23948sdkhjf

Speditør skar 8 pct. af omsætningen: - Ingen er tjent med halve løsninger

I 2019 var ICT Logistics ude i en større gennemgang af forretningen. Speditionsvirksomheden havde haft en dårlig start på året, og det blev tydeligt, at en del af driften i virksomheden ikke blev oversat til bundlinje. Derfor satte direktør Leif Midtgaard Pedersen sig ned sammen med sit team og gennemgik forretningen minutiøst – og det krævede også sine ofre, når man ser på kundeporteføljen.

- Vi gennemgik kunderne og så på, hvordan vi gerne ville servicere dem. Det var en rigtig god øvelse, og det har ikke noget med kunderne at gøre, det er udelukkende os, der ikke var gode nok til at løse en række af de opgaver, vi havde skrevet kontrakt på, eller troet at vi kunne løse opgaverne billigere, end vi egentlig kunne, siger Leif Midtgaard Pedersen, og fortsætter:

- Nogle gange kommer man også ind i aftaler, hvor man skal levere noget mere, end der i første omgang var lagt op til. Men vi kan ikke sidde og servicere kunder professionelt, hvis ikke prisen følger med. Vi foretrækker en åben og ærlig dialog med kunden omkring situationen, da ingen af parterne kan leve med en halv løsning.

Kvalitet har en pris
Der blev trimmet i bund, fortæller han, men det var nødvendigt for at gøre forretningen sundere i det lange løb.

- Ved indgangen til 2020 stod vi knivskarpt, vi var fit for fight og havde styr på vores ting. Pr. 1. januar 2020 opsagde vi kontrakter, som svarede til 7-8 pct. af vores samlede omsætning, siger Leif Midtgaard Pedersen, og fortsætter:

- Det lyder voldsomt, men der var tale om kontrakter, hvor - når alle omkostninger til chaufførløn, diesel og så videre var betalt - var der ikke penge nok tilbage til at servicere kunden på det niveau, vi gerne vil. Men allerede inden 2019 var omme, havde vi allerede genetableret nye kontrakter for ca. 5 pct. af den samlede omsætning.

Det handler om at tage den rigtige pris for det, man er værd, mener han:

- Vi er Best in Class, og det er jeg ikke ked af at sige. I de regioner vi, servicerer, og med de mange års erfaringer og kompetencer, vi har, ser jeg ikke nogen i Danmark, der er på samme niveau. Vores kundetilfredshedsundersøgelser ligger helt i top, og når du har et produkt, der ligger helt i top, så kan du ikke basere dit set-up på discountmodellen. Det kan ikke lade sig gøre – kvalitet har en pris.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094