23948sdkhjf

Vognmænd vil få større bøder for defekte busser og lastbiler

Fremover vanker der 5-10 gange større bøder til chaufføren og vognmanden, hvis der er alvorlige fejl og mangler på en bus eller lastbil

Det skal være slut med at køre rundt i defekte busser og lastbiler på de danske landeveje.

Efter en række sager, hvor blandt andet et busselskab blev snuppet i at køre børn rundt i livsfarlige busser, har Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance, De Radikale, SF og De Konservative i dag vedtaget et lovslag, hvor bøderne for alvorlige sikkerhedsmæssige fejl og mangler på de tunge køretøjer bliver 5-10 gange større.

Det skriver Fagbladet 3F.

- Vi kan ikke leve med, at der kører busser og lastbiler rundt, som ikke kan bremse eller har andre alvorlige fejl. I de seneste to år har vi prøvet at sætte ind med øget kontrol og gå i dialog med branchen, men det har ikke været nok. Så nu bliver bødestraffen hævet, siger Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn.

Hidtil har det kostet chaufføren 1.000 kroner, mens vognmanden eller ejeren er sluppet med en bøde på mellem 1.000-3.000 kroner, hvis et køretøj er blevet stoppet, og der er blevet konstateret alvorlige fejl og mangler i forhold til sikkerheden.

Med lovforslaget, der træder i kraft 1. januar 2020, hæves bøden for ejeren eller vognmanden i førstegangstilfælde til 10.000 kroner, mens chaufføren straffes med en bøde på 5.000 kroner. Hvis føreren og ejeren af køretøjet er den samme person, vanker der som udgangspunkt kun én bøde.

Socialdemokratiet ville gerne have holdt bødestraffen til chaufførerne på det nuværende niveau, da det som udgangspunkt er vognmændenes ansvar, at køretøjerne er i orden. Men det lykkedes ikke partiet at få opbakning til et ændringsforslag om, at kun bødestraffen til vognmændene bliver forhøjet.

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen hilser det velkommen, at der bliver taget fat problemerne.

- Vi hører tit om – og får henvendelser fra – chauffører, som bliver tvunget til at køre af deres vognmænd, selv om der er fejl og mangler på køretøjet. Og truet med en fyreseddel, hvis de ikke gør det siger Jan Villadsen.

- Så det er godt, at der bliver taget fat i det. Men der er ingen tvivl om, at det primært er vognmændenes ansvar at sørge for, at deres køretøjer bliver synet, og at sikkerheden på dem er i orden, fastslår han.

Trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, vurderer, at højere bøder kan være med til at få tunge, farlige køretøjer med fejl og mangler væk fra vejene.

- Bøder virker, og det er i princippet fair nok, at både vognmændene og chaufførerne får “et drag over nakken”, hvis tingene og sikkerheden ikke er i orden, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094