23948sdkhjf

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Krifa taler for at indføre minimumsløn for al kørsel med gods i Danmark.

- Vi ønsker en minimumsløn for al kørsel med varer og gods i Danmark. På den måde gør man det, der foregik i Padborg, ulovligt, siger han.

Denne udmelding kommer fra fagforeningen Krifa, som ikke blev inviteret med i regeringens såkaldte Padborg-udvalg, hvor arbejdsmarkedets parter og transportbranchen skal finde løsninger på problemet med lavlønnede chauffører fra tradjelande, som lever i slumlejre..

- Jeg har ikke et ønske om, at politikerne skal fastsætte en minimumsløn. Det må være arbejdsmarkedets parter, der forhandler minimumslønnen, og så kan politikerne ophøje det til lov. Det gør man for eksempel i Norge.

Søren Fibiger Olesen medgiver, at hans forslag ikke sikrer chauffører fra tredjelande - altså chauffører, der kommer uden for EU - de helt samme overenskomstvilkår som danske chauffører eller EU-chauffører, når det gælder tillæg mm.



- I første omgang går mit forslag på Danmark. I flere EU-lande har man jo en mindsteløn, så det er Danmark og den danske model, der er lidt anderledes.

- Den danske model er grundlæggende god, men vi er nødt til at modernisere den. Globaliseringen og varernes og arbejdskraftens frie bevægelighed er en udfordring, som vi er nødt til at adressere, siger Søren Fibiger Olesen. 

Statsministeren bakker op
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lufter også tanken om en mindsteløn på vejgodsområdet..

- En lovreguleret mindsteløn vil gøre det lettere at stoppe social dumping, der følger med den fri bevægelighed og udstationeringer, skriver statsministeren.

- Vi kan tillægge løn- og arbejdsvilkår på repræsentative overenskomster større betydning for at undgå, at brodne kar ikke misbruger den danske model. Med fordel kan vi starte med områder, hvor udfordringerne presser sig mest på, f.eks. transportområdet, skriver Lars Løkke Rasmussen på de sociale medier.

Socialdemokratiet er imod

Et svar fra kom prompte fra Mogens Jensen (S), som har en fortid hos LO.

- Lovbestemt mindsteløn ender altid som maksimumløn i praksis. Løkkes forslag er en glidebane mod lavere lønninger og dårligere arbejdsvilkår. Det er den forkerte vej for Danmark, svarede Mogens Jensen ligeledes på de sociale medier. 


Imidlertid indeholder aftalen mellem Dansk arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (HF) en snert af lovgivet løn.

- Lønvilkår på godskørselsområdet har på grund af områdets særlige karakter været understøttet af lovgivning, siden Danmark blev medlem af EU, understreger DA’s administrerende direktør Jacob Holbraad og Fagbevægelsens Hovedorganisations formand Lizette Risgaard i deres aftale.

Timesats for udenlandske chauffører

De to hovedorganisationer foreslår en timesats for udenlandske vognmænd, der udgøres af transportoverenskomsternes grundløn, chaufførtillæg plus værdien af særlig opsparing og fridagsopsparing.

"Det skal afklares med regeringen, om grundlaget for denne sats af hensyn til klarhedskravet skal fremgå af selve lovteksten, bemærkningerne eller via bekendtgørelse eller andet," hedder det.

DA og FH taler videre om, at virksomheder uden kollektiv overenskomst skal følge omkostningsniveauet i overenskomster.

Eftersyn af den danske model
ITD roser statsministeren for at tage hul på en debat om eftersyn af den 120 år gamle danske model for arbejdsmarkedet.

- Der skal være flere overenskomster at vælge imellem - og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden, erklærer ITD’s administrerende direktør Carina Christensen i sin kommentar, som advarer mod monopoler på overenskomster.

- Kunne vi få reetableret retstilstanden omkring godskørselslovens paragraf 6, stk. 3 i kombination med en benhård kurs overfor social dumping og unfair konkurrence, kan vi opnå det samme - uden at pille ved det grundlæggende i den danske model, erklærer administrerende direktør Erik Østergaard, DTL, som advarer mod at en politisk fastsat mindsteløn.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Drømmejob som testkører

.

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.203