23948sdkhjf

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Lastbilers partikelforurening skal også måles ved koldstart under den opstrammede typegodkendelse, som ventes vedtaget ved en afstemning den 4. juli EU-kommissionens tekniske Komité for motorkøretøjer.

Udstødningen under koldstart, dvs. temperatur op til 70°, indgår i den virkelige kørsel med 14 procent af turen.

Danmarks repræsentant tilslutter sig nye regler for test af tunge køretøjers udledninger og forurening. Miljøministeriet vurderede før regeringens tiltrædelse, at der er kvalificeret flertal for at opdatere testmetoden for tunge køretøjer, hvilket vil give mere sammenlignelige regler for lette og tunge køretøjer.

Den eksisterende testprocedure ved virkelig kørsel udbygges med adgang til køretøjets OBD- og reparationsinformation (On-Board Dianostic), regler for emissioner ved kold motorstart og brugen af PEMS (portable emission meassurement systems, bærbare emissionsmåleudstyr) til måling af partikelantal samt dokumentationskrav for brugen af emissionsstrategier (AES - Auxiluary Emission Strategies).

Indfases for nye køretøjer fra 2021
De nye typegodkendelsesregler skal gælde for nye typer tunger køretøjer den 1. januar 2021 og for alle nye køretøjer 1. januar 2022, dvs. ældre modeller får et års respit.

Bilfabrikanterne kan vente yderligere to år med at følge de nye regler for køretøjer med styret tænding (gas) eller dobbeltbrændstofmotorer.

Belært af dieselgate indføres et krav om, at bilfabrikanten skal deklarere overfor den typegodkendende myndighed, hvilke emissionsstrategier og software, der anvendes til motorstyringen og røgrensningsudstyret.

63 pct. tilladt overskridelse
Den tilladte overskridelser for antal partikler sættes til 63 % ved faktisk kørsel.

Denne overensstemmelsesfaktor på 1,63 er et nyt element i testproceduren. Den er fastlagt af EU-kommissionens forskningscenter JRC og udtrykker usikkerheden ved måleinstrumenterne.

Danmark ønsker mindst mulig margen for tilladte afvigelser.

CO2-standard for lastbiler i 2025
Det konkrete forslag indgår i en lang række initiativer om klima- og miljøvenligere køretøjer.

Den 13. juni vedtog ministerrådet CO2-standarder for lastbiler. Nye lastbiler skal udlede 15 % mindre CO2 i 2025 i forhold til 2019 og 30 % mindre i 2030.

Ved samme lejlighed vedtog EU-landenes regeringer et minimumsmål for udbud på nationalt plan for renere køretøjer for person-, vare- og lastbiler samt busser.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Nye leveringer

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Online Avis Arkiv

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

Send til en kollega

0.173