23948sdkhjf

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

Lastbilers partikelforurening skal også måles ved koldstart under den opstrammede typegodkendelse, som ventes vedtaget ved en afstemning den 4. juli EU-kommissionens tekniske Komité for motorkøretøjer.

Udstødningen under koldstart, dvs. temperatur op til 70°, indgår i den virkelige kørsel med 14 procent af turen.

Danmarks repræsentant tilslutter sig nye regler for test af tunge køretøjers udledninger og forurening. Miljøministeriet vurderede før regeringens tiltrædelse, at der er kvalificeret flertal for at opdatere testmetoden for tunge køretøjer, hvilket vil give mere sammenlignelige regler for lette og tunge køretøjer.

Den eksisterende testprocedure ved virkelig kørsel udbygges med adgang til køretøjets OBD- og reparationsinformation (On-Board Dianostic), regler for emissioner ved kold motorstart og brugen af PEMS (portable emission meassurement systems, bærbare emissionsmåleudstyr) til måling af partikelantal samt dokumentationskrav for brugen af emissionsstrategier (AES - Auxiluary Emission Strategies).

Indfases for nye køretøjer fra 2021
De nye typegodkendelsesregler skal gælde for nye typer tunger køretøjer den 1. januar 2021 og for alle nye køretøjer 1. januar 2022, dvs. ældre modeller får et års respit.

Bilfabrikanterne kan vente yderligere to år med at følge de nye regler for køretøjer med styret tænding (gas) eller dobbeltbrændstofmotorer.

Belært af dieselgate indføres et krav om, at bilfabrikanten skal deklarere overfor den typegodkendende myndighed, hvilke emissionsstrategier og software, der anvendes til motorstyringen og røgrensningsudstyret.

63 pct. tilladt overskridelse
Den tilladte overskridelser for antal partikler sættes til 63 % ved faktisk kørsel.

Denne overensstemmelsesfaktor på 1,63 er et nyt element i testproceduren. Den er fastlagt af EU-kommissionens forskningscenter JRC og udtrykker usikkerheden ved måleinstrumenterne.

Danmark ønsker mindst mulig margen for tilladte afvigelser.

CO2-standard for lastbiler i 2025
Det konkrete forslag indgår i en lang række initiativer om klima- og miljøvenligere køretøjer.

Den 13. juni vedtog ministerrådet CO2-standarder for lastbiler. Nye lastbiler skal udlede 15 % mindre CO2 i 2025 i forhold til 2019 og 30 % mindre i 2030.

Ved samme lejlighed vedtog EU-landenes regeringer et minimumsmål for udbud på nationalt plan for renere køretøjer for person-, vare- og lastbiler samt busser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174