23948sdkhjf

Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Vognmandsbranchen tynges af indædt konkurrence og trykkede indtjeningsmarginer. End ikke en byggesektor i fremdrift kunne gelejde prispresset ned ad afkørslen i 2016.

Tværtimod, den benhårde konkurrence gør sit indhug i resultaterne. Sådan lyder det i ledelsesberetningerne for de knap 150 vognmænd, der indgår i Transportmagasinets analyse i år. Fortællingen understøttes af bundlinjerne, der viser et gennemsnitligt fald i resultatet før skat på 17 procent i 2016.

Top 100-konklusioner: Transportvirksomheder modstår prispresset

Årsrapporterne hos den brogede skare af danske vognmænd fortæller dog også historien om en branche, hvori den intense priskonkurrence anerkendes som et vilkår - en slags normaltilstand. Mange - også af de 47 procent, der tjente færre penge sidste år - betragter selv et mindre overskud som tilfredsstillende under de verserende markedsforhold.

Byggeriet leverer opgaver
Som et lyspunkt i konkurrencetågen lettede trafikken omkring opgaverne i bygge- og anlægssektoren sidste år.

Byggeriet viser sig som den helt store motor bag voksende bruttofortjenester hos to tredjedele af vognmændene i analysen, hvor især aktører med entreprenør- og krankørsel på repertoiret skiller sig positivt ud.

Blandt virksomhederne, der ligger lunt i slipstrømmen fra byggeriet, er SCT Transport, Frede Andersen & Søn, Johannesen Kran & Maskintransport, Kristian Rytter, M. Skak Jensen, Aalborg Vognmandsforretning, Rørby Johansen, DSV Transport, Johs. Sørensen og Sønner, Poul Schou og BMS, som stort set alle voksede på top- og bundlinje sidste år.

Vindmøller tabte pusten
I den anden ende af indtjeningsskalaen ligger en række vognmænd fra special- og sværgodssegmentet, for hvem især vindmøller blev en kostbar affære i 2016. Frank Nørager & Co. noterer sig for segmentets næststørste underskud efter styrtblødende Bring Frigo, mens moderselskabet for Give Sværgods, MF Hansen Holding, måtte se sin vindmølleforretning Give Goodwind dreje nøglen om.

Også vindmølletransportøren Torben Rafn måtte lukke og slukke sidste år, men er siden genopstået i BMS-regi. Endelig fortsætter Mammoet Wind, trods bedring, rækken af røde tal på bundlinjen. På den vis er vindmølle-vognmænd overrepræsenteret blandt de 12 procent underskudsgivende vognmandsforretninger i analysen.

Det er tredje år i træk, at 88 procent af vognmændene i analysen leverer overskud, og det er alt andet lige et tegn på, at branchen står imod prispresset.

Selv renset for de ramte vindmølle-vognmænd går det samlede branchesegment dog i minus. End ikke korrektion for ekstraordinære indtægter hos Rygaard og City Container forrige år er nok til at flytte måleren i plus.

Konsolidering og partnerskab
Som modtræk til de trange indtjeningskår er der skyllet en konsolideringsbølge indover vognmandsbranchen med gennemsnitligt større vognmænd til følge. Og ifølge brancheorganisationen ITD’s seneste medlemsundersøgelse forventer tre fjerdedele af vognmændene, at tendensen fortsætter.

Store BMS er med opkøbene af Torben Rafn og Vamdrup Specialtransport et godt eksempel, men også mellemstore aktører som Aalborg Vognmandsforretning, K. Hansen Transport og DSV Transport har været på opkøbstogt.

Samtidig ses stadig flere partnerskaber, hvor vognmænd hjælper hinanden, dagens lys. Et eksempel er samarbejdet mellem ERA Transport og Team Taarnby Transport, hvor sigtet er udvidelse af såvel produktsortiment som geografisk rækkevidde. Et andet eksempel er tilblivelsen af joint-venturet Nagel-Liller, hvor Liller Trans, Nagel Danmark og KK Logistic har slået pjalterne sammen.

Opgraderinger og tilpasninger
Udover konsolideringer og partnerskaber, som rækker ud i branchen, viser årsrapporterne blandt vognmændene en tendens til, at interne opgraderinger og tilpasninger står højt på agendaen i disse år.

Kai Andersens Eftf. er en af de vognmandsvirksomheder, der har optimeret sig til mere lønsomhed og har præsteret et rekordår i 2016.

Også Johs. Rasmussen Svebølle, der trods et lille fald sidste år har leveret en stime af tocifrede millionoverskud, tilskriver driftsoptimering og kontinuerlige besparelser æren for succesen i et rigtig svært marked.

Hos K. Hansen Transport kostede integrationen af et nyt IT-system penge og kræfter sidste år, men investeringerne ventes at give afkast allerede i indeværende år.

Vognmændene investerer over en bred kamp både internt og eksternt for at stå skarpt i konkurrencen om vejgodset - og hos mange er forventningerne til indeværende år positive. Også selvom opgraderingerne koster, og udsigten er status quo.

Konklusion:

  • Den samlede bruttofortjeneste steg med 1,7 procent – en halvering ift. væksten i 2015
  • Den gennemsnitlige indtjening før skat per medarbejder faldt med 20 procent til 57.000 kr.
  • Overskudsgraden faldt hos tre fjerdedele af de, der opgiver omsætning stal **og den gennemsnitlige overskudsgrad sank fra 4,3 til 3,7 procent **
  • Det samlede resultat før skat faldt med 17 procent i 2016 – trods forbedringer hos 53 procent af vognmændene
  • Den gennemsnitlige afkastningsgrad faldt med 0,9 procentpoint til 5,6 procent.

** Kun 15 vognmænd opgiver omsætning – heriblandt SPF-Danmark, hvor svinetransport udgør en mindre del af forretningen.Analyse af 139 danske vognmandfirmaer*, hvoraf de 100 største målt på bruttoresultat er præsenteret i tabellen.

Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125