23948sdkhjf

Vognmænd vil få større bøder for defekte busser og lastbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fremover vanker der 5-10 gange større bøder til chaufføren og vognmanden, hvis der er alvorlige fejl og mangler på en bus eller lastbil

Det skal være slut med at køre rundt i defekte busser og lastbiler på de danske landeveje.

Efter en række sager, hvor blandt andet et busselskab blev snuppet i at køre børn rundt i livsfarlige busser, har Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance, De Radikale, SF og De Konservative i dag vedtaget et lovslag, hvor bøderne for alvorlige sikkerhedsmæssige fejl og mangler på de tunge køretøjer bliver 5-10 gange større.

Det skriver Fagbladet 3F.

- Vi kan ikke leve med, at der kører busser og lastbiler rundt, som ikke kan bremse eller har andre alvorlige fejl. I de seneste to år har vi prøvet at sætte ind med øget kontrol og gå i dialog med branchen, men det har ikke været nok. Så nu bliver bødestraffen hævet, siger Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn.

Hidtil har det kostet chaufføren 1.000 kroner, mens vognmanden eller ejeren er sluppet med en bøde på mellem 1.000-3.000 kroner, hvis et køretøj er blevet stoppet, og der er blevet konstateret alvorlige fejl og mangler i forhold til sikkerheden.

Med lovforslaget, der træder i kraft 1. januar 2020, hæves bøden for ejeren eller vognmanden i førstegangstilfælde til 10.000 kroner, mens chaufføren straffes med en bøde på 5.000 kroner. Hvis føreren og ejeren af køretøjet er den samme person, vanker der som udgangspunkt kun én bøde.

Socialdemokratiet ville gerne have holdt bødestraffen til chaufførerne på det nuværende niveau, da det som udgangspunkt er vognmændenes ansvar, at køretøjerne er i orden. Men det lykkedes ikke partiet at få opbakning til et ændringsforslag om, at kun bødestraffen til vognmændene bliver forhøjet.

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen hilser det velkommen, at der bliver taget fat problemerne.

- Vi hører tit om – og får henvendelser fra – chauffører, som bliver tvunget til at køre af deres vognmænd, selv om der er fejl og mangler på køretøjet. Og truet med en fyreseddel, hvis de ikke gør det siger Jan Villadsen.

- Så det er godt, at der bliver taget fat i det. Men der er ingen tvivl om, at det primært er vognmændenes ansvar at sørge for, at deres køretøjer bliver synet, og at sikkerheden på dem er i orden, fastslår han.

Trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, vurderer, at højere bøder kan være med til at få tunge, farlige køretøjer med fejl og mangler væk fra vejene.

- Bøder virker, og det er i princippet fair nok, at både vognmændene og chaufførerne får “et drag over nakken”, hvis tingene og sikkerheden ikke er i orden, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Leman frygter ikke Brexit

Online Avis Arkiv

Ny guide for transport af levende dyr

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Smuglervognmand risikerer fransk fængsel

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Ovethi med gode muligheder

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Branchen: Det er en stor sejr for danske vognmænd

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Nyt køretøj suger huller i vejen

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Røde partier presser på for roadpricing

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Hejs af ventilationsanlæg på supermarked i Vejle

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Har du råd til at produktionen holder stille?

Tryksensor med IO-Link

Erik Jørgensens Eftf. A/S kan køre hjem med en ny Doll 2 akslet sengetrailer med udtræk

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Chr...

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Send til en kollega

0.196