23948sdkhjf

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Fra næste sommer må lastbiler og busser og andre tunge køretøjer over 3500 kg ikke være ældre end fra 2009, mens varebiler ikke må være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne uden monteret partikelfilter.

Det er hovedpunktet i det lovforslag fra miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har fremsat, og som Folketinget førstebehandler den 28. marts.



Den debat kan blive en optakt til en "lastbilernes valgkamp", for lovforslaget er næppe så omfattende, som flere partier i rød blok kunne tænke sig.

Forrige folketingssamling fremsatte fire partier - Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og SF - et beslutningsforslag, der ville indføre frivillige renluftzoner i byer med mere end 25.000 indbyggere samt i københavnske omegnskommuner.

Dengang ville Socialdemokratiet afvente en undersøgelse, så der vil blive lyttet ekstra efter, når partiets ordfører går på talerstolen den 28. marts, hvis folketingsvalget ikke er udskrevet forinden.

Forældede krav
Kravene til dieseldrevne lastbiler og busser er efterhånden overhalet af den teknologiske udvikling, for miljøzonerne er ikke ændret siden 2010, konstaterer miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

De udvides til dieseldrevne varebiler. Det kan de også ifølge den gældende lov, men det er ikke sket.

De eksisterende miljøzoner bibeholdes i København/Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg. Andre kommuner kan kun indføre zoner, hvis trafikforureningen er for stor i forhold til EU’s grænseværdier.

Der føjes altså ikke nye byområder til listen, som mindst fire oppositionspartier ønsker. Det kunne eksempelvis være Esbjerg, Vejle, Fredericia eller Kolding.

Tidsplanen
Stramningerne indføre i to trin for lastbiler og busser - medio 2020 og medio 22.

Der er tre trin for varebiler. Det sidste trin gennemføres medio 2025.

Sidste trin svarer til motornormen Euro VI, medmindre køretøjet har et monteret partikelfilter, der fjerner mindst 80 procent af de sundhedsskadelige partikler. Euro VI blev obligatorisk for nye lastbiler i 2014.

Til sammenligning har Euro IV-lastbiler adgang til miljøzoner i dag, så der skærpes med to normklasser.

Klistermærke afskaffes
De fysiske miljømærker erstattes af et digitalt mærke i det digitale motorregister DMR (køretøjsregistret) automatiseret kontrol via aflæsning af nummerplader.

Det kræver sit eget lovforslag, der ventes klar til efteråret, når DMR er udviklet til de nye regler. Alligevel ophæves det nuværende krav om en mærkat på forruden i det aktuelle lovforslag. Så sparer både virksomheder og staten udgifter og besvær ved salget af 10.000 miljøzonemærker om året til 100 kroner per styk.

Skepsis over for kontrol
Det skulle også gøre det nemmere at kontrollere udenlandske køretøjer, understreger Jakob Ellemann-Jensen. Det tvivler DTL og ITD dog på.

- Det er DTL’s vurdering, at det i realiteten vil ende med, at udenlandske køretøjer vil køre frit ind og ud af miljøzonerne uden at overholde reglerne, og uden at der bliver grebet ind over for dem.

ITD opfordrer regeringen til at igangsætte et europæisk samarbejde om en ensartet regulering eller gensidig anerkendelse af miljøzoneregler.

Første registreringsdato
Aldersgrænsen defineres som den første registreringsdato.

Benzindrevne varebiler slipper for miljøzonekrav. Miljøministeriet begrunder det med, at langt de fleste benzindrevne varebiler har renseudstyr i form af en 3-vejskatalysator, der renser udstødningen effektivt.

Nogle dieselvarebiler er så gamle, at de ikke kan monteres et partikelfilter. De får dispensation.

Sundhedsgevinst
Erhvervslivets omkostninger til omstillingen beregnes til 77 millioner kroner i 2020, 89 millioner i 2022, i alt 166 millioner.

Det giver bedre helbred og længere liv for godt 300 millioner kroner som middeltal. Den velfærdsøkonomiske gevinst opgøres til mellem 120 og 493 millioner kroner.

Skærpelserne giver færre hospitalsindlæggelser og færre sygedage blandt personer med luftvejslidelser takket mindre NOx og partikeludledning.

NOx-udledningen reduceres med 5 procent og partikeludledningen med 25 procent i de fem byer som følge af lovinitiativet.

ITD ønsker dispensationer
Den trinvise indfasning er for lang for Det Økologiske Råd og Frederiksberg Kommune. ITD siger OK, mens DTL foreslår ekstra 24 måneder.

Der er dog ikke stor uenighed mellem vognmandsorganisationerne på dette felt.

