23948sdkhjf

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

Bekendtgørelsen om særtransporter bør gennemgå en langt større revision end den, der trådte i kraft her pr. 1. november til gavn for vandretliggende byggelementer.

Det mener man hos Kran Blok Erfa, der er en specialforening under DTL for følgebilsservice, kran- og særtransportører.

- Revisionen af bekendtgørelsen er kun første skridt i en lang række ændringer, som specialforeningen ønsker, og som vil gøre livet nemmere for alle. Det vil også være bedre for klimaet, og det vil øge trafiksikkerheden, siger konsulent Finn Bjerremand fra DTL, der er sekretær for Kran Blok Erfa.

- Først og fremmest bør forbredninger tillades igen.

- De udtrækbare og udsvingbare forbredninger på registrerede køretøjer var en succes fra midten af 1970’erne og indtil for fire år siden, hvor politiet pludselig uden varsel ændrede deres fortolkning af, hvornår forbredninger må anvendes, siger konsulent Finn Bjerremand, DTL Kran Blok Erfa Blok .

Forbredninger er sund fornuft
- Denne type sikkerhedsudstyr er sund fornuft. Der er med til at høje trafiksikkerheden. Desuden kan hydrauliske forbredninger skydes ud og ind automatisk, anfører han.

Som et eksempel nævner Finn Bjerremand kørsel med en bred gravemaskine, hvor larvebåndene kun står på selve vognen med cirka 20 procent af båndets bredde i begge sider. Sådan en transport kræver kraftige surringer og er desuden farlig at laste og losse, fordi der er risiko for, at maskinen glider ud til en af siderne ved ombordkørslen.

Læs også: Nu kommer de nye regler for visse typer af særtransport

Med forbredninger vil sådan en gravemaskine være meget mere sikker at transportere.
Returgods

Flere ønsker
Kran Blok Erfa mener også, at det bør være lovligt at transportere to ting på ladet, når man blot overholder bekendtgørelsen om særtransport og dimensionerne.

- Vognmanden vil kunne udnytte køretøjet bedre. Det vil også være til gavn for klimaet, at to særtransporter kan foretages på ét vogntog.

Kran Blok Erfa vil også gerne gøre det lovligt at kunne medbringe almindeligt returgods, så de store vogntog undgår at køre tomme rundt.

- I Finland og Sverige kan modulvogntog anvendes til såvel brede som høje særtransporter, og det vil DTL’s kranspecialister også gerne hertillands.

3,5’’ kongetap
DTL opfordrer også Færdselsstyrelsen til at tillade, at man kan køre med 3,5’’ kongetap og tilsvarende 3,5’’ sættevognskobling ved særtransporter, hvor der indgår blokvognstrækkere og blokvogne, der også kan køre som synsfri sammenkobling med registrerede køretøjer.

- Det vil forbedre sikkerhed, arbejdsmiljø og effektivitet, påpeger Finn Bjerremand endnu engang.

Efterløberen
Til glæde for de øvrige trafikanter bør styrmanden på en blokvogns bagende på en langgodstransport (f.eks. vindmøllevinge) have lov at sidde på vognen, når der køres ligeud. I dag skal han gå bagefter mellem to rundkørsler.

Følgebiler bør kunne anvendes til at spærre i rundkørsler, så særtransportassistenten - STA - ikke skal risikere liv og førlighed under trafikdirigeringen.

Uddannelse
Uddannelsen af særtransportassistenter trænger til en opdatering, så den kommer tættere på tyske og svenske regler.

Den almindelige kørekortundervisning af kommende bilister måtte gerne omfatte begrebet følgebiler samt STA’s beføjelser.

I dag er det op til føreren af følgebilen at vurdere, hvornår trafiktavler skal anvendes. Det bør gøres mere entydigt. Tyskland har et krav om, at "overhaling forbudt" tændes 800 meter før transporten trækker ud.

Lær af Sverige
DTL anbefaler Færdselsstyrelsen at gøre som de svenske myndigheder og indføre Trix-systemet til ansøgning og udstedelse af tilladelser til overdimensionerede og tunge transporter.

- DTL Kran Blok Erfa ved fra medlemmer, at systemet virker enkelt og godt, erklærer Finn Bjerremand.

Videre foreslår DTL, at ordet "nødvendiggør" ændres tilbage til "medfører".

Endelig tilbyder DTL en temadag for embedsmændene, hvor medlemmer fremviser materiel til særtransport belæsset med særtransportgods.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Nyhedsbrev

9.023 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Online Avis Arkiv

Pris til transportforskning

Scania: V8'er går som varmt brød

Der er en grønnere vej

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

DTL-direktør indtræder i bestyrelsen for IRU

Kurt Beier-sagen
Dansk politi forsinker polsk Kurt Beier-sag

Dansk Politi har efterforsket Kurt Beier Transport A/S for menneskehandel i over et år. I Polen går politiet rundt utilfredse og venter på danskerne

Ministeren jubler: Parkeringsregler virker

Dansk trailerproducent skifter gear

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

66 køretøjer stoppet i kartoffel-kontrol

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

Storordre til TIP Trailer

ITD: Drop de højere bøder til der er skabt klarhed

Navnet forpligter: - Vi gør tingene "the Blue Water way"

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

Vigtige love for opbyggere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Ergonomi på arbejdspladsen

Har du styr på entreprisekontrakterne efter AB 18?

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Nyhed: Dynello Accu Winder

Send til en kollega

0.213