchen fastholder miljøministeriet, at det er teknisk muligt at eftermontere partikelfiltre såvel som kombinationsløsninger på tunge køretøjer.

Frivilligt
Kommunerne truer med at kræve højere bloktilskud, fordi buskørsel kan blive dyrere og der skal opsættes nye skilte.

Det får de ikke meget ud af, kan man forstå på regeringen.

For det første pålægges kommunerne ikke nye udgifter, og for det andet står det kommunerne frit for at nedlægge deres miljøzoner, hvis de ikke bryder sig om de skærpede krav.

Det er og forbliver nemlig frivilligt for kommunerne at indføre miljøzoner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Online Avis Arkiv

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Renault viser el-lastbil

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

Transportordførers valgtog forårsager naturbrande

Et valg-arrangement med et damplokomotiv har kørt rundt og skabt naturbrande i Midt- og Vestjylland

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

Ulykker får vognmand til at sælge sine lastbiler

Uerfarne chauffører ødelagde broer, biler, tage og træer

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Bulk-T...

NOPA kærre klar til udkørsel i Vejle kommune

Send til en kollega

0.169