ITD foretrækker medio 2023, men accepterer lovforslagets datoer i forventning om dispensationer for specialbyggede køretøjer, hvor opbygningen koster mere end selve køretøjet f.eks. lastbiler med kraner, slamsugere og renovationskøretøjer.

Jakob Ellemann-Jensen forsikrer i lovforslaget, at den nuværende praksis fortsætter for dispensationer, dvs. de afhænger af ansøgerens økonomiske situation, køretøjets brug og formål i miljøzonen.

DTL kigger i kalenderen og tror, at lovforslaget ikke når at blive vedtaget på grund af folketingsvalget.

Der er altså ikke sikkerhed for nye investeringer. Der kan også være problemer med levering af nye lastbiler med opbygning i tide, hvis skæringsdatoen er 1. juli 2020.

To år ekstra vil give rimelig mulighed for at tage stilling til virksomhedens behov og træffe de rigtige beslutninger om eftermontering af filtre eller indkøb af nye lastbiler, mener DTL.

DI Transport ønsker en overgangsperiode 14 måneder.

Personbiler
Frederiksberg og København, De Danske Bilimportører og Dansk Cyklistforbund mener, at miljøzoner også bør gælde personbiler, da de er den største kilde til forurening.

Her henviser Jakob Ellemann-Jensen til, at salget af nye benzin- og dieselbiler skal stoppe i 2030. Desuden er der afsat 100 millioner til forhøjet skrotpræmie for dieselbiler fra før 2006.

DTL: Ønsker grøn omstilling
Københavns Kommune foreslår, at flere byer bør kunne indføre miljøzoner. DI og DTL støtter, at byer med stor trafikforurening kan etablere miljøzone.

Miljøzoner fremmer udskiftning af dieselbiler med dieselbiler, og det er et kortsigtet og dyrt virkemiddel, mener DTL. I stedet burdes der skabes bedre rammer for en grøn omstilling af transportsektoren.

Andre løsninger
DI Transport peger på at andre løsninger såsom flydende trafik (grønne lyskrydsbølger) og modulvogntog til containerhavnen Nordhavn kan mindske luftforureningen.

Jakob Ellemann-Jensen fastholder, at kun de eksisterende miljøzonebyer skal omfattes af de opdaterede regler. Her er der størst miljøeffekt på grund af den bymæssige tæthed.

Desuden vil øvrige kommuner kun kunne indføre miljøzoner, hvis bilpartikler overskrider EU’s grænseværdier. Der har ikke været overskridelser i Danmark siden 2008, erklærer han.

Teknisk strid om filter
ITD og DTL problematiserer omkostningsberegningerne og de tekniske muligheder for eftermontering af effektive partikelfiltre på Euro IV og V.

Det afviser Miljø- og Fødevareministeriet. Erfaringer viser, at de færreste vælger at eftermontere, men køber et nyere erhvervskøretøj, hvorfor miljøzoner er et effektivt virkemiddel til at reducere luftforureningen i byerne.

Stik modsat praktikerne i vognmandsbranchen fastholder miljøministeriet, at det er teknisk muligt at eftermontere partikelfiltre såvel som kombinationsløsninger på tunge køretøjer.

Frivilligt
Kommunerne truer med at kræve højere bloktilskud, fordi buskørsel kan blive dyrere og der skal opsættes nye skilte.

Det får de ikke meget ud af, kan man forstå på regeringen.

For det første pålægges kommunerne ikke nye udgifter, og for det andet står det kommunerne frit for at nedlægge deres miljøzoner, hvis de ikke bryder sig om de skærpede krav.

Det er og forbliver nemlig frivilligt for kommunerne at indføre miljøzoner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Årets Transportvirksomhed: Her er finalisterne

Vejpakken kommer til afstemning onsdag

Vejdirektoratet udvider Danmarks hovedfærdselsåre

Årets Chauffør 2019 kåret: Brænder for trafiksikkerheden

Tyvebander skærer masser af kighuller i trailere

Konsulentfirma: Sådan sikrer du dit gods

Nyhedsbrev

30.427 besøgte Transport 2019

Online Avis Arkiv

Kontrol viser svinepestfare: Transportører sjusker med vask

Ugens grin: Forvirret lærling

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Lavtgående hejseladsbil

En lille, men spændende Scania P 280 til Aalborg Forsyning

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Årets varebil kåret

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

PostNord vil tættere på danskerne

Transport 2019 er skudt i gang

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dobbeltbund sparer CO2

Krympeskive RLK 608 fra RINGSPANN

Så du vores produktnyhed - Lubesnake - på Transportmessen?

Kim Hammersholt Hansen er ansat hos FORCE Technology.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Så du vores produktnyhed - Lubesnake - på Transportmessen?

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Trans...

Send til en kollega

0.523