23948sdkhjf

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Lastbilers partikelforurening skal også måles ved koldstart under den opstrammede typegodkendelse, som ventes vedtaget ved en afstemning den 4. juli EU-kommissionens tekniske Komité for motorkøretøjer.

Udstødningen under koldstart, dvs. temperatur op til 70°, indgår i den virkelige kørsel med 14 procent af turen.

Danmarks repræsentant tilslutter sig nye regler for test af tunge køretøjers udledninger og forurening. Miljøministeriet vurderede før regeringens tiltrædelse, at der er kvalificeret flertal for at opdatere testmetoden for tunge køretøjer, hvilket vil give mere sammenlignelige regler for lette og tunge køretøjer.

Den eksisterende testprocedure ved virkelig kørsel udbygges med adgang til køretøjets OBD- og reparationsinformation (On-Board Dianostic), regler for emissioner ved kold motorstart og brugen af PEMS (portable emission meassurement systems, bærbare emissionsmåleudstyr) til måling af partikelantal samt dokumentationskrav for brugen af emissionsstrategier (AES - Auxiluary Emission Strategies).

Indfases for nye køretøjer fra 2021
De nye typegodkendelsesregler skal gælde for nye typer tunger køretøjer den 1. januar 2021 og for alle nye køretøjer 1. januar 2022, dvs. ældre modeller får et års respit.

Bilfabrikanterne kan vente yderligere to år med at følge de nye regler for køretøjer med styret tænding (gas) eller dobbeltbrændstofmotorer.

Belært af dieselgate indføres et krav om, at bilfabrikanten skal deklarere overfor den typegodkendende myndighed, hvilke emissionsstrategier og software, der anvendes til motorstyringen og røgrensningsudstyret.

63 pct. tilladt overskridelse
Den tilladte overskridelser for antal partikler sættes til 63 % ved faktisk kørsel.

Denne overensstemmelsesfaktor på 1,63 er et nyt element i testproceduren. Den er fastlagt af EU-kommissionens forskningscenter JRC og udtrykker usikkerheden ved måleinstrumenterne.

Danmark ønsker mindst mulig margen for tilladte afvigelser.

CO2-standard for lastbiler i 2025
Det konkrete forslag indgår i en lang række initiativer om klima- og miljøvenligere køretøjer.

Den 13. juni vedtog ministerrådet CO2-standarder for lastbiler. Nye lastbiler skal udlede 15 % mindre CO2 i 2025 i forhold til 2019 og 30 % mindre i 2030.

Ved samme lejlighed vedtog EU-landenes regeringer et minimumsmål for udbud på nationalt plan for renere køretøjer for person-, vare- og lastbiler samt busser.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Havnebranchen har brug for at forny sig

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Godstransport stiger fortsat

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Nyhedsbrev

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Online Avis Arkiv

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Dækbranchens temadag

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Lærlingens vej til at køre varebil

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Kort om navne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Send til en kollega

1.211