23948sdkhjf

DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

På trods af, at EU nu har givet Storbritannien helt indtil udgangen af oktober til at blive enige om en brexit-aftale, er DFDS og Brittany Ferries allerede begyndt at sejle de ture, som den britiske regering hyrede dem til i slutningen af 2018.

- Vi er startet på turene. Men vi har også løbende samtaler med Department of Transport, og det er svært at sige, hvordan det kommer til at fortsætte, siger Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør i DFDS, til Søfart.

Han bekræfter, at den engelske regering har chartret hele afgange og nu sælger ud af kapaciteten på skibene. Han afviser dog at gå nærmere i detaljer, da der er tale om fortrolige kontrakter, og det derfor er op til kunden at afgøre, hvad der skal offentliggøres. 

Startdato lå fast
Kontrakterne blev indgået i slutningen af 2018 for at sikre, at englænderne også kunne få forsyninger af fx. fødevarer og medicin på trods af, at udtrædelsen af EU ville ske uden en handelsaftale. Den britiske transportminister sikrede sig bare ikke, at startdatoen kunne ændres, så sejladserne begyndte den 29. marts og varer ifølge kontrakten indtil udgangen af september i år.

Kontrakten udgør i DFDS' tilfælde 353 mio. kroner og vedrører ruterne Cuxhaven-Immingham, Rotterdem-Immingham samt Rotterdam-Felixstowe. For Brittany Ferries har kontrakten en værdi af omtrent 400 mio. kroner på ruterne Portsmouth-Le Havre, Poole-Cherbourg og Plymouth-Roscoff.

Det vil dog koste briterne en kompensation på 245 mio. kroner til de to rederier, hvis man vælger at ophæve kontrakten i stedet.

Må selv sælge kapacitet videre
Gert Jakobsen fortæller i dag til Søfart, at enkelte afgange er blevet aflyst, da der ikke var bookinger nok. Over for mediet The Loadstar forholder Drewry-konsulent Chantal McRoberts sig kritisk til, at DFDS og Brittany Ferries skulle have interesse i at gøre nogen særlig indsats for at sælge den kapacitet, som det britiske Departement of Justice alligevel ikke får brug for.

Til det svarer Brittany Ferries til The Loadstar, at rederiet er dedikeret til at gøre sit bedste for at sælge så meget af den uudnyttede kapacitet som muligt, og at der allerede er blevet solgt kapacitet videre på markedsvilkår. 

I DFDS forholder man sig angiveligt lidt anderledes til den del af sagen. Ifølge Gert Jakobsen bliver kapacitet solgt videre, men han afviser at gå i detaljer. 

- Det er deres (kundens, red.) kapacitet, det er deres skibe, det er deres forretning. Vi leverer kun sejladsen for dem, siger han til Søfart og afviser at kommentere på, hvorvidt en forlængelse af aftalen er på bordet. 

Det er en del af den seneste aftale mellem Storbritannien og EU, at førstnævnte skal udtræde af unionen hurtigst muligt. Hvis ikke begge parter har godkendt en aftale for udtrædelsen senest den 31. oktober, forlader Storbritannien EU uden en aftale den 1. november.

Mere om: Brexit | DFDS
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.173