23948sdkhjf

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Der er ikke mangel på ord og store tanker, når DB Schenkers administrerende direktør i Danmark, Henrik Dam Larsen, skal beskrive begivenheden 15. maj 2019.

- Jeg stod og tænkte på, hvornår der senest var sket noget så stort som dette i transportbranchen. Det var måske dengang man standardiserede containeren i 1960’erne.

Dengang vidste man ikke, det var en revolution. Man tænkte bare, at det var nemmere at transportere en container end løst gods. Det bliver samme med de selvkørende lastbiler. Jeg tror, at det bliver en lige så stor revolution.

Transportmagasinet: Men det er jo en meget kort tur, den kører…

- Ja, svarer Henrik Dam Larsen. Det er kun 300 meter, hvoraf de 100 meter er på offentligvej - men tænk på alternativet: at starte et tungt dieselkøretøj et utal gange om dagen for at køre denne korte tur med forbrænding af diesel og CO2-udslip. Jeg tror, at elektriske lastbiler kan være mere interessante på korte end på lange ture.
Og så er Henrik Dam Larsen ikke i tvivl om, at vi skal have T-pod’en til Danmark.

Også til Danmark
- Jeg kan sagtens se den køre i Danmark, siger han. Det skal naturligvis ikke være på motorvejen eller i den almindelige trafik. De skal køre i pendulfart mellem to steder, og det skal være et sted, hvor den ikke generer andre trafikanter.

- Jeg har faktisk allerede et sted i tankerne, hvor den kan køre frem og tilbage herhjemme.

Transportmagasinet: Hvad skal der egentlig til, for at vi kan få en T-pod i Danmark?

- Myndighederne skal naturligvis ind over, svarer Henrik Dam Larsen. Vi skal have testet den politiske holdning til sådanne selvkørende køretøjer. Vi har selvfølgelig en lang række gode argumenter.

- Det handler ikke bare om at få en lastbil uden chauffør. Det er ikke for at være fri for chaufføren, at vi vil have T-poden til Danmark. Det handler om effektivitet. Det handler om, at vi har kapacitetsproblemer på vejene. Vi har chaufførmangel. Og så er der hele sikkerhedsaspektet. De fleste af de ulykker, der sker med lastbiler, skyldes menneskelige fejl. Det kan vi reducere.

- Endelig handler det også om at få en transport, der er CO2-neutral, og en transport, som ikke støjer og larmer. Det skal vi have gjort noget ved.

- Vi håber, at de danske myndigheder – ligesom i Sverige – kan se, at der er noget her, som skal undersøges nærmere. Vi er klar til at invitere de danske politikere en tur til Jönköping for at se nærmere på T-pod’en, siger Henrik Dam Larsen.

- Vi skal også inddrage nogle kunder, som går op i miljø og sikkerhed, og som kan se, at vi ikke kan blive ved med at belaste motorveje og veje. De skal være med i dette her, så de kan lære af det – og tage den lærdom ind i deres supply chain.

- Det er en proces, der kommer til tage tid; men det skal vi ikke være kede af, bare vi får den rette løsning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Nyhedsbrev

9.016 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Still får ny dansk direktør

Online Avis Arkiv

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Kurt Beier-sagen
Dansk politi forsinker polsk Kurt Beier-sag

Dansk Politi har efterforsket Kurt Beier Transport A/S for menneskehandel i over et år. I Polen går politiet rundt utilfredse og venter på danskerne

DTL-direktør indtræder i bestyrelsen for IRU

Ministeren jubler: Parkeringsregler virker

Dansk trailerproducent skifter gear

66 køretøjer stoppet i kartoffel-kontrol

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

DSV sidder for bordenden i klimasamarbejde med regeringen

Storordre til TIP Trailer

ITD: Drop de højere bøder til der er skabt klarhed

Stena Line vil udrulle kunstig intelligens efter succes-forsøg

Kampagne vil punktere myter om elbiler

Navnet forpligter: - Vi gør tingene "the Blue Water way"

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Ergonomi på arbejdspladsen

Har du styr på entreprisekontrakterne efter AB 18?

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Nyhed: Dynello Accu Winder

Ny Kel-Berg til Frandsbjerg Transport A/S

Vidste du godt at NOS A/S har eget riggerværksted?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Plej de personlige relationer

Se priser på vores hjemmeside med dit personlige login!

Kel-Berg tiptrailer til Entreprenør Ejvind Laursen A/S

bott bilindretning - meget mere end bare reoler i varebilen

Prysmian skal levere kabler til Eole Tunnel i Frankrig

Fliegl walking floor trailer til Dansk Bio Transport A/S:

Lad GPS-kørebogen holde styr på 60-dages-reglen

Sådan tilføjer vi værdi til din forretning

Send til en kollega

0.292