23948sdkhjf

Vognmænd vil få større bøder for defekte busser og lastbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fremover vanker der 5-10 gange større bøder til chaufføren og vognmanden, hvis der er alvorlige fejl og mangler på en bus eller lastbil

Det skal være slut med at køre rundt i defekte busser og lastbiler på de danske landeveje.

Efter en række sager, hvor blandt andet et busselskab blev snuppet i at køre børn rundt i livsfarlige busser, har Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance, De Radikale, SF og De Konservative i dag vedtaget et lovslag, hvor bøderne for alvorlige sikkerhedsmæssige fejl og mangler på de tunge køretøjer bliver 5-10 gange større.

Det skriver Fagbladet 3F.

- Vi kan ikke leve med, at der kører busser og lastbiler rundt, som ikke kan bremse eller har andre alvorlige fejl. I de seneste to år har vi prøvet at sætte ind med øget kontrol og gå i dialog med branchen, men det har ikke været nok. Så nu bliver bødestraffen hævet, siger Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn.

Hidtil har det kostet chaufføren 1.000 kroner, mens vognmanden eller ejeren er sluppet med en bøde på mellem 1.000-3.000 kroner, hvis et køretøj er blevet stoppet, og der er blevet konstateret alvorlige fejl og mangler i forhold til sikkerheden.

Med lovforslaget, der træder i kraft 1. januar 2020, hæves bøden for ejeren eller vognmanden i førstegangstilfælde til 10.000 kroner, mens chaufføren straffes med en bøde på 5.000 kroner. Hvis føreren og ejeren af køretøjet er den samme person, vanker der som udgangspunkt kun én bøde.

Socialdemokratiet ville gerne have holdt bødestraffen til chaufførerne på det nuværende niveau, da det som udgangspunkt er vognmændenes ansvar, at køretøjerne er i orden. Men det lykkedes ikke partiet at få opbakning til et ændringsforslag om, at kun bødestraffen til vognmændene bliver forhøjet.

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen hilser det velkommen, at der bliver taget fat problemerne.

- Vi hører tit om – og får henvendelser fra – chauffører, som bliver tvunget til at køre af deres vognmænd, selv om der er fejl og mangler på køretøjet. Og truet med en fyreseddel, hvis de ikke gør det siger Jan Villadsen.

- Så det er godt, at der bliver taget fat i det. Men der er ingen tvivl om, at det primært er vognmændenes ansvar at sørge for, at deres køretøjer bliver synet, og at sikkerheden på dem er i orden, fastslår han.

Trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, vurderer, at højere bøder kan være med til at få tunge, farlige køretøjer med fejl og mangler væk fra vejene.

- Bøder virker, og det er i princippet fair nok, at både vognmændene og chaufførerne får “et drag over nakken”, hvis tingene og sikkerheden ikke er i orden, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Nyhedsbrev

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Online Avis Arkiv

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skive Køletransport investerer massivt

Skiftedag i Volvos marketing

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.182